|
Nevhodný (a pozdní) dárek k narozeninám
Jmenoval se Miroslav Mráz, ale do historie vstoupil jako Xaver
– protagonista pětiminutových rozhlasových agitek, které se
vysílání prvně objevily krátce po invazi vojsk států Varšavské
smlouvy. Bývalý herec a režisér působil v letech normalizace v
Československém rozhlasu v roli „čističe“, jehož úkolem bylo
zbavit rádio osobností spjatých s obrodným procesem roku 1968.
Současně byl činný jako propagandista, jehož relace veřejnost
vnímala jako zdroj nechtěného černého humoru. Mrázovy osudy po
tři roky sledoval dramatik Jan Vedral, který na jejich základě
napsal sedmidílný rozhlasový seriál, jehož první část odvysílá
stanice Vltava 17. listopadu. Jana Vedrala jsme při té
příležitost požádali o text, v němž by shrnul historii
fenoménu Xaver a také to, jak se k tématu dostal a jakou
podobu má v rozhlasovém seriálu.
Kálení do vlastního hnízda?
Při oslavách významných jubileí se považuje za neslušné
hovořit v souvislosti s oslavencem o jeho selháních. Loni
Český rozhlas slavil 85. narozeniny a letos naše země slaví
dvacet let od vítězství demokracie. Obojí oslavování je právem
plné pajánů, při nichž se zdvořile přehlíží oslavencův
skutečný stav.
Chtěl jsem dát rozhlasu k narozeninám dárek, přesvědčen o tom,
že rozhlas si zaslouží, aby o něm někdo napsal román, a že
román o rozhlasu má být napsán rozhlasovou formou.
S dárkem jsem se zpozdil. Do povznášejícího ducha oslav by asi
nezapadl. Rozhlasový román Xaver se vyvinul po několikaleté
práci do podoby, kterou vždy pozitivně naladění slaviči,
ochotní přehlédnout kdejaký stín minulosti, aby se
nezpochybnilo jejich právo pronášet pajány, rádi označují jako
„kálení do vlastního hnízda“. Ano, přiznávám, jako pocta
rozhlasu je můj román poněkud nezdvořilý.
Kreativci, konformisti, podvodníci
Za těch pětaosmdesát let rozhlas zažil hvězdné okamžiky, ale
také propastně ostudnou hanbu. Pracovala v něm řada
vynikajících českých osobností, ale také spousta konformistů i
pěkná řádka darebáků. Po celou dobu své existence byl rozhlas
dobýván a často i dobyt různými podobami politické moci, jež
se skrze jeho vysílání chtěla zmocnit duší a myslí posluchačů.
Nezávislost a svoboda vedla k rozkvětu, nikdy však nebyla
naprostá. Podle povahy a metod oné moci pak rozhlas prožíval
úpadek. Rozhlasáci přispívající k rozkvětu byli po
společenských změnách odstraňováni mezi prvními, takzvaný
profesionální standard vysílání zajišťovali zejména
konformisté, po jejichž přizpůsobivých zádech se dostávali
k vlivu a ke slovu různí podvodníci.
Všechny tři tyto specie rozhlasové čeledě mají v mém románu
své zástupce. O tom, jak přemýšlejí kreativci, jak manévrují
podvodníci a jak spolu bojují konformisti, o tom, jak se to
projevovalo a projevuje ve vysílání a čemu byli a jsou
posluchači vystavováni, chce být můj román – rozhlasová hra –
především.
Proč psát o kreatuře
Nehrdinský titulní hrdina seriálu, Miroslav Mráz, známý
nejvíce jako rozhlasový agitátor a demagog Xaver,
nepřeslechnutelný svými minutovými agitkami ve vysílání
v letech rané normalizace 1969–1971, byl jednou
z nejpochybnějších a současně nejbizarnějších rozhlasových
existencí.
