Číslo 9 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelem a pianistou.
Borisem Urbánkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Věra Nosková, spisovatelka

Plujeme kanály nechtěných informací

Od chvíle, kdy jsem se naučila číst, přitahují písmena můj zrak i proti mé vůli. Je to někdy k vzteku, protože písmena jsou až příliš často nosiči naprostých hovadin a já se stávám jejich nedobrovolným konzumentem. Jakýkoliv text, nápis, heslo, slogan, zbytná zpráva, nápadná třeba i jen svým blbstvím, zaujme mou pozornost, a dokonce si taková informace v šedé kůře nebohého mozku (což je nejsložitěji organizovaná hmota ve známém vesmíru) vyznačí stopu, takže mě pak ještě sužuje prostřednictvím neovladatelných vzpomínek.
Je nás takových obžerných polykačů písmen, slov a vět docela hodně. Podobáme se Švejkovu kolegovi Balounovi, který si nemohl pomoci a sežral, na co přišel. K vlezlým textům se servíruje příloha obrázků – z novin, obrazovky a monitoru, dále familiární a často kulometné (aby zbyl čas na reklamu) plkání primitivní až mrzačenou češtinou, přidává se elektronická podkresová hudba, k zešílení jednotvárná, strojová. Z denních zpráv se přednostně dozvídáme, že svět nepřestajně blbne, leckde i šílí. Už nevíme, co s tím. Co si myslet? Jaké zaujmout postoje k tomu či onomu jevu, události, když za pár dní jsme informováni, že to bylo jinak? Objevily se nové skutečnosti, říkají nám redaktoři, pyšní, že je někde splašili, koupili. Jak se vyznat v dění kolem nás a kdekoliv na světě? Komu fandit? Jak se utěšit? Kdo má hernajs pravdu? Existuje vůbec? Bude se Země oteplovat, nebo ochlazovat? Rozpíná se vesmír, nebo se už zase smršťuje? A co konec světa?! Nastane příští rok? To je dost důležitá zpráva, protože v takovém případě bychom si konečně mohli všeho pořádně užít a roztočit zbytek úspor za svá poslední, třeba i výstřední přání. Nebo si nadělat dluhy a hýřit jako kurtizány starých časů, splácet je už nebudeme.
Už léta si píšu čtenářský deník. Nedávno jsem si do něj z knihy Philipa Rotha Duch odchází vypsala: „Proč jsem jedenáct let žil stranou od lidí než proto, abych všechno, co chci říci, napsal do svých knih? Proč jsem přestal číst noviny, poslouchat zprávy a sledovat televizi, než že jsem už nechtěl slyšet nic dalšího o tom, co jsem nemohl vystát a neměl jsem žádnou moc to změnit?“ Ocenila jsem odvahu hlavní postavy – spisovatele, který jistě smýšlel jako autor – poslat k čertu vnější svět, tedy ten, o kterém tak neúnavně referují média. Ovšem bývalá profese novinářky a představa, že bych nebyla v obraze, jsou síly, které mě dál nutí hledět na hektické chrliče jobovek, na loužičky krve, řvoucí davy v ulicích, tuny ryb chcíplých z nějakého chemického svinstva, celebrity, které říháním zaintonují Skákal pes přes oves, rozčilující psychopaty, podvodníky, zloděje a vysmáté politiky.
Zvláště některé ženské, které nesou na svých ramenou mikrosvět rodiny, mají k problémům všehomíra přístup podobný, jako má slavný spisovatel Philip Roth. Když švagrová Hana zase jednou táhla domů přecpané tašky s nákupem, zastavili ji v úprku k plotně lovící jehovisté a důrazně, i když laskavě ji varovali před koncem světa. Slibovali spasení a přežití – když se k nim dá. Ale utumlovaná švagrová jim skočila do řeči: „A víte co, pánové? Už aby ten konec světa nastal! Mám všeho po krk!“
Poslední zápis v čtenářském deníku cituje z doslovu Chrise Hopkinsona v Orwellově románu Nadechnout se: „...Vypráví, jak nový, dravý, dynamický svět velkého byznysu postupně vytlačil tradiční, lidštější hodnoty, jako jsou vzájemná důvěra, neokázalost a poctivá práce... V jeho kritice moderního světa – kde se servíruje sterilní, umělé jídlo bez chuti na plastových talířích a kde se na loukách a polích staví identické řady ošklivých, bezduchých domků – slyšíme zcela jasně z úst hlavního hrdiny hlas samotného George Orwella jako rozhněvaného mladého muže.“
Navzdory věčným výzvám k pozitivnímu myšlení je správné mít vztek, nesouhlasit, protestovat a hněvat se a odvracet zrak od záplavy planých písmenek, která útočí na náš zdravý rozum jako štěnice a máme z nich asi takový užitek jako z toho upírského hmyzu.



  Kanály nechtěných
  informací

  Jak to vidí Věra Nosková  
 
  Zpráva
  o kalužích naděje

  Pořiďte si  
 
  Robinsonka
  je neohrožený druh

  Téma