Číslo 45 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Pekovou.

 

 

 




Hanebný pancharti šíří mezi nacisty strach

Groteskně cynické morbidity – tak lze ve stručnosti charakterizovat filmy Quentina Tarantina. Posílání lidí na onen svět a lakonické rozmluvy kolem toho rozvíjené se vyznačují provokativním smyslem pro šokující nadsázku, která – paradoxně – v tom všem odkrývá všednost, ba každodennost. Pro Tarantinovy příběhy, počínaje „zakladatelským“ Pulp Fiction, přestává být rozhodující, kde a za jakých podmínek se odehrávají. Pak se nelze divit, že v Hanebných panchartech se režisér vydal do Francie okupované za druhé světové války Němci. Mezi nacisty roznáší strach speciální židovské komando, které své oběti skalpuje...

Balancování na hraně zkrvavělé parodie odpovídá i prvoplánově nadnesené herectvíDo pěti kapitol rozčleněný příběh zřetelně čerpá ze (spaghetti)westernové stylizace: nemám na mysli jen obřadně rozvážné rozmluvy a gesta, jimiž se postavy vyznačují, a pozvolna skládané výjevy náhle ústící v bleskurychlou přestřelku, ale také převzaté melodie odkazující k tomuto žánru – počínaje známou Tiomkinovou předehrou k Alamu. Film upoutá modelací jednotlivých postav a pracuje s obvyklými klišé, která ovšem dokáže převrátit a doslova dostrkat k často šílené pointě, najmě k několikerým hromadným vyvražďovačkám. Tarantina okouzlují dávno odváté filmové styly: nejenže odkazuje na postupy (a jmenovitě i na skutečná díla či tvůrce), ale navíc nabídne úryvky z fiktivního nacistického filmu o hrdinném vojáku kosícím bezpočty nepřátel. A dění dokonce spěje k jakémusi paralelnímu rozuzlení celé světové války...

Kruh se tak uzavírá: Hanebný pancharti i nacistický film, který se v nich vynoří, prozrazují tentýž inspirační zdroj. Dohromady poskytují hravou skládačku, která počítá s pohoršením. Režisér se tím nepochybně baví. Balancování na hraně zkrvavělé parodie odpovídá i prvoplánově nadnesené herectví (Brad Pitt v úloze šéfa „parchantů“, Mélanie Laurentová v roli skrývající se židovské dívky, Christoph Waltz jako Lovec židů). Souběžně s filmem vyšel i scénář, který prozrazuje, že mnohé scény byly kráceny či úplně vypadly, potlačovaly se okamžiky, které hrůzu dováděly ke směšné přepjatosti. Možná, že vydání na DVD nabídne rozšířenější, „režisérskou“ verzi.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Stroj dušičkového času
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
   Jemné ohledávání smyslu

   Pořiďte si
 
   Sama mezi muži
   Téma