Číslo 47 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Františkem Skálou.


Praktická demonstrace minimalismu

Kdo před časem poslouchal rozhlasové cykly, v nichž Ivan Wernisch až láskyplně připomínal zapomenuté básníky, či kdo měl v ruce jeho obsáhlé svazky s verši pozapomenutých autorů (Zapadlo slunce za dnem, který nebyl a Píseň o nosu), nemůže autorovi upřít osudový a niterný vztah k poezii. Zároveň zaujme, jaký zápas svádí básník Wernisch s vlastním talentem a poezií. Jako kdyby se bránil jejím svodům, zahazuje její (a svoje) nejsilnější zbraně, zbavuje ji poetických kouzel, jež tak samozřejmě ovládá, a naopak provokuje persiflážemi, groteskními střípky, jež píše živým, ale i obřadným jazykem a nevyhýbá se vulgarismům, jen aby nepodléhal básnickým šablonám. Ale jaký je rozdíl mezi prózou a poezií, jsou-li slova v rukou svrchovaného tvůrce jazyka! Ostatně Ivan Wernisch není první případ básníka, který tak příliš mnoho umí a zná, že se z otěží poezie snaží vyvléknout.

Jsou čtenáři, kteří Wernischovi nemohou zapomenout, že nepokračuje v cestě, jíž se dal před více než půlstoletím v Zimohrádku. Jenže právě to on nechce. Proti básnickému čarování míří „blbeckou“ poezií velice přesně. Miluje poezii, hledá ji zapomenutou a nachází ji i tam, kde už ji nikdo nevidí. Jenže svět, ten je nepoetický, všední, krutý – jak se s ním (a s literaturou) vyrovnat jinak než osobitou groteskou?

Ivan Wernisch není první případ básníka, který tak příliš mnoho umí a zná, že se z otěží poezie snaží vyvléknoutKominické lodě už svým názvem napovídají, že básníkova obludná fantazie má kořeny někde v boschovské obrazivosti. Dovedu si ty lodě představit staromistrovsky namalované, ale jak jsou obrazy fantaskní, tak jsou protkané současným viděním. Jsou persifláží prózy, soudobé, staré i pokleslé, podobou tak minimalistickou, že dál už ani nelze. Do útlé knihy se jich vešlo devět, jednotlivé kapitoly mají méně řádek, než je běžné u básně na slovo skoupé, ale nikdy nechybí titul a ve většině „románů“ ani podtitul. A ta fantazie! Knihu otevírá příběh dvou „pouštních myslivců“, kteří se náhodou ocitli v Praze. Morytát Láska na hřbitově: ze hřbitova nekrofil „do zaměstnání se dostavil pozdě a potřísněn krví, leč hosté se toho večera jeho šprýmům smáli snad více než jindy“. Že bychom se i my měli Wernischovým drsným až krvavým groteskám smát?

Vladimír Karfík, literární kritik



  Dvacet let mezi nadšením
  a kapitalismem

  Jak to slyší Věra Nosková
 
   Praktická demonstrace
   minimalismu

   Pořiďte si
 
   Nevhodný (a pozdní) dárek
   k narozeninám

   Téma