Kultura 2010 – události, objevy a splněná přání

Stalo se už tradicí, že na závěr roku přichází Týdeník Rozhlas s bilanční anketou, v níž se spolupracovníci časopisu dělí se čtenáři o své nejvýraznější kulturní zážitky uplynulých dvanácti měsíců. Také tentokrát jsme našim autorům nabídli možnost vzpomenout alespoň ve zkratce na to, co je v roce 2010 mimořádně zaujalo, a opět doufáme, že jejich odpovědi poslouží i vám – jako čtenářské, divácké či hudební tipy.

Alena Zemančíková, redaktorka ČRo 3 – Vltava
Hrdinové filmu Smrt pana Lazaresca jsou unavení, zpustlí, osamělí a nešikovní, ale s postupujícím časem příběhu jsou člověku čím dál bližšíNejsilnější kulturní zážitek mi kupodivu zprostředkoval druhý program České televize, když na přelomu září a října odvysílal tři současné rumunské filmy. Nejvíc mě oslovila Smrt pana Lazaresca režiséra Cristi Puiu z roku 2005. Anabáze osamělého postaršího alkoholika po bukurešťských nemocnicích v doprovodu sestry záchranné služby je natočena tak, jak to u nás nikdo nedělá a možná ani neumí. Hrdinové příběhu jsou unavení, zpustlí, osamělí a nešikovní, v detailech jsou dokonce i dost oškliví a ne vždy se chovají korektně, ale s postupujícím časem příběhu jsou člověku čím dál bližší. Život jedince, provázený často nevábnými okolnostmi, je v kontrastu k překvapivě dokonalému vybavení a o to neosobnějšímu chování bukurešťských lékařů. Ten film by mohl být klidně natočen i u nás – ale naši filmaři mají bohužel jiná témata a priority.

Přemysl Hnilička, publicista
Brněnský Měsíc autorského čtení, který zaměstná každého literaturymilovného člověka po celý červenec, by se dal psát jako univerzální odpověď do každého ročníku ankety. Organizátoři z vydavatelství Větrné Mlýny Pavel Řehořík a Petr Minařík umožňují návštěvníkům setkat se se svými oblíbenými autory tváří v tvář, poslechnout si jejich četbu, položit jim otázku, při troše štěstí s nimi i popít... Letos však festival odstartoval také speciální vedlejší linii ve spolupráci s Českým rozhlasem Brno – Audiokabinet, který nabídl každý den jeden rozhlasový pořad, často i s přítomným redaktorem či dokonce zpovídaným autorem. Úžasné!

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik
Joel Peter Witkin – očistná dekadenceZ divadla Handkeho skvěle aktualizované Spílání publiku v pražském Divadle Komedie („Vy pejskaři!“). Z literatury Příběh dešťové kapky – Wernischova důkladná i střízlivá probírka dosavadním dílem („Myšky Plimunam. Hezké sny.“). Z výtvarného umění očistná dekadence Joela Petera Witkina v brněnském Domě umění („Skrze svou tvorbu se pročišťuji, projasňuji a rostu v lásce.“). Z hudby Brahmsovy balady a rapsodie v podání Glenna Goulda a Mozartovy sonáty á la Friedrich Gulda (objevy pozdní, ale o to cennější).

Petr Koudelka, spisovatel a publicista
Souvisí to se spisovatelem Robertem Musilem a s cestou od moře přes Rakousko. Právě jsem listoval ve sborníku polských esejů Návrat člověka bez vlastností o naší vykořeněnosti, skoro sto let po Muži bez vlastností pokračující bez přestání ve středoevropském a teď už i globálním prostoru, když se mi vybavil kulturní zážitek roku. Ne přímo Musil, ale kufry Roberta Musila, pyramida kufrů v Klagenfurtu. Stopy jeho života i psaní. Muzeum Musil-Haus, kousek od nádraží, vzalo pod křídla i Ingeborg Bachmannovou. Ale proč kufry jako zážitek? Napadá mě jediné vysvětlení: Asi se taky někam chystáme.

