Již vzhůru, psanci této země

Společenský epos Giuseppa Tornatora Baaria (2009), který je od 20. května k vidění i v českých kinech, jistě připomene ještě rozmáchlejší fresku Bernarda Bertolucciho Dvacáté století (1976), u nás bohužel nikdy neuvedenou, avšak na rozdíl od ní si nelibuje v okázalé syrovosti, ve vyostřených, kontrastních obrysech jednotlivých událostí.

Tornatoreho hrdinové neztrácejí navzdory tíživým poměrům vitalitu ani živelný optimismiusKdybychom pro Baarii hledali nějaké shrnující označení, mohli bychom použít výrazu karnevalový princip. Dění v sicilském městečku Bagheria (v místním dialektu Baaria) totiž připomíná ustavičnou, naplno prožívanou slavnost. I všední čin, měřen takovou optikou, se mění v bouřlivě prožívanou příhodu, které se účastní celé zdejší společenství. Lidé stále pospíchají. Bouřlivě diskutují, nadávají si, hlučně promlouvají, nakvašeně gestikulují. Jejich počínání bývá groteskní i dojemné, často demýtizační. Stačí poukázat na hladovějící ženy, které navenek předstírají blahobyt, neboť veřejná pověst je zde nade vše. Stačí připomenout hromadné rabování, k němuž dochází poté, co ve známost vejde vylodění americké armády.
Režisér (a současně scenárista) předkládá výpověď postihující tři generace jedné rodiny, pohybuje se v časovém rozpětí několika desetiletí od sklonku fašismu až kamsi k sedmdesátým létům, s prologem a epilogem zasazeným do současnosti. Postavy dvou běžících chlapců, jednoho nynějšího, druhého v rozedraném oděvu chudého děcka let třicátých, jejichž trasy se v jednom okamžiku protnou, symbolizují odvěkou sepjatost minulosti s přítomností i věčný pohyb, který nelze zastavit.
Významným prvkem je právě přítomnost dětí, jejichž klukovské akce, zvláště výpravy do hlídaného sadu, provází nejen lákavé dobrodružství, ale také nástrahy. Městečko, v němž snad v každý okamžik kypí bujarý život, nabízí bezpočet všedních, místními lidmi neuvědomovaných bizarností – počínaje voděním krávy po ulicích a prodáváním čerstvě nadojeného mléka, konče pak pitím krve právě poraženého dobytčete, aby těhotná žena zahnala chudokrevnost. Prolínání směšného a tíživě vážného se stává jedním ze základních znaků vyprávění.
Protagonistou příběhu je Peppino (Francesco Scianna), jehož osudy sledujeme od dětství do vyzrálého věku, kdy jeho děti již překročily práh dospělosti. On, prostý, nepříliš vzdělaný venkovan, celoživotně oddaný myšlence komunismu jako pozemské spásy pro nejbědnější, prosazuje, často ovšem marně, žádoucí změny ve prospěch nuzných a utlačovaných svévolí bohatých vlastníků. Jeho tvrdohlavost i přímočaré smýšlení bývají místy úsměvné, ale nikdy zlehčované. Peppino prošel leckdy bolestným sebeuvědoměním: jestliže jeho otec Ciccio ještě pokorně skláněl hlavu před místním velkostatkářem, Peppinovy děti už revoltují i proti dosavadním dělnickým předákům.
Baaria se vyznačuje mimořádnou hodnověrností reálovou, i městečko mění svou tvář, rozšiřuje se, namísto dobytka tam vtrhávají auta. Spatříme ulice zaplněné spěchajícími lidmi, setkáme se s průběžně připomínanými figurkami rázovitých pouličních prodavačů, ustavičně pokřikujících svou nabídku, s domy opravovanými i bouranými – taková je kulisa příběhu, jak ji s trochou šedavé zaprášenosti prezentuje kameraman Enrico Lucidi. Kamera někdy stoupá do výše, až nad zástavbu, aby se pokochala pohledem na malebný prstenec pohoří, která městečko obklopují. Obtížně se zde žije, úrodné půdy není mnoho stejně jako pracovních příležitostí. Ale lidé, navzdory korupci, všemocné mafii a politickým čachrům, neztrácejí svou vitalitu ani živelný optimismus.
Baaria se tak řadí mezi důležitá ohlédnutí po novodobých dějinách, byť tu převažuje až jakási romantizující rozevlátost. Tornatore se svým dojemně zbrklým snílkům nevysmívá ani nezlehčuje jejich skutky, snaží se pochopit dobové iluze, dívat se nepředpojatě. Protože strázně, kterými se jeho film zabývá, se zadírají do duše i dnes.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Začněte číst Tolstého
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
  Nerudovy písně plastické

  
Pořiďte si        
 
  Larkinova vysoká okna
  
Nalaďte si