Rudolf Křesťan, publicista

O co přicházíme

Rád bych do právě začínajícího nového roku vstoupil optimisticky, ale nemohu. Přijdu o další z národních originalit. Jsem donucen jí dát vale.
Byl jsem hrdý na to, že nikde jinde v Evropě jsem neviděl takové množství billboardů kolem dálnic jako u nás. Vlastenecky jsem to pokládal za důkaz naší činorodosti. V množství reklamních tabulí jsme předehnali většinu zemí našeho kontinentu. Kolem tamních dálnic je ve srovnání s námi jen chabá reklamní řidina. V Česku úctyhodná houština.
Nyní máme vlastním rozhodnutím o tuto prioritu přijít. Přitom se stala nepochybným obohacením naší krajiny. Jako její dozdobení je (doslova) nepřehlédnutelná. Už první billboardy při přejezdu hranic upozorňují cizince, že jsme země pohostinná se vším všudy. Včetně erotických klubů a heren.
Našinec je pak po celé republice informován o všem možném. Například o nejvýhodnějším pojištění, které pak může přijít vhod i při nárazu do nosiče takové reklamy. Prvňáčkové se za jízdy procvičují v rychlém čtení. Poznávají i cizí slova, jako je například EREKCE – u doporučovaného prostředku k jejímu posílení.
S touto významnou službou veřejnosti má být postupně konec. Viz vyjádření Ředitelství silnic a dálnic: „Billboardy, které lemují většinu tuzemských dálnic a rychlostních komunikací, během několika let zcela zmizí. Zhruba 20 procent z nich by mělo být odstraněno již během prvního čtvrtletí roku 2011.“
Mizí tradiční folklor a teď máme přijít i o ten novodobý. Byl důkazem naší kulturnosti. Když chce Francouz vidět rozměrné obrazy, musí do Louvru, kdežto u nás je bohatá galerie nabízena podél dálnice. Billboardy posilují i vzdělání. Řidič se například dozví o zlevnění zahradního bazénu, který si minulý měsíc koupil ještě za plnou cenu.
Nepopírám, že ony reklamní kovové konstrukce mohou být pro řidiče nebezpečné. Ale copak je nutno s vaničkou vylévat i dítě? Proč radši nebylo vypsáno výběrové řízení na nějaký měkčí, pružnější materiál? Věřím, že při dobré vůli by se mohla uplatnit třeba guma. Ta by mohla zároveň ještě zvýraznit účinek vystavených reklam: nosič by se kýval. Navíc by výsledek mohl být užitečný i jako informace o momentální síle větru.
Věštím, že budoucí generace nám to rozhodnutí vyčtou. Jen co uvidí ve filmech z naší současnosti, jak nádherné byly výhledy kolem dálnice. Krásky doporučující zázračné krémy. Výkonné vysavače. Exotické cíle cestovních kanceláří. Repelenty proti komárům. Motorové pily. Krmení pro psy. A před volbami taky politikové s jiskrou (počítačově doplněnou) v oku. Nezapomenutelný div dokázal na Slovensku svého času Vladimír Mečiar. Prezentoval se veřejnosti na billboardu s předstíraným pozadím Vysokých Tater, jenže ve skutečnosti šlo o rakouské Alpy.
Riziko rozptylování řidičovy pozornosti nelze svádět jen na míjenou reklamu. Z doby předbillboardové je všeobecně známé kochání Rudolfa Hrušínského ve filmu o střediskové vesničce. V drahných dobách mé autoškoly jsem od instruktora opakovaně slýchal varování, abych koukal před sebe a ne „po ptákách“. Z oněch dob stojí za připomenutí i historka z vyprávění mého bývalého redakčního kolegy ing. Josefa Velka. Když na jednom místě v severních Čechách poblíž podjezdu pod mostem začalo docházet ke statisticky významnému množství nehod, bylo posléze zjištěno, že příčinou byla zřejmě nekontrolovaná reakce řidičů po přečtení transparentu na onom mostu. To heslo znělo: „Sovětský svaze, ty obře, je nám s tebou dobře!“
K dosud nedoceněnému významu nosičů billboardů patří skutečnost, že sloužily i svým odpůrcům. V noci na ně se zájmem šplhali. Zručně strhávali megaplakáty, případně je sprejově doplňovali. To všechno předpokládalo sportovní výkon a zdravou pohybovou aktivitu, která nyní ztratí své uplatnění. Snad by se po vzoru umělých horolezeckých stěn dal vytvořit někde na okraji města cvičný areál z odstraněných nosičů uvedené reklamy. Jako služba pro udržení svalové i kreativní výkonnosti protibillboardových aktivistů a sprejerů, kteří jinak záhy ostrouhají.
Bude zajímavé sledovat, zda při postupném odstraňování reklamních držáků budou likvidovány právě ty, které mají jako první zmizet. A ne jako v loňském roce, kdy po zimní automobilové havárii bylo nařízeno na silnici mezi Chrudimí a Pardubicemi odstranit konstrukci s billboardem obchodního domu Vesna. Omylem však byl zlikvidován ten vedlejší. Budiž to bráno jako doslovný příklad, jak si uříznout ostudu.
Lpíme na identitě špekáčků, které si necháváme mezinárodně potvrdit glejtem jako jedinečnost. Zároveň takovou zvláštnost, jako je obdivuhodná hustota billboardů, házíme lehkomyslně přes palubu (přes palubní desku). Mohli jsme jejich četností kandidovat do Guinnessovy knihy rekordů. Teď máme v nejlepším přestat a připravit zemi o bezkonkurenční národní specialitu?!
Nebylo by prozíravější naopak pokračovat v instalování těchto konstrukcí? Pár kilometrů je pořád ještě reklamně neosazených.
Čeho vlastně chtějí dosáhnout likvidátoři oněch nosičů? Aby se řidič kamionu namísto příjemného pohledu na sličný zadek na billboardu díval na nudný zadek auta před sebou?
Útěchou pro zadavatele silničních reklam, kteří v budoucnu ostrouhají, může být snad jen skutečnost, že ústup billboardů by pro ně mohl znamenat zmenšení rizika nevhodného umístění lákadla na jejich výrobek. K takovému fatálnímu a drsnému trapasu došlo vloni v Polsku. Jmenovitě v Krakově. Rozměrný billboard pivovarské společnosti vyrábějící pivo Lech se objevil nedaleko od místa posledního odpočinku tragicky zesnulého prezidenta Lecha Kaczyńského – a to se zněním: „Žízníte po zážitcích? Studený Lech!“



  Zeptej se táty       
  Nalaďte si  
 
  Zednáři v historkách a obrazech

  Pořiďte si  
 
  Kultura 2010      
  Téma