Alena Sojková, redaktorka Týdeníku Rozhlas
Luděk Munzar se umoudřil a vrátil se do ViolyZdá se, že v pokročilém věku se plní životní sny. Jako by si je člověk v mládí pěstoval, a teď jen žne. Beatles už sice naživo neuslyším, ale aspoň Sira Paula jsem si v Praze před lety užila. Leonard Cohen se mi splnil taky, a nezbývalo než čekat, zda se Luděk Munzar neumoudří a neobjeví se na některé z pražských scén. Stalo se tak ve Viole, kde Munzar vzpomíná na svého přítele Františka Hrubína a vyslovuje jeho verše takovým způsobem, že se dotknou všech uložených bolestí a trápení, které v sobě průběžně udusáváme. A ten sen? Byl o tom, že na vlastní uši uslyším Luďka Munzara říkat verše Františka Hrubína.

Renata Jarošová, dramaturgyně České televize
Národní filmový archiv po dlouhá léta mapuje tuzemskou kinematografii. Nejnověji vydal 6. díl výpravné česko-anglické publikace Český hraný film, který pokrývá léta 1981–1993. Shrnuje v abecedním pořadí všechny filmy natočené v tomto období, o nichž přináší vyčerpávající informace všeho druhu, a pro svou komplexnost se zajisté opět stane nezbytnou příručkou každého filmového fandy. A lze jen litovat, že se (jiní) pracovníci této instituce nevěnují se stejnou odpovědností také sepisování Dějin českého filmu; vždyť je ostudné, že taková kniha stále chybí.

Jitka Novotná, moderátorka a publicistka
Dianne Reeves – bravurní, nenucená, uhrančiváV myšlenkách se vracím na letošní festival Pražské jaro: Jazzová diva, majitelka čtyř Grammy Dianne Reeves se doslova rozdávala. Obklopena báječnými muzikanty zpívala s požitkem, bravurou, nenuceně, přesvědčivě. Chtělo se nám zpívat s ní (považte!), natolik byla uhrančivá. Z protagonisty dalšího festivalového koncertu, klarinetisty Giory Feidmana, vyzařovala vedle nádherné muzikálnosti moudrost, dobrota, oduševnělost. Dovolte, abych ho citovala: „Možná, že hudba dnes neoslovuje tolik lidí jako dříve, ale má každopádně nezastupitelnou roli. Uvědomte si tohle: Novorozeňátko jako by říkalo mamince: ‚Chceš se mnou mluvit? Ano? Umím jediný jazyk – maminko, zpívej!‘ Zpíváme dětem, protože nemáme jinou možnost. Tento jazyk, který nazýváme hudba, je přirozená síla. Víc než to, je to potřeba. Vše, co vznešeně nazýváme uměním, jsou naše přirozené aktivity.“ Mimochodem, zpíváte svým dětem?!?

Vít Závodský, teatrolog
Jestliže soustavně sledujete mnohotvárnou oblast Thálie, nebývá o výrazné divácké zážitky nouze. Vhodnou příležitost tu poskytují rozličné přehlídky, a tak bych rád namísto jediné letošní inscenace vyzdvihnul podzimní mezinárodní festival Janáček Brno 2010. Ve spolupráci s řadou kulturních institucí uspořádalo tuto výjimečnou bienálovou akci zdejší Národní divadlo – ve snaze zdůraznit vazby světově uznávaného skladatele k městu, kde strávil většinu života. Ze tří desítek žánrově pestrých produkcí připomenu alespoň světové premiéry původních operních verzí Výletu pana Broučka do Měsíce a prvotiny Šárka, zachycených také Českým rozhlasem.

