|
Gentleman ve filmu i v životě
Floridor,
Celestin, Kristian, ale také Roztomilý člověk, Světák,
Hodinový hoteliér. Těžko by se našel člověk, jenž by neznal
Oldřicha Nového (1899–1983) v některé z výše vyjmenovaných
hlavních rolí. Letos 7. srpna si připomeneme 111. výročí
narození tohoto vynikajícího umělce, jedné z nejvýraznějších
postav české populární kultury 20. století. Jeho životní
dráhu, okamžiky slávy i méně příjemné momenty Nového dlouhé a
bohaté životní dráhy přiblíží svým posluchačům také Český
rozhlas Brno. Ve třech hodinových pořadech – věnovaných Nového
uměleckým začátkům a jeho působení v brněnských divadlech a
rozhlase (1. srpna), návratu na prkna pražských divadel (8.
srpna) i jeho dalším osudům po roce 1945 (15. srpna) – zazní
nejen vzpomínky pamětníků a citace z dobového tisku, ale
především původní nahrávky ze šelakových gramodesek, které
Oldřich Nový natáčel od konce dvacátých až do padesátých let
minulého století.
Na české divadelní scéně je jméno Oldřicha Nového spojeno
s několika desítkami vkusných hudebních komedií, u nichž je
uveden buď coby autor, režisér či představitel zpravidla
hlavní role, vždy obklopený krásnými ženami. Celých patnáct
sezon tyto komorní zpěvohry uváděl na scéně brněnského
Zemského divadla, od roku 1935 pak s nimi po deset dalších let
sklízel úspěchy ve vlastním Novém divadle v Praze. Velice
oblíbené byly u posluchačů rozhlasu též jeho pravidelné
brněnské Radiokabarety stejně jako přímé přenosy divadelních
představení z Nového divadla, jež přinášel pražský
Radiojournal. V poválečných letech Nový ve spolupráci s
rozhlasem pokračoval, a kromě toho účinkoval v řadě pražských
divadel a jako herec či režisér hostoval i na několika
mimopražských scénách. Z této doby jmenujme například jeho
nezapomenutelnou inscenaci operety Mam’zelle Nitouche či
hlavní roli ve hře Pavla Landovského Hodinový hoteliér, kterou
mu koncem let šedesátých nabídlo pražské divadlo Činoherní
klub.
Již od poloviny třicátých let navíc k řadám okouzlených
návštěvníků vyprodaných představení jeho divadla přibyli ještě
četnější návštěvníci kin promítajících filmy s Oldřichem Novým
v roli zpravidla elegantního gentlemana či neodolatelného
světáka s uhlazeným hlasovým projevem, při němž se ženám
podlamovala kolena, klesaly mu do náruče, anebo alespoň
zavíraly oči. Jeho filmovými partnerkami byly tehdejší
největší hvězdy českého filmu – Lída Baarová, Adina Mandlová,
Hana Vítová či Anny Ondráková. Po válce mu hlavní roli
milionáře nabídla filmová parodie Pytlákova schovanka, svou
snad poslední výraznější roli – jakéhosi „Kristiana po třiceti
letech“ – ztvárnil Oldřich Nový ještě v roce 1969 ve filmu
Světáci režiséra Zdeňka Podskalského.
Jak
prokázal celý život tohoto výjimečného umělce, v jeho případě
ovšem ztvárňování divadelních či filmových zdvořilých
gentlemanů nepředstavovalo pouhou výhodně prodejnou manýru.
Integritu osobnosti slušného člověka měl totiž Nový možnost
prokázat hned v několika zásadních momentech svého občanského
i profesního života. Nebojácně se zachoval především
v posledním roce německé okupace republiky, když se i přes
nátlak protektorátní moci odmítl rozvést se svou manželkou
židovského původu. Tento svůj statečný postoj zaplatil pobytem
v nacistickém sběrném táboře. Oba manželé pobyt v internaci
naštěstí přežili a dočkali se konce války. O několik let
později, po roce 1948, se Nový opět projevil jako statečný a
zásadový člověk: než aby podřídil repertoár divadla požadavkům
komunistických strážců čistoty kultury pro „masy našich
pracujících“, vzdal se vedení divadla a i s veškerým
inventářem a dokonce i finančními aktivy ho věnoval státu...
Gabriel Gössel, publicista |