Číslo 28 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Lukášem Vasilkem.

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Zbyněk Vybíral, psycholog

Den, který měl 33 hodin

San Francisco, úterý ráno, na displeji budíku je 5.49. Překapávač dobublal, nalévám si kávu, rozhrnuji závěsy, pootevírám okno. Muž bez domova. Navlečený v bundě, čepici, popotahuje si padající špinavé rifle; klátivě se šourá někam, kde… Dostane také ranní kávu? První muž v kraťasech, je 6.06, jde jen v žabkách, s bílým ručníkem přes ramena, zahýbá z Mission na Pátou. První žena v kostýmku. Popelářské auto. Vychází slunce. Golden Gate Disposal & Recycling. První muž v obleku, otevírá za chůze noviny. První japonští turisté.
Den předtím jsem nemohl odolat, abych chvíli nepsal ve výšce 11 km nad Kanadou, v rychlosti 890 km za hodinu, při 41 stupních Fahrenheita pod nulou. Měl jsem za sebou film, abych necítil bolící záda. Avatar začal nad Atlantikem a skončil soubojem Největšího padoucha s princeznou nad Hudson Buy. Chvíli dumám nad tím, jestli si také někdo poprvé pustil Avatara na malé obrazovce nacpané do opěradla sedačky Boeningu. Večer to E. v sushi baru okomentovala stručně: podle ní jsem film neviděl. To není film, kde by šlo o děj.
Pustil jsem si jazz, pak líbivou Kidjo, ale už mě ani nebavilo vstřebávat tolik hudby. Ovladač zdánlivě nabízel nepřeberně možností, ale na konci jedenáctihodinového letu měl už i soused Fin obrazovku vypnutou a mechanicky seskládával karty v mobilu. Nemohli jsme se dočkat, až přistaneme.
Už na letišti Schiphol jsem se začetl do Kunderova Janáčka. Je to skvělý esej. Dotýká se mezi jiným nevyhnutelnosti mizení. Toho, co řekneme. Toho, co prožijeme. Toho, co vyslovil náš partner. Na příkladu dialogu z Hemingwayovy povídky Hills Like White Elephants upozorňuje na prchavost času.
A pak poznámka o „idiotském sarkasmu“, když se zmíní o tom, že skladatel Novák nechápal – podle Kundery – Janáčka. Kolik „znalců“ umění umí upouštět sarkasmy! Kolik kýčovitých výkladů nás atakuje. Kolik vykladačů špatně pochopí, o co spisovateli či skladateli šlo. Kolik diváků zhlédne vypiplaný film jen v opěradle sedačky? Někde hluboko pod námi se rozprostíral Saskatchewan. Ukrajovali jsme z porce letu. Vyletěli jsme kolem poledne z Nizozemí a budeme přistávat kolem poledne, vlekouce s sebou zastavený čas.
Čas zastavený pro přemýšlení. Proto, abychom si všimli zdánlivých banalit, například svých sarkasmů. Nebo toho, jak se máme dobře. Už jen proto, že nemusíme žít na chodníku.
Proč jsem sáhl po Kunderovi? Určitě ta četba nějak s letem souvisela. Ostatně, začíná cizokrajně: „Uprostřed Španělska, někde mezi Barcelonou a Madridem...“ Přelétali jsme nad zasněženými Skalistými horami a blížili se k Pacifiku.
Kundera píše, že vzpomínkami nečelíme zapomínání. Vzpomínky jsou forma zapomnění.
Udělal jsem onoho druhého rána, kdy jsem nemohl kvůli časovému posunu spát, pár fotek z okna. Co víc můžeme dělat? Budou mi připomínat, jak se probouzel roh dvou ulic na druhé straně zeměkoule.
Může se to zdát jen jako pár zaznamenaných, možná i ne zcela souvisejících detailů. Ale je život ve své podstatě něco jiného než všímání si právě jich? A přemítání nad nimi?
Psychicky vybaveni dost chabě – ale přece jen ne bezbranní (!) – tu a tam vědomě čelíme tomu, abychom nezapomněli úplně všechno.



  Pod povrch věcí        
  Pořiďte si
 
  ...sbohem radaru

  Navštivte        
 
  Léto s britskou komedií
  Téma