Číslo 12 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Aleksandarem Markovićem.

 

 


 

 

 

Legendární lvice Elsa se vrací

Knihy Joy a George Adamsonových, popisující jejich soužití s divokými zvířaty v afrických pustinách (konkrétně v severní Keni), si filmaři velice oblíbili. První adaptací byl příběh krotké lvice Elsy ve Volání divočiny – filmu, který v sobotu 27. března v 17.05 připomene ČT1.

Opatrovníky lvice Elsy ve filmu sehráli Virginia McKennaová a Bill TraversAdamsonovi se Elsy jí ujaly jako bezbranného mláděte, ještě hravé lvíče záhy zmohutnělo a dospělo. Aby nemusela skončit v zoologické zahradě, obětaví pěstouni se vytrvale pokoušeli vrátit lvici zpět do divočiny, chtěli, aby se naučila sama lovit. Jenže z Elsy se stala přítulná domácí kočička, která si vždy našla cestu zpět domů. Lovecké instinkty v ní totiž vyhasly a jen obtížně se znovu obnovovaly.
Jestliže už knižní předlohy obsahovaly zřetelný romantický patos, filmaři s režisérem Jamesem Hillem v čele tento rys ještě umocnili. Exotické africké prostředí, většinou vstřícné a lákavě malebné, se proměnilo v atraktivní kulisu, v níž se odehrával v dojemný příběh, vyšperkovaný několika humornými okamžiky. Volání divočiny tak předjímá jiná obdobně zacílená díla (například neméně proslulý televizní seriál Daktari), která vytvářejí o životě v divočině dosti idylické představy. Dějové zakotvení spíše vytváří dojem rozverného, stále však okouzlujícího safari výletu, což ostatně podporují i romantické pohlednicové obrázky, z nichž se celé vyprávění skládá. A táhlá titulní melodie Johna Barryho, konejšivá bezpočtem smyčců, se dávno zařadila mezi skladby věčně živé.
Příprava filmu byla náročná, točilo se téměř rok. Velký podíl na tom měly nesnáze s hlavní zvířecí hrdinkou. Představovaly ji celkem tři lvice, každá vhodná pro trochu odlišné uplatnění. Natáčení se ovšem nakonec obešlo bez trikových záběrů a prý i bez kaskadérů. Uvedení snímku vzedmulo dotazy, zda lze velké kočkovité šelmy skutečně ochočit, aby se z nich stali domácí mazlíčkové – odborníci samozřejmě před takovými pokusy varovali. Volání divočiny se navzdory své zálibě dojímat, a to jak ve výtvarné, tak motivické složce, stalo důležitým novodobým fenoménem, který měl jeden kladný důsledek: film nelíčí divočinu jako zdroj ustavičného ohrožení, jako něco, co je nutné si podmaňovat, naopak – jako něco, co si zaslouží lidskou péči a ochranu. Stačí přírodě lépe porozumět.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Tichý zabiják Made in China
  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Tělo a jeho stopy
   
  
Pořiďte si
 
   O opisování
   
Televizní glosář Jana Svačiny