|
Bez souhlasu, ale vždy s hrdostí
Je to fascinující postava: komunistickými věznicemi a
totalitním režimem prošel jako nezkrotný, zásadový a vnitřně
svobodný muž, který si nezadal s bolševickými strukturami ani
s kolaboranty. Převrat v roce 1989 přivítal jako příležitost
nikoli ke kariéře (a k zaslouženému odpočinku), nýbrž
k naplnění své představy o kněžském poslání: být pomocníkem
chudých, ztracených a vyvržených. Přinášíme příběh
„katolického kněze, jezuity, kriminálníka a poutníka“
Františka Lízny, který je součástí nové knihy Adama Drdy a
Mikuláše Kroupy V komunismu jsme žít nechtěli.
S rudou vlajkou jako smrtka s kosou
František
Lízna se narodil roku 1941 v Jevíčku, vyrůstal v Moravské
Třebové. „Moje výchova byla tvrdá, tatínek byl hluboce věřící
katolík a víru předával dosti autoritativně. Maminka pocházela
z Podkarpatské Rusi, byla řeckokatolického vyznání a dodávala
do mé náboženské výchovy východní prvek. Pro tatínka bylo
nepředstavitelné, že bychom nešli nábožensky v jeho stopách.
Ale i díky tomu ve mně víra zakořenila jako něco samozřejmého
a vlastně jsem v tomto ohledu nikdy neprodělal vážnější
krizi.“
Po únoru 1948, když bylo Františkovi sedm let, putoval jeho
otec – zásadový lidovec a někdejší armádní důstojník –
z rozhodnutí komise Národního výboru na dva roky do tábora
nucených prací v Ivančicích. V bytě u Líznů vykonala StB
prohlídku a pak úřady rodinu vystěhovaly do Velké Roudky, do
studeného bytu bez hygienického zázemí. Když se otec vrátil
z lágru, předával dětem myšlenky odporu vůči komunistům stejně
intenzivně jako náboženství. František Lízna vzpomíná: „Díky
těmhle prožitkům jsem byl antikomunista už ve svých jedenácti
letech. Vstoupit do pionýra bylo pro mě naprosto nepřípustné.“
Kvůli nedostatku žáků směl studovat jedenáctiletku v Jevíčku,
s trojkami z chování prolezl roku 1959 k maturitě, k níž jako
jediný nedorazil ve svazácké košili. Studium gymnázia byla
poslední „velkorysost“ režimu. Lízna nesměl na další školy,
nastoupil do tiskárny, poté jako dělník do lisovny – a roku
1961, tedy v devatenácti letech, šel jako „politický“ poprvé
do vězení. „Byl jsem zlehka zamilován do jedné dívky, za
kterou jsem putoval přes pole na návštěvy. Když jsem tam
jednou přišel, přivítali mě s pláčem, protože jejich
otce-kulaka právě zavřeli. Dostal jsem vztek a na cestě zpátky
jsem vyndal z konzoly na jedné z budov sovětskou vlajku a šel
jsem s ní po vsi jako smrtka s kosou. Pak jsem ji roztrhal a
navěsil na strom. Ráno na 1. máje mě sebrali a dostal jsem
natvrdo sedm měsíců. Ta dívka mě potom už nechtěla znát.“
Krátce po propuštění si dvacetiletý František Lízna otestoval,
jak obtížný je ilegální přechod hranic. Vypráví, že
z komunistického Československa chtěl pryč za každou cenu.
S kamarádem Vilim Hegrem tedy přešel na zkoušku do Polska, pak
se rozdělili a vraceli se zpátky, každý sám. Jenže Viliho
pohraničníci chytili – a Lízna dostal za pár dní výzvu, aby se
dostavil na policii. Znovu utekl, tentokrát do východního
Německa, odkud chtěl odejít na Západ. V Drážďanech byl zatčen
a šel do vyšetřovací vazby. Když ho německá policie po pár
týdnech vrátila do Československa, opakoval pořád totéž, totiž
že měl strach z policie a chtěl se v Německu skrývat – nikoli
pokračovat „ke kapitalistům“. Režim už byl přece jen o něco
volnější než v nejtěžších padesátých letech – a František
nemusel znovu do kriminálu. Pracoval jako dělník ve Zbrojovce,
odkud ho po nezdařeném útěku vyhodili. Pak se živil jako
kulisák, měl jít na vojnu, a tak ho roku 1962 poslali
k trestné vojenské jednotce do slovenských Michalovců.