Jiří Vejvoda, publicista
Film Stephena Daldryho Předčítač zprvu „klame tělem“, ale brzy zatne do živého...Týdeník Rozhlas mě letos několikrát pozval ke sledování filmů, které bych jinak na obrazovce promeškal. Vybírám z nich zážitek, který mi byl dopřán při sledování Předčítače, natočeného v americko-německé koprodukci roku 2008. Vypráví příběh, který se mě dotýká velmi osobně. Film přitom zprvu „klame tělem“, neboť se zdá, že bude pouhým zobrazením vášnivého milování mezi pětatřicetiletou ženou a o dvacet let (!) mladším hochem. Děj ovšem brzy zatne do živého. Mladík, který na svou avantýru nikdy nezapomněl, později studuje práva a při stáži u soudu zděšeně přihlíží případu, v němž první žena jeho života hraje hlavní roli coby obžalovaná. Za války se přihlásila k práci v koncentračním táboře, třídila jeho osazenstvo... Zdaleka nebyla sama, jiní se provinili stejně či víc. Ale když míru její viny může určit předmět doličný v podobě písemného rozkazu, jenž tehdy údajně vyhotovila, přijme raději mnohaletý trest vězení, než by přiznala, že jej nemohla napsat, neboť je – negramotná... Za to se stydí nejvíc! Možná ještě rozporuplnějším hrdinou je její ex-milenec. Nesdělí soudu, co o její nevzdělanosti kdysi tušil a nyní najisto ví; své selhání nese na bedrech celý život – a když je chce napravit, už je pozdě. Poselství Předčítače je mnohovrstevnaté, věrohodné i poučné.

Vladimír Karfík, literární kritik
Ač jsem si bláhově myslel, že o tom období leccos vím, ohromila mě výstava Roky ve dnech: České umění 1945–1957. Citlivým výběrem (a že bylo z čeho vybírat) Marie Klimešová prokázala, jak velké bylo české výtvarné umění (a nebylo samo) v neradostné poválečné době do roku 1957. Tam, ve vnitřní svobodě tvůrců, odolávajících svazující ideologii a ještě nezatížených budoucí komercí, byl založen základ budoucího rozvoje. Výstava byla limitovaná časem, ale vynikající monografie, vydaná péčí nakladatelství Arbor Vitae, zůstává.

Miloš Doležal, básník a redaktor ČRo 3 – Vltava
Václav Boštík: Pavouk (1957, olej, plátno)Z filmů – polský snímek Popieluszko. Svoboda je v nás, pozoruhodný výkon Adama Woronowicze v hlavní roli; z divadla Goldflamova komedie U Hitlerů v kuchyni v Divadle v Dlouhé v režii Jana Borny (vynikající Miroslav Hanuš v roli Hitlera i Göringa); z hudby některé koncerty festivalu Rozhlasový podzim pro zařazení skvělé soudobé hudby (Pärt, Šenderovas, Kilar, Tüür a další) se vzkazem – příště jen houšť! A nové CD Načevy The Sick Rose (na texty F. Kafky, A. Sovy, I. Geisslové, K. Hlaváčka), několik magických míst i úzkostných, nervních zástěn, šerých prostor, teskných ploch. Z výstav „ohromné maličkosti“ (kresby, linoryty, keramika, deníky) Josefa Kroutvora v Českých Budějovicích, barevné pastely Pavla Sukdoláka v Humpolci a posmrtná retrospektiva Václava Boštíka v Městské knihovně v Praze.

