|
Muchova epopej Cabana a Březiny
Projekt Muchova epopej uváděný od září na Hudební scéně
Městského divadla Brno zákonitě vzbudil pozornost. Vpadl totiž
do vypjatého období, kdy se o Muchovu epopej přetahuje
Moravský Krumlov s Prahou. Kdo z diváků by snad očekával, že
autoři – režisér, scénograf, choreograf a libretista Šimon
Caban a skladatel Aleš Březina – alespoň naznačí, kam monument
„správně“ patří, bude zklamán. A to přesto, že oba působí
v hlavním městě. Samozřejmě, že zmínka o dedikaci díla Praze
tu zazní, ale záhy dojde i na Muchovu podmínku postavit pro
Slovanskou epopej výstavní pavilon.
Cabanův
text líčí Muchův život chronologicky v přepestrém sledu
třiačtyřiceti krátkých scén. A tak se s Muchou setkáváme nejen
v Praze, ale i ve Vídni, Mnichově, Paříži a New Yorku, abychom
se v závěru vrátili zpět k nám. Nesmějí pochopitelně chybět
skutečné osobnosti, které zasáhly do malířova života – přítel
Luděk Marold, femme fatale Sarah Bernhardtová či Marie
Chytilová, kterou později Mucha pojal za manželku. V tomto
ohledu lze konstatovat, že ten, kdo o Muchovi věděl pramálo
nebo zhola nic, odchází z představení dokonale poučen. A to je
rozhodně plus nového titulu.
Sama inscenace vyznívá však nejednoznačně. Je koneckonců
vedlejší, že „vizuální hudební divadelní zážitek“, jak zní
podtitul díla, signalizuje zcela nekonvenční divadelní žánr,
důležitá je sdělnost jeho konkrétního tvaru. V Březinově
partituře se nezpívá, což možná leckoho překvapí, hudebně vše
musí vyjádřit živě muzicírující instrumentalisté, kteří si
během představení oddechnou jen výjimečně. Hudba tedy
podbarvuje snad celou inscenaci, ale jejím handicapem je, že
se mluvené slovo v ní mnohdy ztrácí, takže divák často přijde
o důležitou informaci nebo pointu. Přitom Březinova hudba není
chudá na nápady a určitě by se z ní dala sestavit suita, která
by žila i svým vlastním samostatným koncertním životem.
Muchova epopej je výtvarně opulentním spektáklem, lze dokonce
tvrdit, že veškeré výtvarné pozlátko zatlačuje do pozadí text,
který tu a tam navíc zašustí papírem, občas je zbytečně
didaktický, jindy zní pateticky. Je to nejslabší složka
inscenace a neudivuje tudíž, že lze zaslechnout výtky na
adresu rozvleklosti představení, které postrádá gradaci a
vyúsťuje do nepříliš optimistického závěru české malosti. Sama
Slovanská epopej je v textu zmiňována víceméně pouze okrajově,
což také leckomu může vadit.
Vladimír Čech, hudební publicista
Foto Jef Kratochvil |