Manfred Honeck,
hostující dirigent České filharmonie

Vyrůstal jste v rodině s dalšími osmi sourozenci, pěti sestrami a třemi bratry. Vaše matka zemřela, když vám bylo šest let. Jaké máte vzpomínky na dětství?

Obecně řečeno, dětství je doba, která ve vás navždy zanechá hluboký otisk. Přestože maminka zemřela, když mi bylo šest, a otci zůstala starost o devět dětí, vybavují se mi velmi vlídné vzpomínky. Žili jsme v Nenzingu v západním Rakousku a byli jsme dost chudí. Otec byl venkovský poštmistr. To bylo vcelku solidní postavení, ale dokážete si představit, že v rodině čítající devět dětí se o vysokém životním standardu mluvit nedalo. Neměli jsme televizi – kterou jsme mimochodem vůbec nepostrádali – ani přemíru hraček. Zato jsme se museli starat o hospodářská zvířata. Vzpomínám si, že v domě se topilo jen v kuchyni, ostatní místnosti vytápěné nebyly, někdy nám byla v noci pěkná zima.

Váš otec byl asi velmi prozíravý a osvícený člověk, když dokázal rozpoznat nejen talent váš, ale i ostatních sourozenců.

To máte pravdu. Nehledě k naší finanční situaci otec dbal, aby každý z nás hrál na nějaký hudební nástroj. Sám uměl na citeru a miloval Mahlera a Brucknera. Pouštěl nám desky s nahrávkami nejlepších houslistů, které nás – myslím – inspirovaly. Já sám jsem zpíval a učil se na housle. Mimochodem, můj bratr Rainer je koncertním mistrem Vídeňských filharmoniků. Cvičil na housle mnohem pilněji než já.

I vaši další sourozenci jsou výkonnými hudebníky...

Další bratr Otto je korepetitorem ve frankfurtské opeře a sestra Sibylle hraje na violoncello ve vídeňské Volksoper.

Otec hodně riskoval, když přesídlil s tolika dětmi z venkova do Vídně.

Byl to hudební nadšenec. V roce 1970 se s celou rodinou přestěhoval bez peněz do Vídně jen proto, aby nám dopřál vzdělání. Samozřejmě jsme měli kolem sebe blízké lidi, kteří nám pomáhali, ale bez otcovy odvahy riskovat bychom se nikdy do Vídně nepřestěhovali. Bohužel naše další cesty už nemohl sledovat. Zemřel v roce 1984.

Zdědil jste po otci tuto povahu riskéra?

Na to opravdu neumím odpovědět. Myslím, že ne, i když možná některé jeho rysy v sobě rozpoznávám.

Vaše žena Christiane je také muzikantka. Jak jste se seznámili?

Na začátku osmdesátých let jsme oba hráli v Salcburku v jednom mládežnickém orchestru. Já vedl skupinu druhých houslí, ona hrála v téže sekci. Jednoho dne jsem požádal své kolegy, aby každý samostatně zahráli obtížnou část. Christiane se s uzarděním omluvila, promiňte, pane Honecku, nenaučila jsem se to. Ještě týž týden jsem s ní tu pasáž procházel a tak jsme se spřátelili.

Krátce poté, co jste se oženil, jste prošel konkurzem na místo violisty do orchestru Vídeňských filharmoniků.

Bylo třeba živit rodinu. Ovšem představte si, jak to bylo obtížné. Mým původním nástrojem byly housle, na violu jsem hrával jen zřídka. Požádal jsem proto Alfreda Staara z Wellerova kvarteta o hodiny. A o pět měsíců později jsem se stal členem Vídeňských filharmoniků.

Proč jste se rozhodl změnit své profesionální zaměření a začít dirigovat?

Na housle a na violu jsem hrál s Vídeňskými filharmoniky osm let. Potom mi však hlas srdce napověděl, že bych měl začít dirigovat. Nebylo v tom nic jiného, než má touha si to vyzkoušet. Cítil jsem, že bych mohl hudbu vyjádřit i jinak než nástrojem. Proto jsem se rozhodl pro dráhu dirigenta.

Bylo to těžké rozhodnutí?

Nikoli. Řekl jsem si, zkus to. Jako instrumentalista jsem hrál ty nejtěžší party. Nyní jsem se mohl soustředit na celek. Dirigování je otázka koncentrace, techniky a muzikality. A pak – vezměte si, že u Vídeňských filharmoniků střídal Bernstein Karajana, Kleiber Abbada a tak dále. Když máte tyhle mistry před sebou, doslova do vás jejich umění – technika a metody – prosakuje.

Svou dirigentskou dráhu jste začal jako asistent Claudia Abbada u Orchestru mladých Gustava Mahlera. Co jste se od něho naučil? Nemám na mysli techniku, spíše mi jde o postoj k hudbě a její interpretaci.

Je známo, že Claudio Abbado přistupoval ke každé skladbě s dokonalou přípravou a absolutní představou, co hodlá od muzikantů požadovat. To jsem na něm obdivoval a tomu jsem se od něho naučil.

Váš profesionální hudební život se dělí do dvou částí: dirigování symfonických orchestrů a práci v operních domech. Jaké jsou podle vás výhody tohoto rozdělení profesionální pozornosti?

Obě části jsou rozdílné. Opera, to je příběh, který pomáháte na jevišti hudebně stvořit. Práce se symfonickým orchestrem vyžaduje daleko hlubší soustředění. Každá symfonická skladba má program...

...skutečně každá?

Ano, na tom trvám, skutečně každá. A dirigent musí tomu programu porozumět a předat ho jak hráčům v orchestru, tak posluchačům. O to je dirigování symfonických skladeb obtížnější. Vy musíte předat své pochopení skladby, zatímco v opeře sloužíte „jen“ zprostředkování příběhu. A také vezměte v úvahu uvádění operního a symfonického díla. Reprízy opery jsou na programu několik týdnů, můžete detaily dopracovat, ale provedení symfonické skladby je pokaždé premiéra.

Alena Sojková

Foto Gottfried Stoppel, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 4. ledna.



  Zeptej se táty       
  Nalaďte si  
 
  Zednáři v historkách a obrazech

  Pořiďte si  
 
  Kultura 2010      
  Téma