Číslo 12 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Aleksandarem Markovićem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Aleksandar Marković, dirigent

Máte pěknou kancelář….

Je úžasné, kolik je v ní světla. A když se podíváte ven – nádhera!

Máte v Brně nějaké svoje oblíbené místo?

Jedno konkrétní ne, ale mám rád zdejší kouzlo. Ve svém životě jsem dostal několik nabídek, které jsem neakceptoval. A souviselo to s prostředím. Možná to znáte – přijdete do města a řeknete si: „Tady bych nemohl žít!“ A pokud na tom místě nedokážete žít, jak by tam šlo pracovat? Když jsem prvně přijel do Brna, pomyslel jsem si: „Tady je to úžasné, navíc krásná architektura, mladí lidé, nadaný orchestr...“ Neplánovaně jsem zůstal o dva dny déle. Vůbec se mi odtud nechtělo, bylo příjemné počasí, sedělo se na ulicích. Jsem tu šťastný, škoda, že mi pracovní povinnosti nedovolují se tu zdržovat déle.

O brněnské filharmonii často mluvíte v superlativech...

Kdykoli se do Brna vrátím, uvědomuju si zas a znova, jak výborný a schopný orchestr tu je. Muzikanti jsou vybaveni nejenom technicky, ale i hudebně. Velmi rychle dokáží reagovat na mé podněty, okamžitě pochopí, co po nich chci. Pokaždé si říkám, jak jsem rád, že tu můžu být šéfdirigentem, že to pro mě hodně znamená. Udělal jsem teď i novou zkušenost se zdejším sborem a považuji ho za jeden z nejlepších, se kterým jsem měl kdy možnost pracovat. Brno není hlavním městem, a přitom to je hudebně silné místo s velkou tradicí. A na tom je třeba stavět.

Chcete to promítnout i do dramaturgických plánů filharmonie?

Prošel jsem historii toho, co se tu hrálo, čemu se tu věnovali, pokusil jsem se najít díla, která se tu ještě neobjevila. Přál bych si, aby náš program byl co nejširší, co nejpestřejší – i co se týče žánrů, abychom přinesli novou hudbu i samotným muzikantům. Rád bych objevil nové konstelace, snad bude nadcházející sezona zajímavá také pro posluchače.

Co vás osobně přivedlo k hudbě?

Vyrůstal jsem v hudebním prostředí – oba mí rodiče byli hudebníci. Na druhou stranu musím říct, že jsem nepatřil k dětem, které rodiče cíleně hudbou krmili anebo je k ní složitě dostrkávali. Otec komponoval pro divadla, televizi, hudba byla doma všude na dosah a já, když jsem chtěl cvičit, tak jsem cvičil, když jsem chtěl jet na kolo, jel jsem na kolo, pokud jsem zatoužil po dívčí společnosti, vyhledal jsem ji. Bavil mě i jazz. V patnácti letech se to ale otočilo. Do té doby jsem sice chodil na klavír, ale v tomto období jsem začal klasickou hudbu poslouchat se zanícenou vášní, začal jsem navštěvovat koncerty, objevoval jsem pro sebe nové skladatele, nové skladby, a tím rostla moje touha dirigovat. Moje láska k opeře a klasickému repertoáru byla obrovská. I když jsem studoval klavír, bral jsem to tak, že se připravuji na dirigování.

Naskakuje vám stále při poslechu nějaké skladby husí kůže?

Naskakuje, pokud se stane něco výjimečného, možná neočekávaného. Nějakou skladbu můžete slyšet tisíckrát, a nic. Pak ji provedete určitým způsobem a husí kůže naskočí okamžitě. To je moment, kdy máte pocit, že jste zasáhli terč, že jste objevili, co jste původně chtěli sdělit. V tomto smyslu jsem přímo mistr husí kůže! Mám ji velmi často. Existuje tolik dobré hudby, která nese hluboká sdělení – úplně v každém taktu.

Dětství jste prožil v Bělehradu. Jak moc se cítíte být Srbem?

Velmi málo. Odešel jsem, když mi bylo šestnáct, abych studoval v zahraničí, nejdřív klavír v Americe, pak dirigování ve Vídni. Párkrát jsem v Srbsku pracoval, ale nenavázal jsem žádnou intenzivní spolupráci. Navíc mám už skoro rok a půl rakouské občanství. Moje rodina žije v Srbsku, já jsem původem Srb, ale nic víc za tím není. Za zapáleného patriota se rozhodně nepovažuju.

V jakém stavu se Srbsko nacházelo, když jste odcházel?

Opouštěl jsem Srbsko v roce 1992, kdy sice už válka na Balkáně probíhala, Bělehrad byl ale v té době ještě netknutý. Já jsem neodjížděl kvůli válce, ale kvůli studiu v zahraničí, abych se naučil cizí jazyk, abych potkal nové lidi, bylo to moje osobní rozhodnutí. Původně jsem plánoval jet na šest týdnů na letní hudební tábor, v Americe jsem pak zůstal čtyři roky.

Bylo hodně těžké sledovat ze zahraniční perspektivy válečné dění v rodné zemi?

Bylo to těžké, protože když jste v centru války, trpíte, když jste mimo ni a sledujete ji jen zpovzdálí, trpíte taky. Nejhorší je bezmoc. Bylo mi hodně smutno, navíc zpoza oceánu byla ta vzdálenost obrovská, stýskalo se mi asi tak tři roky, pak jsem si začal zvykat. Po přestěhování do Vídně mě zaměstnal nový život, nové prostředí, nový jazyk, noví lidé, o hodně se to zlepšilo.

Veronika Žajdlíková, publicistka

Foto archiv Filharmonie Brno

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 16. 3.



  Tichý zabiják Made in China
  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Tělo a jeho stopy
   
  
Pořiďte si
 
   O opisování
   
Televizní glosář Jana Svačiny