Na vykolejenou dobu platí jen šílené skutky

Italský režisér Ermanno Olmi, letos již osmdesátiletý, proslul citlivými, poetickými průhledy na všední lidskou existenci, často smířenou s prožívaným údělem. Ve svém dosud posledním hraném filmu Sto hřebů (ČT2, 11. 1, 20.20) však zvažuje možnost protestu, odmítnutí nalinkované profesní kariéry, která ubíjí autenticitu života. Na počátku vyprávění spatříme hrůzu pracovníků muzea i policistů, když začínají vyšetřovat bizarní vandalský čin: kdosi v rozlehlé čítárně přitloukl mohutnými hřeby stovku vzácných rukopisů k podlaze i stolům.

Raz Degan jako hlasatel burcujících idejí ve filmu Sto hřebů

Teprve následně vyplyne, že pachatelem je vážený profesor, považovaný za jednoho z garantů uctivého vztahu k vědění, uloženému ve starobylých svazcích. Muž se záhy uchýlí mimo civilizaci (ovšem ne daleko, jen k zarostlým břehům řeky Pádu), odstaví auto, zbaví se dokladů i saka a usadí se v polorozpadlé kamenné stavbičce, ukryté v hustém porostu nad řekou. S pomocí v blízkosti usazených lidí, přebývajících tu v mírumilovné pospolitosti, si obydlí vyspraví, doplní střechu i stěny. Sblíží se s celou místní komunitou, mlčenlivě se účastní jejích zábav, tancovaček i společných posezení. Jenže stačí, aby jednou použil platební kartu a upozorní na sebe policii...

Sto hřebů Olmi pojednal v pokojně plynoucím toku vyprávění, nikoli náhodně podobném povlovně tekoucí řece, v níž lze lovit ryby, po níž ustavičně kmitají malá i velká plavidla, u níž se lze i slunit. Vtiskl příběhu metaforické podloží, když zdůraznil prosluněnou idyličnost veškerého dění, zvláště pak pracovitost prostých lidí, v jejichž blízkosti si donedávna bytostný intelektuál uvědomí, nakolik zbytečná je vyčtená moudrost, kterou nelze převést do praktických skutků. Ostatně hned v úvodu zaznějí znepokojivé citáty: podle prvního nelze na dnešní vykolejenou dobu reagovat jinak než šílenými skutky, druhý tvrdí, že duchovní rozměr nahradilo hromadění majetku.

Snadno postřehneme, že režisér si vysnil jakousi ideální konstrukci, když hlavního hrdinu (jemuž Raz Degan vtiskl uhrančivý pohled) zbavil jakéhokoli zázemí – nemá žádné blízké, nikdo se po něm neshání. Pro ženy prý přitažlivý muž, vousatý a s kudrnatými vlasy, se jeví jako spíše ostýchavý, se spasitelskými tendencemi. Olmimu slouží jako hlasatel burcujících idejí, získává modelový rozměr. Jenže je stejně „knižní“ a neživotný jako zpochybňovaná moudrost starých svazků, protknutých mohutnými hřeby. Přesto je cenný už tím, že nutí ke spoluzamyšlení nad světem, v němž žijeme.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Zeptej se táty       
  Nalaďte si  
 
  Zednáři v historkách a obrazech

  Pořiďte si  
 
  Kultura 2010      
  Téma