Číslo 12 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Aleksandarem Markovićem.

 

 

 

 

Ivan Pinkava: Memento moriTělo a jeho stopy

Nakladatelství Torst vydalo jako třiatřicátý svazek své edice Fototorst monografii Ivana Pinkavy (*1961), který patří k nejosobitějším zjevům porevoluční české fotografie. Jeho vizuální řeč je natolik svébytná a originální, že stačí zmínit dekadentně-manýristickou náladu, do níž je vsazena nahá postava s unaveným pohledem a jizvou přes břicho – a divák ví, s kým má tu čest. Ale bylo by škoda redukovat Pinkavovy černobílé snímky na pouhou chytlavou tělesnost. Podobně jako v pracích Veroniky Bromové nebo Tona Stana tu jde o víc: o hru se symbolickými kontexty, mezi nimiž je na prvním místě starozákonní ikonografie. Stačí připomenout některé názvy: Adam, Eva, Šebestián, Memento mori.

Pinkavovy fotografie jsou výrazně stylizované a vždy odkazují mimo obraz, ať k pohybovému či mimickému repertoáru divadla nebo dějinám výtvarného projevu. V jednom ze svých cyklů autor pracoval přímo s divadelníky ze souboru Teatr Novogo Fronta. Petr Vaňous připomíná v průvodním textu k Pinkavově monografii paralely zejména s konkrétními díly Jana Zrzavého. Ale nabízejí se i paralely literární: Pinkava vstoupil do fotografie sérií portrétů, v nichž živí hráli slavné mrtvé spisovatele a filozofy (od Majakovského po Ladislava Klímu). Obálku jeho novinky zdobí snímek s názvem Boty pro Josepha Beuyse. Ovšem Beuysův konceptualismus je Pinkavovi vzdálený. Jeho záměrem je postihnout tělo v jeho životním vývoji a proměnách – a to, co se s ním snoubí a co jediné po něm zůstane: stopy ducha. Pinkavovy záběry jsou navenek dionýské povahy, plné tušených či zjevných rozkoší a slastí, nejeden má erotický podtext, ale jejich základem je apollinský jas. Až se tělo rozpadne v prach, zbudou otisky. Ne náhodou se Pinkavovy snímky z posledních let vylidnily: na místo života nastoupily stopy po životě – lůžko, křeslo, matrace, poslední kuličky vína.

Na poslední stránce monografie najdeme loňský snímek oprýskané překocené vany – Pinkava mu dal jméno Druhý břeh. Uzavřel tím nejen svoji novou monografii, ale také pomyslný oblouk životního dramatu, který ve svém díle tematizuje. Stojí za to sledovat, jakými cestami se bude tvorba tohoto umělce ubírat dál.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Tichý zabiják Made in China
  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Tělo a jeho stopy
   
  
Pořiďte si
 
   O opisování
   
Televizní glosář Jana Svačiny