Číslo 46 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Alexem Koenigsmarkem.


 

 

 

 

 

 


 

 

 

Merci beaucoup, paní Hano!

Na nové album Hany Hegerové čekali její příznivci desítky let, aby se v době, kdy na to už nikdo nesázel, skutečně objevilo na pultech prodejců. Zázrak? Nikoli. Přinejmenším z příběhu Rudolfa Pellara víme, že šansoniér se může do nahrávacího studia bez obav vypravit i v osmdesáti, pokud nejde s prázdnou.

Skladby na album Mlýnské kolo v srdci mém si Hegerová léta vybírala v repertoáru oblíbených francouzských šansoniérů a skladatelů, jako Georges Moustaki, Serge Gainsbourg či Michel Legrand. Velká část písní byla dávno i otextována – vesměs osvědčenými autory Pavlem Vrbou, Jiřinou Fikejzovou nebo Jiřím Dědečkem, kteří trpělivě čekali na to, až se zpěvačka odhodlá k natáčení. Kupodivu většina slov na albu působí neomšele, některým textům naopak roky v šupleti zjevně přidaly na naléhavosti.

Jako byli Hegerové na slavném Potměšilém hostu oporou Petr Hapka a Michal Horáček, na novince se zásadně podepsali producent a šéf skvělé doprovodné kapely Petr Malásek a také zvukový mistr Michal Pekárek. Sound i atmosféra každé ze skladeb důsledně vycházejí z obsahu sdělení a dokonale dotvářejí zpěvaččin výraz. Ten je je jako vždy precizní a přebije i občasnou nedokonalost v artikulaci, s ohledem na věk interpretky ovšemže pochopitelnou.

Hana Hegerová natočila další excelentní šansonové albumAlbum se odvíjí jako život sám. Zkraje nezávaznost a ironie (úvodní Jsem snob s Dědečkem přebásněným textem Borise Viana), poté první láska a první rozchod, další vztah a nové vystřízlivění (koncerty prověřená Tak už bal, odvážná Motorkářka vypůjčená od Edith Piaf). V polovině desky přijde její první vrchol – šanson Déšť tváře smáčí od věhlasné šansoniérky Barbary a s Koptovým textem o hořkém smutku z odchodu nejbližšího. A přes další výrazné okamžiky (duet s Jaromírem Nohavicou Stará píseň, akordeonem omamně podbarvená Vzpomínka na Paříž) míříme k velkolepému finále. Obstarávají ho titulní píseň, odžitá Hegerovou stejně přesvědčivě, jako její nejsilnější smutná skladba Rozvod, a závěrečná Ferrého Avec le temps s trpce rekapitulujícím slovenským textem Lubomíra Feldeka.

Jistě, i na prahu osmdesátky se může šansoniér vypravit do nahrávacího studia. Ale musí mít po ruce mimořádné písně a výjimečné, citlivé spolupracovníky. Přesně tak se zařídila Hana Hegerová.

Milan Šefl

Foto Stanislav Merhout



  Vzpomínky jako obžaloba   
  Nalaďte si  
 
  Merci beaucoup,...  

  Pořiďte si        
 
  Dekadentní půvab nové dekadence 
  Navštivte