V papírech měl Lízna napsáno, že je „náboženský fanatik“ a
„politicky obzvlášť nebezpečný“. Život u trestné jednotky pro
nespolehlivé živly byl prý horší než kriminál: „Kdybych neznal
Desatero, prostřílel bych se na Západ. Víra mne ale vždycky
uchránila od toho, abych jednal unáhleně.“
Studium za podpis
Ve
čtyřiašedesátém, těsně po návratu z vojny, se Lízna kvůli
dobrému výdělku nechal zaměstnat na nákladovém nádraží
v Uherském Hradišti. Byla to těžká práce: tahal stokilové
pytle, které den co den směřovaly v zapečetěných vagonech do
Rakouska. „Tehdy jsem si říkal, že mám fascinující šanci
utéct… Schoval jsem se do jednoho vagonu, ale po dni a
polovičce noci mě v Břeclavi vytáhli ven. Asi jsem usnul a
chrápal. Dostal jsem rok vězení, docela málo.“
Právě při druhém věznění se František Lízna začal vážně
zaobírat myšlenkou, že se stane knězem. Když vyšel roku 1965
na svobodu, zjistil, že to je takřka nemožné: oficiální
církevní struktury dávno ovládli kolaboranti. Lízna šel spolu
s přítelem Josefem Hrdličkou, pozdějším světícím biskupem,
navštívit olomouckého biskupského vikáře Josefa Glogara a
oznámil mu, že by chtěl studovat teologii. „Když zjistil, za
co jsem seděl, řekl mi: ,Synu, jděte, ožeňte se a založte
dobrou katolickou rodinu.' Já jsem byl neoblomný, a tak vikář
zavolal státnímu zmocněnci, aby s ním můj případ konzultoval.
Zmocněnec byl samozřejmě estébák. Začal mi vykládat nějaké
nesmysly a já jsem mu řekl, že mě to nezajímá a ať mi řekne na
rovinu, jak bych mohl studovat. Tak mi vcelku otevřeně sdělil,
že cesta je, podepíšu-li spolupráci se Státní bezpečností.“
Po neúspěšné „verbovce“ nastoupil František Lízna jako dělník
v geologickém průzkumu. Z těžké práce a osamělosti ho v roce
1968 vysvobodil tajně vysvěcený kněz Jan Rybář – první
jezuita, s nímž se Lízna setkal. K jezuitskému řádu prý cítil
sympatie od dětství, tak jako skoro ke všemu, co komunisté
démonizovali a snažili se školákům zhnusit. Rybář Líznovi
zprostředkoval práci ošetřovatele nemocných ve Vincentinu na
Velehradě. Do noviciátu Tovaryšstva Ježíšova přijal Líznu
téhož roku provinciál František Šilhan. „Volání ke kněžství
jsem intenzivně pociťoval už před odchodem na Velehrad, ale
bojoval jsem v sobě se vztahem k ženám. Teprve tady, mezi
trpícími, jsem se během dvou měsíců rozhodl pro kněžskou
cestu.“
Zdálo se, že Líznův život se konečně bude vyvíjet jakž takž
normálně, že vystuduje, stane se knězem a bude se věnovat
potřebným. Přišly ovšem „spřátelené armády“ – a představení
řádu v obavě z obnovené tvrdé perzekuce církve rozhodli, že se
novicové a bohoslovci přesunou do ciziny. František Lízna
cestoval do Anglie a později do rakouského Innsbrucku. Měl
však jazykové problémy, těžko si v cizím prostředí zvykal a
nakonec nedostal dobré reference od svých představených. Těsně
před nástupem Gustáva Husáka se tedy vrátil do jámy lvové.
Selžeš-li, nemáš proč žít
Lízna
byl vysvěcený kněz, ale od režimu nedostal státní souhlas k
vykonávání svého poslání. Pracoval tedy v olomoucké nemocnici
a v jakémsi státním podniku jako skladník. O tom, že není
zrovna vhodným kandidátem pro oficiálně povolenou kněžskou
činnost, neopomněl opakovaně ujišťovat komunisty ani režimní
církevní struktury.
Na to, že státní souhlas nikdy neobdržel, je František Lízna
hrdý, ostatně ani o něj neusiloval a nedělal žádné nedůstojné
kompromisy. Zapojil se naopak do vydávání samizdatové
literatury a podepsal Chartu 77. Stýkal se s Jaroslavem
Zvěřinou, Otto Mádrem a řeholnicí Annou Magdalenou
Schwarzovou. Právě ona mu zprostředkovala práci v nemocnici na
Karlově náměstí v Praze, nějaký čas u ní také bydlel.
V Praze na sebe ihned znovu přitáhl pozornost StB – kromě
toho, že se přátelil s Annou Šabatovou, Jarmilou Bělíkovou a
Charliem Soukupem, spolupracoval také s oxfordskou Keston
College, shromažďující informace o pronásledování věřících ve
východní Evropě. Odsouzen byl ještě několikrát – v procesu se
samizdatovou skupinou 28. září 1981 na dvacet měsíců za
rozkrádání socialistického majetku a nedovolené podnikání a
v lednu 1982 za poškozování státních zájmů v cizině na dalších
sedm měsíců. Roku 1988 ho StB zatkla znovu, 28. října v Brně,
při rozhazování „burcujících letáků“. Od soudu si odnesl dva
měsíce vězení za „narušování veřejného pořádku“.
