Číslo 30 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Pavlem Blatným.

 

 

 

 


 

 

 

Cesta za pochopením bývá trnitá

Po zakázaném filmu Zabitá neděle (1969) se Drahomíra Vihanová, letos slavící již osmdesáté narozeniny, musela nuceně věnovat dokumentární tvorbě. Teprve po roce 1989 dostala příležitost natočit další hrané snímky Pevnost (1994) a ve středu 28. července na ČT1 uváděnou Zprávu o putování studentů Petra a Jakuba (2000). Film se zabývá problémem velmi aktuálním – odlišným právním vědomím v majoritní společnosti na jedné straně a zvykovým právem na straně druhé, v našich podmínkách u romské populace. Celé téma je demonstrováno na případě vraždy: Imre vraždil, protože jeho pohledná žena porušila slib věrnosti, který mu dala.

Film Drahomíry Vihanové vyvolal bouřlivé polemiky, názory se rozkmitaly od naprostého odmítnutí až ke vřelému přijetí...Ke zločinu se snaží zaujmout stanovisko jak Imrovi „vlastní“ lidé, tak státní moc. Hrdinové vyprávění se tak ocitají v jakémsi průsečíku těchto systémů. Zatímco Slovák Jakub (Adrian Jastraban), původně aspirant na pražské filozofické fakultě, jenž se velice přiblížil romské mentalitě, chápe, že tento čin nelze jednoznačně posuzovat kodifikovaným právem, jeho český kamarád Petr (Gustav Řezníček), student práv, hájí naopak všeobecnou platnost a závaznost právního systému. Režisérka však nechává oba posléze znesvářené druhy projít složitým vnitřním vývojem: zatímco racionalisticky založený Petr si přestává být jist svou pravdou, Jakub propadající se k mystickému záchvatu ostře odsoudí smysluplnost celého soudního přelíčení...

Vihanová zvolila složitou vypravěčskou strukturu, prolíná různá prostředí v Čechách i na Slovensku, zapojuje biblické citáty, průběžně znějí tklivé cikánské písně zpívané Idou Kelarovou. Všimneme si rozložení důrazu: slovenskému prostředí je přisouzeno duchovno, hluboké náboženské cítění (detaily na vrásčité ruce stařenek), Prahu naproti tomu provází téma zhýralosti. U autentických slovenských reálií Vihanová uplatnila dokumentaristické zkušenosti a dosáhla značné sugestivity ve vizuálním pojednání (výmluvné jsou především detaily tváří). V případě Prahy je však obraz svéráznějších komunit, zvláště studentské, již spornější pro často přepjaté inscenační ztvárnění.

Film vyvolal bouřlivé polemiky, názory se rozkmitaly od naprostého odmítnutí až ke vřelému přijetí. Ale ať už vás film osloví jakkoli, není jeho sledování ztrátou času, protože problémy, kterých se Vihanová dotýká, přetrvávají.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Garbage Hotel v Římě        
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Wernisch v kapce      

  Pořiďte si        
 
  Návrat muže v klobouku
  Téma