|
Dokumentaristické sbohem radaru…
Povězme si předem, že snímek Český mír, vzešlý ze spolupráce
dokumentaristů Víta Klusáka a Filipa Remundy, je ve své
narativní struktuře rafinovanější, než jejich syžetově
prvoplánový Český sen. Směšnohrdinský příběh „neskutečného
hrdiny“, amerického radaru v českých Brdech, je nesen
groteskním nábojem, odpovídajícím místy poetice absurdního
dramatu.
Toto
drama se skrze svého absentujícího protagonistu (jenž
rozpoltil české veřejné mínění dříve, než mohl započít svou
reálnou existenci) odvíjí v zápase názorů a slov, do značné
míry v intencích ducha filmů Karla Vachka, gurua této
filmařsko-dokumentaristické generace. Český mír na rozdíl od
Českého snu není již ztělesněním konceptuálního východiska,
jakkoli i zde se stává fabulačním motorem improvizace.
Těžištěm i vazivem „příběhu filmu“ se tak stává předkamerová
realita na jeho počátku a střih na konci jeho realizace. Nutný
předvýběr protagonistů a antagonistů se samozřejmě
dokumentaristickými metodami v realizaci vyhraňuje.
„Zhrdinštěním“ postavy jednoho z brdských starostů,
oponujících samotné myšlence přítomnosti radaru na našem
území, je spíše než názor autorů ozřejměna poloha jejich
humoru.
O rozdílných pólech chápání této žánrově nekodifikované
„dokumentaristické komedie“ svědčí i proměnlivost jeho divácké
reflexe: zatímco na oficiální premiéře byly reakce publika
umrtvené, na projekci pro studenty FAMU se publikum spontánně
smálo na místech, jež byly především střihovou dramaturgií ke
komickému vyznění nutně předpřipraveny. Humor tvůrců filmu je
totiž natolik subverzívní, že lze nacházet stopy jeho
příbuznosti s humorem haškovské ražby, ve smyslu tradičního
českého podšiďourství... Samozřejmě, že tím mám na mysli
především scény, v nichž se objevují příslušníci ozbrojených
sil, hlídající prostor neexistujícího radaru. V českém
kulturním milieu je uniforma a s ní spjatá uniformita prostě
odevždy směšná.
S touto polohou humoru jsou spjaty i skladebně pointované
momenty, dějové interpunkce v podobě zdánlivě vágních detailů,
či nečekaných kamerových švenků (pohled na jiřičku sedící na
trámu v sále s ekologicky zanícenými diskutujícími). Pojetí
filmu dává samozřejmě větší prostor „občanskému sektoru“, zdá
se, že se mu dostává i autorsky kladného hodnocení, ovšem
v relativní míře: ti, kteří jsou výše ve smyslu společenské
hierarchie – politici, politizující umělci či především
zmiňovaní oficíři – se jaksi zákonitě stávají oněmi
směšnějšími ve smyslu nejlepších tradic českého humoru.
Rozporuplnějším příkladem tohoto náhledu se tak ovšem stává
pohled na reprezentanta spodních, ba nejspodnějších pater
společenské hierarchie, kde se v naší pragmatické době nutně,
leč v různé míře dobrovolnosti nacházejí básníci. Názory,
vyčítající autorům dlouhou, trapnou (v původním smyslu slova
„trápivou“) sekvenci, ve které hledáček kamery vazce ulpívá na
typicky impulsívním, obranně agresívním projevu Ivana Martina
Jirouse, jdou proti duchu žánru, či spíše stylu díla.
Samozřejmě, že i tento způsob je ze své podstaty vachkovský;
ponechání objektu sobě samému je provokativním protimluvem
k předchozí konzervativní dokumentaristické praxi, končící
střižením záběru ve chvíli, kdy účinkující domluvil, kdy řekl
co chtěl či spíše měl říci dle mínění filmařů. Jirous zde
poněkud doplatil na svou sebe-nezvladatelnost, jež se
v posledku rovněž stává předmětem osvobodivého smíchu. Tento
konvulzívní výjev vzájemného nesrozumění jako by se stal
metaforou ducha celého filmu. Protiradaroví aktivisté, brdští
starostové či ekologisté zde vyznívají sympatičtěji prostě
proto, že se staví proti dominantnímu názoru, dominantnímu
nikoli ve smyslu procentuálním, ale ve smyslu jeho zdánlivé
politické elitnosti, agresívně intelektuální hegemoničnosti.
Je-li měřítkem kvality míru jeho nedělitelnost, je ovšem
specifický problém „českého míru“ nutně legrační. Film Český
mír pak je esejem o této legračnosti. O legračnosti
postmoderního pluralismu. O legračnosti – s prominutím –
samotné české demokracie.
Jaroslav Vanča, scenárista, pedagog FAMU
|