Číslo 12 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Aleksandarem Markovićem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

O opisování

Opisovat se nemá. Přesto se dnes všude opisuje, až pero po papíru sviští. Nejen tajně, jako prominentní studenti plzeňských práv, ale i programově a zcela veřejně. Často opakovaně a v přímém přenosu.

Příkladem velikášského opisu přímo z mekky světového show-businessu je tradiční hra na náš malý Hollywood a jeho oskarové cenění zvaná Český lev. O zámořských Oskarech a mediálnímu humbuku, který je každoročně předchází, provází a následuje, je jistě možné soudit leccos. Rozhodně jim však nelze upřít, že tím hlavním, oč v jejich případě běží, je film. Jeho propagaci a společenské prestiži přitom neslouží jen spektakulární večírek, televizní obrazovkou zprostředkovávaný celému světu. Podstatná je na Oskarech nabytá prestiž oceněných děl, tvůrců a následně celého filmového průmyslu. V případě jejich tuzemské imitace, kterou vymyslel a sedmnáct let organizuje podnikatel Petr Vachler, je podobný efekt, ale i samotný smysl existence, víc než sporný.

Podezření, že daleko důležitější než český film jsou u Českého lva neuvěřitelně předražené doprovodné estrády, a hlavně jeho mohutná reklamní ambaláž, není nové. Všudypřítomné lví posluhování úporné propagaci jedné minerálky, které pravidelně na sklonku zimy zavalí celou Českou republiku, je jen jednou z řady tradičních indicií. Stejně jako každoroční soustředění mediálního ohlasu na nekonečné rozumování jestli byl letošní bavič a jeho vtipkování veselejší (nebo alespoň méně trapný) než ten loňský. Mimo zájem recenzentů přitom obvykle zůstává eminentní zájem Petra Vachlera o to, jak šikovně a kolikrát se moderátorovi během večera podaří zmínit sponzory a uhlídat trpěné oceněné, aby příliš nenarušili hladký průběh ukrutně legrační estrády. A protože o českou kinematografii jde až ve druhé, a možná spíš ve třetí řadě, nikomu vlastně ani nevadí opsaná nelogičnost hlasování, při kterém kostýmní výtvarník „kvalifikovaně“ posuzuje kvality filmového střihu a dle stejné logiky hodnotí producent hudbu. O historických absurditách výsledků hlasování, kdy například v jednom roce obsadily kategorie scénář, režie a film tři různé opusy, ani nemluvě.

Akademici tentokrát rozhodli fundovaně – většinu hlavních cen Českých lvů bral film ProtektorVětšina neblahých průvodních jevů Českých lvů, poznamenala i nedávné oceňování loňských tuzemských kinematografických počinů. Některé dokonce v povážlivě patologické podobě. Přesto – nebo možná právě proto – jsme se letos dočkali dvou pozitivních změn. V duchu zavedeného zaměření medií na doprovodné rituály je tou nápadnější odvaha oficiálně přiznat, že „král je nahý“. A že trapnost upoceného vachlerovského žertování na úkor českého filmu už definitivně překročila únosnou mez. Zásluha tristního moderátorského výkonu Bolka Polívky, dosahujícího za trpné asistence Pavla Lišky hlubin nevkusu, jen výjimečně atakovaných i přeborníky z rodu Zuzany Bubílkové, Ivana Mládka či Petra Novotného, je mimo diskusi. I mimo chápání.

Jednotný hlas druhdy nadšených komentátorů, kteří se dnes dovolávají nutnosti rehabilitace důstojnosti a váhy Českých lvů, skýtá podobnou naději, jako druhá letošní inovace – až překvapivě fundovaný verdikt akademiků. Jestli je uznání nadčasových kvalit Najbrtova Protektora, a částečně i Mašínových 3 sezón v pekle, opravdu splatnou zálohou, uvidíme za rok. Tedy pokud se Petr Vachler z  pozice absolutistického pána nad Lvy všem a všemu nakonec nevysměje stejně, jako notorickým reptalům, kteří se opakovaně dožadují masa na rautu.

I opisovat se musí umět.

Jan Svačina, publicista

Foto Falcon



  Tichý zabiják Made in China
  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Tělo a jeho stopy
   
  
Pořiďte si
 
   O opisování
   
Televizní glosář Jana Svačiny