Andrea Hanáčková, publicistka

Na schodech času s desítkou

Je to rozhlasový evergreen, na který se můžeme každoročně těšit díky dramaturgovi a dokumentaristovi Zdeňku Boučkovi. To on byl autorem myšlenky shromáždit v roce 2003 všechny dostupné zvukové i jiné materiály vážící se k letům s trojkou na konci. Vznikl tak první ze série večerů, které každoročně nabízejí rozhlasové kompozice v pravém smyslu toho žánru. Bouček uměl s rozhlasovým archivem výtečně pracovat a důstojného nástupce našel v Tomáši Černém, který spolu s Martinem Gromanem a Jarmilou Konrádovou připravil Páteční večer s názvem Schody času (premiéra 14. května).
Princip pořadu je vlastně velmi jednoduchý – autoři z dobového tisku a rozhlasového archivu vyberou klíčové události určitého roku ve světě i v českých zemích, k nim přidají méně významné i zcela marginální, dobovou atmosféru dotvářející zprávičky, okoření reklamními slogany, dobovou hudbou případně poetickou vsuvkou. Dvouhodinovku rozčlení na desetiletí a pak už jen zručný mistr dotváří barevný zvukový koberec klíčových let. Vedle sebe se tak může octnout pařížský kabaretní výstup bohéma Borise Viana a projev Marty Gottwaldové k českým ženám, zpráva o vzniku rádia Svobodná Evropa vedle ukázky z knihy Rudá záře nad Kladnem, zmínka o zavedení první kreditní karty těsně před informací o vynálezu vodíkové bomby. V případě letošní kompozice přibyl zvláštní důraz na dějiny kinematografie – tato volba působila ovšem poněkud nahodile při vědomí, že za „startovní“ rok světové kinomatografie je obvykle považován rok 1895 a pokud bychom se chtěli držet českých reálií, uklonil se Viktor Ponrepo svým divákům poprvé v roce 1907, nikoli 1910. Hnidopišsky bychom taky mohli polemizovat například o použití písní z filmu Pyšná princezna, který měl premiéru až v roce 1952.
Bylo zajímavé sledovat, jak se události na „vyšších“ schodech času postupně marginalizují. Čím současnější archivní záběry, tím méně významně působí. Relativně nedávno odžité politické události roku 2000 z rádia zněly jako sci-fi. Kdo už dnes vzpomene například na okolnosti vzniku a zániku projektu Čtyřkoalice? A tak se mi během večera, kdy se střídají jména politiků a hudební žánry, ale podstata konfliktů zůstává stejná, několikrát vybavil jemný vtípek, který nedávno na vlnách Českého rozhlasu Vltava vyprávěl Marek Orko Vácha: Do polského kláštera přichází televizní reportér a velmi se diví, že v klášteře není televize. „Jak tady můžete žít? Vždyť vůbec nevíte, co je nového?“ – „A vy si myslíte, že je ve světě něco nového?“ opáčí mnich.



  Začněte číst Tolstého
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral
 
  Nerudovy písně plastické

  
Pořiďte si        
 
  Larkinova vysoká okna
  
Nalaďte si