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava
Mým největším kulturním zážitkem roku 2010 bylo uvedení Smetanovy prostonárodní zpěvohry Hubička na Wexfordském operním festivalu v Irsku, kterou jsme rovněž vysílali přímým přenosem 30. října na stanici Český rozhlas 3 – Vltava. Dojalo mě, s jakou láskou a úctou přijímají Irové geniální Smetanovu hudbu, a v duchu jsem si řekl, zda přece jen my Češi nemáme v sobě trochu keltské krve. Navíc jsem ocenil, že Vendulku zpívala černá sopranistka Pumeza Matshikiza, jejímuž hlasu předpovídám slibnou budoucnost.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný teoretik
Imaginace strachu Stanislava Podhrázského, erbovní dílo expozice Roky ve dnechZvládl jsem prohlídku během jediné návštěvy, leč ta trvala déle než pět hodin. Nebylo v tomto roce jiné výstavy, která by mne přinutila natolik se zabývat jak samotnými díly, tak jejich vzájemnými, časovými i společenskými kontexty. Mám na mysli velkorysou expozici Roky ve dnech: České umění 1945–1957 probíhající v letních měsících v pražské Městské knihovně. Síla výpovědi desítek známých, méně známých i téměř zapomenutých malířů, sochařů a fotografů jako by byla podmíněna situací citlivých lidí, prožívajících hned dvojí deziluzi: z válečných časů, prorostlých později do poúnorového režimu. Noetické tehdy silněji než kdy jindy souznělo s etickým. I zde platí podobenství o olivách, jež ze sebe vydávají to nejlepší, teprve jsou-li drceny...

Jan Jaroš, filmový publicista
Shrnující publikaci Dějiny zemědělství v Čechách a na Moravě (vydalo Libri), která patří mezi díla nesporně základní a průkopnická, sepsali dva na slovo vzatí odborníci. Magdalena Beranová v širokém záběru objala období od pravěku do středověku a nevynechala ani odkazy na antické reálie, Antonín Kubačák se zaměřil na novověké události. V jejich pojetí, jakkoli fundovaném, nalézáme přece jen rozdíly: zatímco první část se „vylidněně“ soustředí hlavně na předmětné záležitosti a má blíže k archeologii, druhá se dotýká i mentality lidí odjakživa spjatých s půdou.

Bronislav Pražan, publicista
Islám je s evropským světem formovaným křesťanstvím a osvícenstvím neslučitelný – naznačuje hra Černé panny v Divadle KomedieZůstanu-li u divadla, které ze všech kulturních oblastí sleduji nejsoustředěněji, pak se musím zmínit o dvou silných zážitcích. Vzbudily je přitom dva zcela odlišné přístupy k divadlu, dvě protikladné inscenační poetiky. Hru Černé panny od autorů Güntera Senkela a Feriduna Zaimoglua inscenoval Dušan Pařízek v pražském Divadle Komedie tak, aby co nejvíc zvýraznil promluvy postav – islámských žen žijících v Německu. Dokázal, aby se nám jejich slova zařezala do duše a my si ostře uvědomili, že islám je s evropským světem formovaným křesťanstvím a osvícenstvím neslučitelný. Režisér Robert Wilson vyjadřuje smysl Čapkovy hry Věc Makropulos na scéně Národního divadla zcela jinak – obrazem, světlem, pohybem. A u slov podtrhuje spíše jejich zvukovou kvalitu, řeč jeho postav tíhne ke zpěvu a melodii. Dva odlišné přístupy, a přesto každý z nich dokáže vyvolat uchvácení i prozření.

Agáta Pilátová, publicistka
Zaujaly mě nové knihy historika Pavla Kosatíka: České snění a Čeští demokraté s invenčně zvolenými tématy. V první se autor zamýšlí nad nedokončenými (a nejspíš i nerealizovatelnými) projekty českých politiků, ve druhé zpracovává portréty padesáti významných osobností českých dějin. Autor i v kratších studiích osvědčuje hlubokou znalost věci a má názor. Najdeme tu málo známá fakta a souvislosti týkající se i zdánlivě „provařených“ událostí i osob. Kosatík píše poutavě, má styl a noblesní jazyk. Výběr osob i událostí je zajisté subjektivní, ale s objektivitou v přátelském souladu. Což platí pro Kosatíkovy knihy vůbec.

Připravil Milan Šefl

(Příště: Rozhlasový zážitek roku. Odpovědi dalších spolupracovníků Týdeníku Rozhlas i redaktorů listu.)



  Zeptej se táty       
  Nalaďte si  
 
  Zednáři v historkách a obrazech

  Pořiďte si  
 
  Kultura 2010      
  Téma