Číslo 46 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Alexem Koenigsmarkem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karel Hvížďala, publicista

Média a stát

Poslední (třetí) poválečná mediální krize, která kopírovala hospodářskou krizi, poškodila silně pluralitu médií ve veřejném prostoru v celé naší civilizaci. Za této situace se mediální odborníci začali spoléhat na internet a domnívali se, že by mohl naopak veřejný prostor ještě více demokratizovat, jenže poslední čísla z léta 2010 ukázala, že toto médium představuje revoluci jen pro starce, i když největší americké skandály zveřejnil právě internet: viz drudgereport.com (kauza se slečnou Lewinskou) či WikiLeaks.com, který pustil na veřejnost údaje o cíleném zabíjení v Afghánistánu.
Průzkumy, které se soustředily na mladé lidi od dvanácti do čtyřiadvaceti let, totiž přinesly překvapivé výsledky: -náctiletí, kterým se ve světě říká Cyberkids, virtuální děti nebo zavináčová generace či Netzgeneration, tedy generace na síti, se o fungování internetu nezajímá. Pro ně je internet něco jako auto, které musí jezdit.
V tuto chvíli to tedy vypadá tak, že nový model financování prestižních novin, který by nebyl ohrožen krizí a nedostatkem inzerce, se ještě nenašel. Tištěná média jsou ohrožena převážně v zemích s malým počtem obyvatelstva a s neexistující tradicí filantropie a tam, kde neexistuje nepřímá státní podpora tisku, což se týká hlavně střední Evropy (například v USA je dodnes podporován tisk dotacemi, které tam jsou považovány za daň civilizaci na distribuci a komerční rozhlasové a televizní stanice dostávají licence zdarma, ač Federální komunikační úřad odhaduje cenu televizní licence na pět set milionů dolarů). Osobní náklady na řádnou žurnalistiku jsou mnohem vyšší než náklady na snadno prodejnou žurnalistiku, a proto se jí tak rychle tolik novinářů vzdává a podřídí se jednoduchým komerčním redakčním praktikám.
S jistou pravděpodobností lze si snad proto dovolit říci, že počet prestižních novin nebo, jak říká Václav Bělohradský, médií distance či takových, o kterých Jean Padioleau hovoří jako o médiích kritického úsudku, se v naší civilizaci sníží a jejich profil se bude postupně dál měnit. Prestižní noviny budou analytičtější, bude v nich více komentářů a čtenářům (kterých bude ale podstatně méně, protože číst je budou zřejmě jen tvůrci veřejného mínění – opinion leaders – a kulturní elity) budou nabízet příběhy, protože běžné zprávy budou dostupné zdarma hlavně na internetu a v mobilech.
My novináři se můžeme jen snažit popsat, co tato změna se společností dělá či v tomto případě co proměna médií signalizuje. Občan se v takto roztříštěném veřejném prostoru ztrácí, bloudí a hledá buď únik, nebo náhradní identitu. Média vycházejí této masové potřebě vstříc a vydělávají na tom, že se bulvarizují či politizují nebo činí obé současně. Jenže společnost, tedy občan, kvůli tomu ztrácí distanc vůči tomu, co se kolem něj děje, protože tato média už pracují jen se zpustlým, služebným bulvárním či ideologickým jazykem. Tento stav může vést vbrzku k vyššímu sociálnímu pnutí v naší civilizaci.
Architekt Ladislav Lábus připomíná, že stará města byla stavěna z drobných individuálních popudů, stavěli je lidé, kteří měli podobné ideály. Moderní města staví koncerny, které mají podobné cíle (zvyšovat zisky), a proto jsou si čím dál tím více podobná. A podobně se unifikují i média: snaží se být pro všechny, ale ne pro někoho konkrétního (rovněž zvyšují zisky). Média se tímto posunem vyvázala z jakékoliv hodnotové stupnice. Jenže naše židovsko-křesťanská civilizace je civilizací knihy, tedy pevné hodnotové škály. Kdo pochopí řád jejích písmen, pochopí řád světa.
Pokud na tyto hodnoty zapomeneme a nebudeme si je alespoň připomínat, pokud pro ně nepostavíme z médií a knih archu Noemovu, v níž přetrvají období snadné a rádoby veselé devastace, po které se zase, byť nějak jinak, uchopí své vlády, svět zapomene na nás. Nebude mít důvod na nás vzpomínat. To je tak těsná věta, že před ní není úniku.
Jeden z možných návodů na to, jak se zbavit relativismu, zní: přestat rezignovat na nové uchopení toho, co se v minulosti stalo. Vymanit se z adorace TEĎ a ukázat smysl a směr či hodnotu toho, co tu již bylo, a na tento směr navázat.



  Vzpomínky jako obžaloba   
  Nalaďte si  
 
  Merci beaucoup,...  

  Pořiďte si        
 
  Dekadentní půvab nové dekadence 
  Navštivte