Číslo 46 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Alexem Koenigsmarkem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nikdy nevíte, jestli vás nenapíchli

V posledních letech vznikla v bývalých komunistických zemích řada filmů, které se věnují udavačství. Vzpomeňme alespoň tuzemskou Kawasakiho růži, polské snímky Prasklina nebo Růžička a také německou tragikomedii Životy těch druhých, kterou v pondělí 15. listopadu ve 22.35 uvede ČT2. Mladý režisér Florian Henckel von Donnersmarck tu ukazuje, jak bylo východní Německo ještě v osmdesátých letech doslova prolezlé slíděním. Na každého, kdo jakkoli vybočoval, se upřela pozornost a následovaly výslechy, zákazy činnosti, psychický nátlak.

Režim byl podezíravý i vůči umělcům, kteří se vyhýbali konfliktům, obával se, že svou loajalitu předstírají. Uznávanému dramatiku Georgu Dreymanovi (Sebastian Koch) se stane osudným, že samolibému ministru kultury připadá arogantní. Snaživí „vnitráci“ pak umělcův byt doslova prošpikují mikrofony ve snaze vypátrat nějaké kompromitující informace – o jeho milence (Martina Gedecková), o přátelích, kteří se ocitli v nemilosti. Odposlechem pověřený kapitán Gerd Wiesler (Ulrich Mühe), osamělý muž bez smyslu pro humor, však projde neuvěřitelnou změnou smýšlení: jako kdyby se mu otevřely oči, začne sledovaného Dreymana chránit, zatajuje vyslechnuté informace, dokonce zhotovuje smyšlené záznamy (třeba o tom, jak dramatik s přáteli sepisuje angažovanou hru o Leninovi).

Životy těch druhých mají blízko k filmům Jana Hřebejka – jsou stejně hladivé a skýtají hrdinům naději do budoucna.

Snímek sice vykazuje jisté idealizující, divácky vstřícné prvky, rozhodně není temný či bezvýchodný, nezastírá ovšem ani tragické události. Režisér vcelku věrohodně vylíčil poměry na sklonku komunistického režimu, všudypřítomný strach, kameraman Hagen Bogdanski postihl všední šerou tvář Berlína. Herecké ztvárnění se poddává výrazové tlumenosti a dobře zprostředkovává rozpoložení jednotlivých postav, byť nejsou zcela pokryta mravní dilemata zvolených hrdinů z uměleckého prostředí, nucených vycházet jak s mocí, pokud chtějí veřejně vystupovat, tak se nezpronevěřit svým zásadám.

Koch jako Dreyman postihuje privilegované postavení svého hrdiny, jenž si snadno opatřuje západoněmecký tisk a dokonce je hrán i za hranicemi. Je si vědom těchto výsad – a přesto se odhodlá k protestnímu činu. Stejně sugestivně je vylíčena ženská hrdinka, psychicky labilní herečka, ničená i vynuceným poměrem slizkého ministra.

Životy těch druhých mají blízko k filmům Jana Hřebejka – jsou stejně hladivé a skýtají hrdinům naději do budoucna.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vzpomínky jako obžaloba   
  Nalaďte si  
 
  Merci beaucoup,...  

  Pořiďte si        
 
  Dekadentní půvab nové dekadence 
  Navštivte