Lízna zdůrazňuje, že kněz bez státního souhlasu mohl své
poslání za komunismu vykonávat plnohodnotně, už proto, že mši
lze při dobré vůli sloužit všude. Působil jako kněz prakticky
denně, v nemocnici, v lese, doma i v kriminále – všude křtil a
zpovídal. Po posledním věznění ho komunisté vykázali do Černé
Hory u Blanska, do ústavu pro tělesně postižené. Zároveň
celibátníkovi přichystaly úřady překvapení – měl sloužit na
ženském oddělení, u postižených sklerózou multiplex, tedy u
zcela nehybných pacientek, které personál dennodenně musí
oblékat a umývat od hlavy k patě. František Lízna vypráví, že
za nemocnými ženami docházel i farář Kubíček, muž svaté
pověsti: „Zrovna jsem se přehraboval v hromadě špinavého
prádla, když mi řekl: ,Tak vidíš, kdyby ses choval pořádně,
mohl bys sloužit Božímu lidu. Teď tady děláš tohle.‘ Najednou
jsem viděl, že mezi námi je přehrada, postavil mě do role, že
dělám něco nepatřičného, že dělám politiku, místo abych
sloužil Božímu lidu.“
Líznovy problémy s představiteli církve trvaly až do konce
komunismu, kvůli Chartě 77 byl vnímán jako černá ovce. „Mnozí
spolubratři se mě stranili. Vnitřně jsem ale cítil, že když
selžu v pomoci pronásledovaným a v boji proti komunismu, že
nemám proč žít. Proto jsem jezdil třeba na soudy s politickými
vězni, posílali jsme o tom zprávy do zahraničí a pomáhali
jejich rodinám.“
Po roce 1989 pracoval František Lízna několik let jako
vězeňský kaplan na Mírově – a mohl svým svěřencům pomáhat i
proto, že měl z komunismu s kriminály osobní zkušenost. S
jedním z vězňů dokonce navázal přátelství. A pokud bychom snad
nechtěli mluvit přímo o přátelství, svérázně projevené uznání
to bylo určitě. Například delikvent Zvoníček, zloděj a vrah:
„To byl po celém těle pokérovaný chlap, který přišel do vězení
v dámských kalhotkách. Vytahoval se, jak mučil svoji družku,
jak byla ošklivá a rezatá. Nakonec ji našli mrtvou v jeho
posteli a dostal sedm let. Popisoval, jak ji mlátil gumovou
hadicí, až se z toho počůrala... Napadlo mě, jak by se k němu
zachoval Kristus... Půjčil jsem mu ke čtení evangelia. On si
je prostudoval, vrátil a řekl: ,Je to moc krásný, ale kdybych
se ti vyzpovídal, pozvracel by ses...‘ Po letech mi od něj
přišel dopis, který mám dosud ve skříni. Psal, že jsem byl
jediný člověk, který mu kdy ukázal jinou cestu...“
Poutník navždycky
Pater
Lízna ještě za komunistů podnikl cestu od patníku u
sovětsko-polsko-slovenské hranice, z hory Kremenec přes Levoču
a Turzovku na Svatý Hostýn, a spojil tak pěší chůzí celou
republiku. „Modlil jsem se po cestě za oběti komunismu a za
všechno, co bylo spojeno s mým duchovním povoláním.“
V roce 2004 podnikl dvouapůlměsíční cestu ke svatému Jakubu do
Santiaga de Compostela. V roce 2006 putoval mezi portugalskou
Fatimou a Santiagem. Nakonec došel pěšky k Sevastopolu, na
Cherson, kde Cyril a Metoděj objevili ostatky svatého
Klimenta, a spojil tak chůzí Evropu od Západu na Východ. Byl
v té době těžce nemocný, ale přesvědčený, že „chůze je
přirozený lék, že poutě mají léčivý účinek“.
Pater František Lízna se ani po odchodu z Mírova nepřestal
starat o lidi v nouzi. Své poslání vidí v práci mezi chudými a
opovrhovanými, mezi vězni a bezdomovci. Dostal řád TGM a Cenu
Františka Kriegela – a žije pořád stejně jako dřív. Jeho fara
ve Vyšehorkách, kde bydlí s hospodyní Josefkou, která Líznu
neopouštěla ani v nejtěžších dobách, je otevřená všem
potřebným. Zvláštní vztah má k Romům – na protest proti jejich
perzekuci a lhostejnosti vůči nim dokonce přijal romskou
národnost. „Když jsem byl nedávno přednášet ve Vsetíně,
zastavil jsem se u romské komunity v Poschlé. Tamní Romové
chtěli, abych pokřtil jejich děti. ,Proč to neříkáte místnímu
knězi?‘ zeptal jsem se překvapeně. Odpověděli mi: ,On k nám
nikdy nepřišel...‘ Přitom Romové mají velký vztah ke křtu. A
ďábel, ten si křest nepřeje.“ |