Číslo 45 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovou režisérkou.
Hanou Kofránkovou.


 

 

 


 

 

 


Bezpočet osudů pod slupkou velkoměsta

S Cédrikem Klapischem jsme se seznámili hlavně zásluhou dvou dílů Erasmu, známých i z televizního uvedení. Ve čtvrtek 11. listopadu na ČT2 uvidíme jeho další snímek Paříž. Režisér se v něm vyznává z obdivu k tomuto městu. Výsledný počin tak do značné míry slučuje polohu jakéhosi turistického průvodce po známých i méně známých zákoutích, často nahlížených z vyhlídkových budov, a současně mozaiky lidských osudů, které se zde často nepozorovaně odehrávají.

Klapisch ozřejmuje nejrůznější dilemata svých hrdinů, často sužovaných samotou a dlouho marnými pokusy nalézt citovou odezvu. Příznačná je jejich nechuť řešit své potíže v rámci rodiny, patrný je odstup od rodičů, ať ještě žijí či nikoli. Spolu s postavami se sice ocitneme v nejrůznějších prostředích, ať již je to tržnice či potravinové sklady, úřad pro sociální podporu či univerzitní posluchárna. Lidé, jejichž osudy sledujeme, se navzájem i potkávají, aniž se o sobě něco bližšího dovědí.
Juliette Binoche ve filmu Cédrika Klapische PařížDo popředí vystupuje sourozenecká dvojice těžce nemocného Pierra (Romain Duris), vystresovaně čekajícího na transplantaci srdce, o něhož obětavě pečuje jeho sestra Elise (Juliette Binoche), která má sama na krku tři malé děti. Hrozba smrti nikoli fyzické, nýbrž duchovní však obchází i váženého historika Rolanda (Fabrice Luchini), jenž dostane z televize nabídku, aby popularizoval dějiny francouzského hlavního města – a při natáčení se zhroutí. Režisér rozmanitá dějiště svého příběhu zaplňuje dalšími postavičkami, s nimiž se výše zmínění jedinci občas setkávají. Toto vzájemné prolnutí postav, ať již se aspoň od vidění znají či nikoli, symbolizuje závěrečná sekvence, kdy Pierra odváží taxi do nemocnice a on mžikovitě obhlíží jednotlivé aktéry příběhu. Klapischovy posmutnělé hrdiny spojuje věk již řekněme odrostlejší, režiséra zajímají sexuální tužby čtyřicátníků a starších, věnuje se jejich obavám z navázání dalšího vztahu.
Paříž nedospívá k nějakému zacyklení předváděných událostí. Předkládá jen mozaikovitě strukturovaný výsek, vztažený k tomuto velkoměstu, ať již se odehrává přímo v něm nebo v afrických slumech. Převažuje roztěkané pozorování, někdy dováděné k pozoruhodným postřehům: například historik zprvu odmítá televizní popularizaci dějin jako něco nedůstojného, avšak vidina obrovitého honoráře jej nejen přesvědčí o přijetí nabídky, ale hlavně vede k vnitřnímu ospravedlnění takového rozhodnutí. Tady se film dotýká pohnutek, které obzor pohledu přesahují.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Takový krásný kandidát   
  Jak to vidí František Koukolík  
 
  Španělsky po česku v Malajsii  

  Pořiďte si        
 
  To je pan Mácha, ... 
  Téma