Skrytým svědkem válečných hrůz

Režisér Roman Polanski ve filmu Pianista (ČT2, středa 9. června, 20.30) pečlivě rekonstruuje osudy polského klavíristy a skladatele Wladyslawa Szpilmana, který zažil v průběhu druhé světové války nevýslovné hrůzy. Není to první snímek, který ze Szpilmanových osudů vychází: už před více než půlstoletím se jimi inspiroval Zarzyckého pokus nazvaný Město nepokořené, v původní verzi zakázaný a poté přetvořený do ideologicky žádoucí podoby s povinnou dominantou odbojové činnosti.

Adrien Brody jako člověk připomínající děsem paralyzovaného brouka, jehož horizont tvoří věčné skrývání a strachV okupovaném Polsku se židovské obyvatelstvo jako první ocitlo ve vyhlazovacím programu. Nejprve bylo bezmála půl milionu lidí soustředěno ve varšavském ghettu, aby se nakonec toto místo proměnilo v děsivé ruiny, kde se skrýval jeden jediný člověk – Wladyslaw Szpilman. Podařilo se mu uniknout z transportů smrti, utekl z pracovní čety pravidelně vyvražďované bestiálními nacisty, zásluhou neohrožených přátel se skrýval po bytech vně ghetta, mimo jiné i v blízkosti německého velitelství. Věčně zamčený uprchlík, osamělý a chovající se jako myška (výstižná je imaginární hra nad klávesnicí, které se nesmí dotknout, aby jej nikdo neuslyšel), se stává svědkem stupňujících se hrůz, aby konečně prchl do rozvalin ghetta jako do spásné oázy.
Polanski ve spolupráci s kameramanem Pawlem Edelmanem pečlivě evokuje dobové reálie, všímá si proměn probíhajících od vstupu německých vojsk v roce 1939 až k příchodu ruských jednotek o šest let později. Výstižně to symbolizuje narůstající odranost oblečení: jestliže na začátku zastihujeme ústřední postavy, plně asimilované židovské intelektuály, ve vycíděných šatech, postupně se jejich oděvy rozpadají v cáry.
Režisér zaujme výmluvnými detaily signalizujícími zejména všudepřítomný přízrak hladu, ale soustředí se zejména na davové scény plné beznaděje i doutnajícího odporu. Pianista až úzkostlivě dodržuje vnější věrohodnost, proti postižení sebemenší jednotlivosti nelze vznést závažnější výhradu. Pozoruhodný je záměr protagonistu zobrazit jako člověka naprosto nehrdinského, člověka připomínajícího děsem paralyzovaného brouka, jehož horizont tvoří věčné skrývání a strach. Adrien Brody v titulní roli tento záměr beze zbytku naplnil, uchvacuje vyhublostí i vytřeštěným zrakem. V této rovině lze film vnímat i jako polemiku s plakátovitě odhodlaným odbojářstvím.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto © NBC Universal



  Začněte číst Tolstého
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
  Nerudovy písně plastické

  
Pořiďte si        
 
  Larkinova vysoká okna
  
Nalaďte si