Číslo 9 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelem a pianistou.
Borisem Urbánkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Co je smutnější, než starý wrestler...

ČT1 zařadila v sobotu 5. března do večerního programu dva filmy s Mickeyem Rourkem – kromě raného Fešáka Johnnyho (dříve se uváděl jako Johnny Handsome) je to Wrestler (2008), kterým se Rourke po mnoha životních karambolech opět vrátil na výsluní a zejména prokázal mimořádné herecké nadání. Snímek, který zaslouženě zvítězil na benátském filmovém festivalu, ukazuje, jak zápasnický styl zvaný wrestling má blíž k zábavné show než ke sportu, zvláště proto, že soupeři se předem domlouvají nejen na konečném výsledku, ale i na průběhu souboje, dokonce si nenápadně nachystají krvácející zranění. Zápasnické scény se ovšem vyznačují mimořádnou působivostí, která vypovídá hlavně o tom, co jsou lidé ochotni podstoupit, aby zaujali publikum.

Mickey Rourke svého outsidera ztvárnil až s bolestnou virtuozitou, jakoby poznamenanou vlastními zkušenostmi

Wrestlera natočil spíše snobskou než odbornou veřejností uctívaný Darren Aronofsky (kina nyní od něho uvádějí mondénní baletní drama Černá labuť) jako svůj nezdařilejší tvůrčí počin – díky tomu, že v něm žádné „umělečno“ nepředstírá. Vyhýbá se sběru jakýchkoli senzačností, na své zestárlé hrdiny, kteří dnes už jen paběrkují ze své někdejší slávy, hledí se zřetelnou melancholií. Právě zápasníci, kteří se rádi přihřejí na posledním záchvěvu slávy, nadšeně vytleskáváni zbytky skalních přívrženců, jsou protagonisty tohoto příběhu.

Hlavním hrdinou je někdejší šampion Randy (Mickey Rourke svého outsidera ztvárnil až s bolestnou virtuozitou, jakoby poznamenanou vlastními zkušenostmi): pod úvodními titulky sestavená montáž novinových článků prozrazuje, že kdysi patřil ve svém oboru ke špičce, nyní ovšem připomíná ze všeho nejvíc ztroskotance. Pronásledují jen i potíže s placením nájmu za karavan, kde přebývá. Dostupné zaměstnání za pultem hypermarketu jej stěží uspokojuje, jak dokládá příkladně vygradovaná sekvence se zhýčkanými zákazníky – dlouho a pokorně se podřizuje jejich vrtochům, než vypění.

Randy stárne a uvědomuje si opotřebované tělo, potřebuje brýle i naslouchátko do ucha. V jeho obličeji tušíme únavu, rezignaci, ale také poslední zbytky vůle pokračovat. Uvědomuje si, že vsadil na špatnou kartu, avšak těžce smiřuje se s tím, že šance něco změnit přesahuje jeho síly i odhodlání. Nedaří se mu překonat samotu a sblížit se třeba s již dospělou dcerou, která jej dávno zavrhla, protože ji zklamal snad ve všem, v čem mohl. Dynamicky, expresivně vyprávěný Wrestler ovšem nevypovídá ani tak o úpadku jednoho sportovního odvětví jako o duši člověka, jenž s ním spojil svůj promarněný život.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kanály nechtěných
  informací

  Jak to vidí Věra Nosková  
 
  Zpráva
  o kalužích naděje

  Pořiďte si  
 
  Robinsonka
  je neohrožený druh

  Téma