Číslo 47 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Františkem Skálou.

 

 

 

 

 

 

 


Markýz de Sade nebyl jen pomateným zhýralcem

Markýz de Sade se stal protagonistou řady filmů, bohužel často jen povrchně těžících ze skandálnosti svého rozporného hrdiny. To naštěstí není případ Philipa Kaufmana a jeho filmu Quills – perem markýze de Sade. Režisér, jenž se již několikrát obrátil k eroticky exponovaným látkám (například v Nesnesitelné lehkosti bytí), postupoval se stejnou lehkostí a nenuceností jako ve svých předešlých projektech.

De Sade, hraný Rushem s někdy až přemrštělou okázalostí, se vyžívá v rouhačských výrocích, bořících uznávané mravní zásadyTitulního hrdinu (Geoffrey Rush) zastihujeme na sklonku jeho života v blázinci, kde však žije v poměrném komfortu, může podle libosti psát (oddaná Madeleine, kterou hraje Kate Winsletová, jeho rukopisy vynáší) a dokonce se zabývat divadlem. Film se dotýká řady otázek, týkajících se jak zacházení s duševně nemocnými a jejich terapie, tak dopadu úchylného psaní na autora i na čtenáře. Pro markýze se tvorba stává nutkavou potřebou, kterou si ulevuje od přetlaku (a je ochoten psát čímkoli a na cokoli, když přijde o psací potřeby, i vínem na prostěradlo, vlastní krví na oděv, dokonce výkaly na zeď!). Na příjemce de Sadových výplodů působí četba jako podnět k sebeuvědomění: ušlechtilá Madeleine zdůrazňuje, že může sama o sobě snít jako o hrdince z de Sadových příběhů (což vzhledem k jejich sadistickému zaměření a špatným koncům nositelů dobra je poněkud protismyslné). Další mladá žena, dosud vychovávaná jen v klášteře, se dokonce odhodlá pod vlivem četby utéci s milencem.

Rozehrány jsou i mocenské aspekty: dosavadní správce ústavu, vstřícný mladý kněz (Joaquin Phoenix), ztělesňuje laskavost i dobrotu srdce, které není cizí ani tělesné pokušení, naopak nově příchozí doktor (Michael Caine) reprezentuje dril a bezohlednost. Symbolizuje ji potápění nemocných do kádě s vodou, aby ztratili svou vzpurnost. Doktor vyslaný pobouřeným císařem, aby zamezil dalšímu psaní nemravností, však v de Sadově životě jen prohloubí konflikt s autoritami, které odmítá uznávat.

De Sade, hraný Rushem s někdy až přemrštělou okázalostí, se vyžívá v rouhačských výrocích, bořících uznávané mravní zásady, porušujících sexuální tabu a napadajících křesťanskou věrouku i její hlasatele. Přitom film si rozhodně nelibuje v provokativní přisprostlosti, vyznění předkládá šklebné, naznačuje, že de Sadovy představy o „potrestaném“ dobru a triumfujícím zlu nemusí být jen chorobnou vizí: zatímco přecitlivělý kněz končí v cele blázince, ďábelsky ničemný doktor začíná pokoutně vydávat de Sadovy spisy, aby na nich bohatnul.

Film Quills – perem markýze de Sade uvede ČT2 v pondělí 16. listopadu ve 22.25 hodin.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Dvacet let mezi nadšením
  a kapitalismem

  Jak to slyší Věra Nosková
 
   Praktická demonstrace
   minimalismu

   Pořiďte si
 
   Nevhodný (a pozdní) dárek
   k narozeninám

   Téma