|
Jiří
Vejvoda,
publicista
Co ženy doopravdy zajímá
Tak jako se všude ví, že rádio se nejvíc poslouchá ráno a
televize se sleduje večer, je všem rozhlasovým dramaturgům
dávno jasné, komu má patřit živé vysílání uprostřed dopoledne,
mezi desátou a jedenáctou hodinou. Podle výzkumů ve všech
zemích Evropy jsou to ženy, především mladé maminky anebo
babičky. Co jim nabídnout? Zatímco u nás si leckdo myslí, že
tyto posluchačky se zajímají jen o plenky, kosmetiku a drby o
celebritách, prestižní stanice mluveného slova BBC 4 na to jde
jinak.
„Co se formy týče, hodinu především promyšleně členíme,“
vyložili mi nad vysílacím schématem, než mě pozvali do režie,
abych jim během vysílání nahlédl takříkajíc pod pokličku.
„Bezmála pětačtyřicet minut zaberou čtyři rozhovory, oddělené
pouze předělem a úvodním slovem moderátorky, případně
obohacené telefonáty. Poslední čtvrthodina je pak věnována
četbě vybrané na míru ženské duši.“
Dobrá, ale co obsah, o nějž jde především? „Podívej se třeba
na scénář dnešní Hodinky pro ženy, jak pořad nazýváme. Hosty
jsou pouze ženy. Ale s výjimkou pátku, kdy odlehčíme směrem k
péči o zahradu či ke zdravé stravě na víkend, si dáváme
záležet na opravdových osobnostech. Tentokrát začínáme
britskou konzulkou v irácké Basře. Ptáme se, zda ji iráčtí
partneři berou coby ženu vážně, jestli se bojí vyjít ve volném
čase svobodně na ulici anebo zda si tam její děti mohou najít
místní kamarády. Pak usedne k mikrofonu pro změnu psycholožka.
Přes vzpomínku na princeznu Dianu se hovor brzy stočí na to,
jak a proč vlastně různé národy prožívají cosi, co lze nazvat
veřejný stesk. Načež přivítáme ukrajinskou spisovatelku žijící
v Anglii, autorku úspěšné knihy o neúspěšných láskách v
emigraci.“
A jaké je rozdělení pracovních úkolů? Dramaturgyně pořadu
vymýšlí témata, zve hosty, připravuje moderátorce otázky či
lépe tématické okruhy a je denně přítomna vysílání. K
mikrofonu usedá zkušená osobnost, jejíž hlas je všeobecně
známý – trvalo léta, než se na toto místo propracovala. Za
přítomnosti editora dne a produkce je vysílání hodnoceno z
hlediska obsahu, poslechovosti a nákladů. Ano, i „firmy“ jako
BBC občas chybují. Ale pracují racionálně a zodpovědně. |