Číslo 28 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Lukášem Vasilkem.

 

 


 

 

 

 

 

Odvrácená tvář Ameriky strhává do propasti

Tvorbu Stevena Soderbergha lze rozdělit do dvou velkých, vzájemně oddělených skupin – na nezastřeně komerční, výdělečné projekty (z rodu Dannyho parťáků) a na bezmála experimentální díla, mezi něž patří také Bublina – v neděli 18. července, ve 23.35 vysílá ČT2.

Soderberghova Bublina je dílo bezmála experimentálníSoderbergh v tomto inscenačně i vypravěčsky minimalistickém filmu zachycuje životní bezútěšnost trojice hlavních hrdinů, kteří pracují v továrně vyrábějící panenky – stárnoucí Martha, mladičký Kyle a čerstvě přijatá Rose bydlí ve stísněných příbytcích, jejich život se jako by skládá jen z práce a spánku. Snímek nás seznámí jak s prostředím továrny, tak s rodinným zázemím jednotlivých aktérů. Vidíme, jak se Martha pokorně stará o nemohoucího otce, jak Kyle přebývá s matkou, snad věčně uhnízděnou na pohovce, dozvíme se, že Rose sama pečuje o malé děcko. A seznámíme se i se stereotypní, mechanickou prací, která se omezuje na nalévání, vyjímání i kompletování panenek, na vsouvání očí a lepení řas. Vyslechneme si bezobsažné rozmluvy hrdinů, obsahující náznaky minulosti i zpola rezignovaná očekávání.
Nejasně se vylupují povahokresby jednotlivých figur, jejichž rozpoložení můžeme jen odhadovat – třeba Marthinu nelibost nad slibně se rozvíjejícím vztahem mezi Kylem a Rose. Ale ani Rose není bez vad – přistihneme ji, jak Kylovi během jeho krátké nepřítomnosti krade peníze, jak zvědavou Marthu příkře odbude. Žádný z charakterových detailů nevybočuje z mezí normality, spíše dokresluje panující duchovní omezenost a rezignaci na jakákoli pozitivní očekávání. Nevzrušivou drobnokresbu, tvořenou i záměrně statickou, v barevném spektru interiérů pošmournou kamerou, orientovanou na mechanicky se střídající protipohledy při rozhovoru, naruší až nenadálá vražda Rose, z níž je posléze obviněna Martha, aniž by si na zločin pamatovala. Je ovšem pravda, že v souvislosti s vraždou se vynořují dávná freudistická klišé o vytěsněné události.
Režisér záměrně zdůrazňuje monotónnost dění, zvláště pak vyšetřování, jak se odráží ve výpovědích svědků. Z poklidu vytrhuje jedině zvuková složka: vyslechneme několik kytarových sól, která svou hlasitostí přehlušují vše ostatní, rozmluvy v domácnosti i ruchy v továrně stvrzující naprostou odosobněnost dění a postav v něm. Bublina, obsazená samými neznámými tvářemi, tak načrtává všudypřítomnou bezútěšnost, která se vlastně stala přijatelnou životní alternativou.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pod povrch věcí        
  Pořiďte si
 
  ...sbohem radaru

  Navštivte        
 
  Léto s britskou komedií
  Téma