Číslo 30 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebním skladatelem.
Pavlem Blatným.

 

 

Jiří Vejvoda, publicista

Garbage Hotel v Římě

Dnes stačí využít služeb satelitu anebo se brouzdat internetem – a člověk 21. století může kdykoli, přímo či ze záznamu, naslouchat tomu, co vysílá svět. Především na rozhlasových vlnách, ale i v televizi. Hlubší zájem, který u čtenářů Týdeníku Rozhlas předpokládám, však velí pátrat dál. Proč se vysílá právě to či ono a ne něco jiného? A jak? A kdy? A pro koho? A s kým? A za kolik? V neposlední řadě pak: co všechno najdu na webových stránkách elektronických médií? Soustřeďme se na ta, jimž říkáme veřejnoprávní. Patří k nim například italská RAI, která na svém druhém rozhlasovém programu nabídla nedávno ve svém víkendovém pořadu Social Club porozuhodnou reportáž: zároveň zábavnou i takřka filozofickou. A to vše na ploše pouhých několika minut, bez velkých nákladů.
„Ostuda, svinstvo, hnus!“ začíná pořad rozčileným projevem staršího Římana, který se pozastavuje nad zbrusu novou stavbou, jež se nachází nedaleko Vatikánu. Za ním, kolem něj zní – ve zvukově bohatém záznamu – nejen hluk metropole s jeho věčným troubením a pokřikem, ale také zcela opačné reakce mladých kolemjdoucích: „Je to paráda! Recese, která má myšlenku!“
Co vlastně vzbudilo takový rozruch? Modelka Helena Christensenová, oddaná myšlenkám ekologie, právě otevřela Hotel Odpadky. Ne, nešálí vás zrak. Vskutku se tak jmenuje, neboť je vybudován nikoli z běžného železobetonu a skla, nýbrž převážně z toho, co vyvrhlo Středozemní moře. „Já vím, působí to jako změť, jako šílenství ze zdí, stropů a schodišť,“ připouští německý architekt H. A. Schutz, „ale copak to, jak si ničíme svět, není mnohem větším bláznovstvím?“
V té chvíli se do pořadu náhle prolínají bezmocné monology obyvatel vzdáleného Mexického zálivu i – zřejmě – tichý šum pelikáních křídel, obalených ropou. Je to jen chvíle, zdánlivě drobné intermezzo, ztišeně rytmizující pořad a vhodně využívající archiv zpravodajství. Ale posluchači, jenž musel zbystřit pozornost, přesto přeběhne mráz po zádech. Běžná reportáž dostává ve svém závěru celoplanetární rozměr. A tvůrčí tým ukázkově přesáhl běžnou rutinu rádia, jak ji známe.
 



  Garbage Hotel v Římě        
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  Wernisch v kapce      

  Pořiďte si        
 
  Návrat muže v klobouku
  Téma