Proč dnes psát o něm? Ne o těch skvělých lidech? Protože
skvělé lidi celý život pomáhal ničit a bránil jejich návratu
do společenského života. Protože, když jako kádrový poradce
normalizačního sovětského vazala, ředitele Bohuslava Chňoupka,
vyhazoval nespolehlivé rozhlasáky, zároveň přijímal a
zaškoloval nové, spolehlivější, z nichž někteří působí
v médiích dodnes. Protože zlo, jež jsme překonali, je třeba
poznat, abychom se dokázali bránit zlu, které nás teprve čeká.
A protože věčný boj mezi nezávislostí a kreativitou na jedné
straně a kolaborací s jakoukoli mocí a jí dosazenými
kreaturami na straně druhé je jedním z nejvěčnějších a
nadčasových rozhlasových příběhů.
Román z hořké lásky
Znám pracovně rozhlasové prostředí třicet let. Znám statečné a
talentem skutečně vyvolené lidi, kteří rozhlas dělali a
dělají, poznal jsem a znám i konjukturalisty, kteří nebyli ani
zlomkem talentu povoláni, ale přesto se uplatnili. Znám lidské
osudy, které byly rozhlasu obětovány a povzneseny na pomyslný
auditivní Slavín, ale i osudy těch, kterým vzal rozhlas
všechno a nevrátil nic, dokonce i příběhy těch, ke které stál
rozhlas život.
Miluji rozhlas jako prostředek, díky němuž může lidská bytost
sdílet svůj prožitek světa s jinými, třeba vzdálenými, ale o
tento subtilní druh dorozumění usilujícími bytostmi. Miluji
rozhlasáky, kteří se trápí tím, jak tomuto velkému závazku
pravdivého dialogu denně dostát a příčí se mi ti, kteří
dialogu nejsou schopni, rozhlasu jen používají a posluchači
jen manipulují. A z této hořké lásky jsem napsal sedmidílný
dramatický seriál, rozhlasový román, který teď posluchačům se
značným rozechvěním předkládám k navázání vnitřního dialogu o
naší společně žité zkušenosti.
Napráskali i vlastní matku
Agitátor Xaver hulákal do vysílání své hlouposti přes dva
roky. Taková propaganda se ukázala jako kontraproduktivní,
normalizátoři sotva mohli být nadšeni, když lidé zakládali
Xaverovy fankluby a dělali si z jeho agitek srandu. Xaver ve
vysílání ustal a všechny „xaveriády“ byly z rozhlasového
archivu odstraněny.
Miroslav Mráz byl ale Xaverem jaksi celoživotně. Byl typickým
příkladem recyklovatelného kádra, o něž komunističtí vládci
opírali výkon své uzurpované moci. Byl nedovzdělaný, vzdělání
mu nahrazoval třídní cit a lumpenproletářské univerzity
života; za vrchol své akribie považoval schopnost citovat
zpaměti dlouhé pasáže Švejka. Byl neškoleným hercem, který by
udělal i slušnou kariéru, kdyby nevstoupil do služeb vojenské
rozvědky. Byl grafomanem, jehož cílem bylo překonat dobový
ohlas Pavla Kohouta. Jako vojenský zpravodajec se na začátku
padesátých let zamotal do nepřehledných případů, odnesl si
z nich pochroumanou nohu a psychiku. Nabízel se opakovaně
estébé a práskal všechny své spolupracovníky, vlastní matku,
jedny estébáky jiným estébákům. Na počátku šedesátých let
v rozhlase vytvářel rozhlasový dokument, proslavil se tím, že
holí rozmlátil tlusté sklo oddělující režii od studia a svolal
stranický aktiv, kde chtěl odhalit nepřátelské rejdy svých
kolegů. Pak strávil léta jako invalidní důchodce odsunutý do
jižních Čech, odtud nastoupil Xaverovu rozhlasovou kariéru.
Podruhé byl invalidizován po nepředstavitelném nepořádku,
který za rok způsobil jako ředitel Divadla V. Nezvala
v Karlových Varech. Na začátku osmdesátých let se i s celou
rodinou za krajně podezřelých okolností s požehnáním tehdejší
moci vystěhoval do Izraele, kde se, marně, pokoušel začít
novou kariéru jako judaista, myslitel a autor.
