Číslo 47 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Františkem Skálou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Rudolf Křesťan, fejetonista

Něco je ve vzduchu

Chcete při cestě letadlem sedět vedle svého partnera, přítele, kolegy, známého, případně s jinak spřízněnou osobou? Zdá se, že si budete muset připlatit. Aspoň na linkách jedné britské letecké společnosti. Její šéfové dali nedávno světu na vědomí, že o tom zcela vážně uvažují.

Jak vidno, hospodářskou krizi lze využít i tímto vynalézavým způsobem.

Taxa za spolusezení by znamenala konec dosavadní zvyklosti, kdy při odbavování u letištní přepážky je pokud možno vyhověno každému, aby dostal sedadlo vedle bytosti, s nímž chce být za letu bok po boku. Povětšinou se to daří. Když jsou možnosti takové kombinace vyčerpány, pasažéři obdrží přidělená sedadla aspoň ve vzájemné blízkosti. Ekonomům oněch britských aerolinek se to však zřejmě jeví jako dosud nezpoplatněný přepych.

U dotyčné společnosti mají být v budoucnu vyžadovány i příplatky za místo u okna. Chcete se dívat shůry na hory, města, jezera a na klikatění řek? Tak sáhněte do peněženky. Jen nevím, jak by si ony aerolinky poradily s přáním manželů, když chtějí sedět vedle sebe a zároveň oba taky u okénka.

Obávám se, že i ostatní letecké společnosti budou k této uvažované britské možnosti přivýdělku chytlavé. A možná ještě iniciativnější.

Některá z německých leteckých společností by mohla – věrna důkladnosti příznačné pro našeho souseda – blíže rozpravovat ceník sezení u okna. V noci by bylo místo u okénka levnější a ve dne dražší, protože je toho ke spatření víc. Odlišné poplatky by mohly být stanoveny i za sedadla u křídla, kde je toho vidět míň. Vydatnější taxy by pak byly požadovány za výhled bezkřídlý. A ještě dražší sazba by byla spojena se sedadlem na té straně trupu, odkud se za letu skýtá pohled na scenérie zajímavější, než na straně opačné.

České letecké společnosti by mohly zpoplatnit i používání záchodu. Učinily by tak podle vzoru některých tuzemských restaurací, u nichž se začíná množit vybírání za použití zmíněné místnosti. Jeden z rakouských návštěvníků letošního znojemského historického vinobraní se svěřil místnímu týdeníku, že nechápe, proč hosté restaurace nemají tuto službu automaticky zdarma. Copak neví, že je nadstandard?

Příplatek v letadle by se dal vybírat i za sedadlo blízko prostory, odkud letušky vyjíždějí s vozíky naloženými jídlem a občerstvením. Je to výhodná pozice pro nedočkavce, kteří už mají hlad, případně žízeň.

Další možnost ke kasírování se nabízí v souvislosti s tělesnou váhou cestujících. Přesahuje-li odbavované zavazadlo povolený limit, je nutno platit za každé kilo nadváhy. Proč by se něco podobného nedalo vztáhnout i na pasažéry? Stačilo by vytvořit tabulku statisticky průměrné váhy vzhledem k výšce cestujícího. Kdo se od té své stanovené odchýlí směrem nahoru, ať solí!

Lze předpokládat, že lidé s hodnotami pod určený průměr by se mohli naopak dožadovat slevy. Takovou naivitu lze jednoduše odbýt argumentem, že ani za lehčí kufr se nic nevyplácí.

Vrátím-li se k příplatku za spolusezení, nebylo by od věci nabídnout sezdaným párům i možnost zcela opačnou. Přidělení míst (ovšemže taky za poplatek) co nejvíc vzdálených od sebe. Jednomu poblíž pilotní kabiny, druhému až vzadu u ocasu letadla. Byla by to speciální služba pro rozhádané.

Mohlo by se tak předejít trapným scénám, které obtěžují spolucestující. Viz dramatická manželská situace, k níž došlo letos v září. Shodou okolností ve stejném měsíci, ve kterém se objevily informace z Velké Britanie o uvažovaných příplatcích pro pasažéry, kteří chtějí sedět spolu.

Následující děj se odehrál v Maďarsku, tedy v zemi proslulé temperamentem tamních obyvatel. Češti manželé osvědčili nemenší horkokrevnost, když se při nastupování do letadla na budapešťském letišti haštěřili natolik divoce, že muž svou partnerku kopl. Konflikt dvojice pak pokračovat i na palubě. U nás se takové hádanici říká „itálie“, v Maďarsku se pro podobné štěkání začne možná používat označení „česko“.

Souboj zmíněné dvojice dosáhl takové míry, že cestující požádali kapitána letadla, aby zasáhl. Vyřešil to kapitánsky: přestal rolovat k odletu, vrátil letadlo k terminálu a vykázal konfliktní pár z jeho útrob. Není vyloučeno, že viníci budou muset uhradit ztrátu způsobenou zpožděným odletem. Uznejte, nebylo by levnější, kdyby si před odletem prozíravě připlatili za rozsazení od sebe?

Vše nasvědčuje tomu, že příplatky k letenkám skýtají vskutku četné možnosti. Zdá se vám, že je to utopie? Taky jsem si to svého času myslel, když jsem poprvé slyšel, že cestovní kancelář požaduje k leteckému zájezdu ještě palivový příplatek. Nechápal jsem, čím byla poháněna letadla před tím, kdy se žádná taková taxa neplatila. Že by se do té doby držela nad oblaky jen silou vůle?

Pokud se týče britských návrhů na nové letové poplatky, stojí za ocitování hláška, která se objevila v rámci internetových reakcí po zveřejnění dotyčné zprávy u nás. Pisatel Ivan Kaifer z Hradce Králové uvedl, že podle jeho mínění není vyloučeno, že si pasažéři budou muset časem připlatit i za to, že s nimi letí pilot.



  Dvacet let mezi nadšením
  a kapitalismem

  Jak to slyší Věra Nosková
 
   Praktická demonstrace
   minimalismu

   Pořiďte si
 
   Nevhodný (a pozdní) dárek
   k narozeninám

   Téma