České rozhlasové zlo
Jen v nenormální totalitní společnosti mohl se takový zjev
dostat opakovaně nahoru, i na rozhlasové výsluní. O míře
demoralizace svědčí i to, že zjevný psychopat byl několikrát
nadán mocí rozhodovat o jiných lidech. Staří rozhlasáci, kteří
zažili jeho povinná školení v sedmdesátých letech (byl
většinou opilý a mluvil velmi expresivně), se v době, kdy jsem
sbíral materiál, ještě třásli dílem odporem a dílem strachem.
Ano, Xaver byl takové naše české, nejen rozhlasové zlo, na
které bychom rádi zapomněli, protože každého, kdo s ním přišel
do styku, pošpinilo.
Jedno zjištění při sběru materiálu bylo zásadně důležité –
všichni si vzpomínají na různé historky, ale nikdo neví, není
schopen či ochoten přesně si vzpomenout, co se v těch
tramautických padesátých, šedesátých, sedmdesátých a
osmdesátých letech opravdu stalo. A tak je Xaver v mém románu
stále jen možnou postavou a ne postavou historickou.
Z historek totiž nevzniká historie. A celý seriál je vlastně
výpovědí o tom, co se děje ve společnosti, která si odmítá
přiznat sama o sobě a své minulosti pravdu.
Smích přes slzy
Nejde tu o Xavera a jeho objektivní zhodnocení. Jde tu o nás a
míru přítomnosti fenoménů, jako Xaver, v našem myšlení, v naší
emocionální paměti, v našem rozhodování. Z Xavera – Mráze už
opravdu strach mít nemusíme. Ačkoli není známo, kdy zemřel, je
jisté, že už není mezi námi. On už nás o svobodu nepřipraví.
Čeho se tedy bát? Pravdy o našich životech, té pravdy, která
je sice projevem lásky, ale zároveň může být smetena jako
„kálení do vlastního hnízda?“
Můj sedmidílný rozhlasový dramatický seriál – román, tento
opožděný dárek rozhlasu k 85. narozeninám, je komediální.
Komedie je nejúčinnější způsob, jak vypovídat o strachu. Mám
strach o oba oslavence, toho pětaosmdesátiletého i tu
dvacetiletou. Mám hrůzu z pajánů, které nepřipustí, že naši
oslavenci strádají. Mám strach a směju se.
Zkuste, prosím, ten smích přes slzy společně sdílet při
premiéře seriálu Xaver. Schválně, třeba to aspoň trochu
pomůže.
Jan Vedral, rozhlasový a divadelní dramaturg, dramatik
Jan Vedral: Xaver
Český rozhlas 3 – Vltava, první díl 17. listopadu, 21.30
Dramaturgie:
Hynek Pekárek, scénická hudba: Petr Kofroň, režie: Petr
Mančal.
Osoby a obsazení: Xaver (Tomáš Töpfer), Reportér (Ivan
Řezáč), Editor (Jiří Ornest), Elévka (Jana Stryková),
Esoterik Ludva (Michal Pavlata), Remarka (Hana
Maciuchová), Hvězdička (Bára Hrzánová), Krásný hlas
(Viktor Preiss), Archivářka (Růžena Merunková), Vydavatel
(Miroslav Táborský).
Komunisté
po Xaverovi dokonale „uklidili“. V rozhlasovém archivu se
nedochovala jediná z jeho agitek, zmizely i veškeré
informace o něm. Jedinou existující podobenkou je Mrázův
portrét otištěný v divadelním programu k jeho hře
Myši a hvězdy. V rozhlasovém seriálu Jana Vedrala
ztvárňuje Xavera Tomáš Töpfer.
„Z Xavera – Mráze už opravdu strach mít nemusíme.
Ačkoli není známo, kdy zemřel, je jisté, že už není mezi
námi. On už nás o svobodu nepřipraví. Čeho se tedy bát?
Pravdy o našich životech,“ píše dramatik Jan Vedral.
Na realizaci seriálu Xaver se podílela celá řada herců
zvučných jmen – například Ivan Řezáč, Jana Stryková,
Viktor Preiss či Hana Maciuchová.
|
|