Číslo 9 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelem a pianistou.
Borisem Urbánkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Jak nebezpečný je život

Už jsem se smířil s tím, co mi vnucuje většina filozofů, že smyslem života je sám život, prožívat a vytvářet svůj životní příběh. Maximalisté ještě dodávají, že někteří lidé, například Lev Nikolajevič Tolstoj, už dokázali tento úkol dotáhnout dál: jejich život je hotové umělecké dílo. Tento cíl mám stále na paměti, a i když vím, že se mi to asi nepodaří, budu se o to snažit.
Nejdůležitější věcí k vytváření života jakožto uměleckého díla je pozorovat svět kolem sebe. Pozorovat a zaznamenávat to nejdůležitější. Před pár měsíci jsem si poznamenal, že unikla ropa v Mexickém zálivu. Co už může být důležitější než taková katastrofa? Reportér Mark Potter, který má obvykle na jedné zahraniční stanici živé vstupy z nebezpečných míst, tentokrát komentoval únik ropy v televizním studiu. Když začal mluvit, vlétla mu do úst moucha a nechtěně ji spolkl. Co si mám o takové věci myslit? A jaký mám k ní zaujmout postoj?
Ve stejné době jsem si poznamenal: Na tři muže zaútočila agresivní liška v americkém Tyrone ve státě Georgia. Jeden z napadených, Walter Wilson, utrpěl zranění na paži, když se chránil před šelmou, která údajně skákala jako kočka. Nebo: Šestačtyřicetiletá Britka Jane Houghtonová má už devět let mořskou nemoc. Před devíti lety podnikla okružní plavbu po Středozemním moři na lodi svých známých, dostala mořskou nemoc, dovolené si neužila a od té doby ji choroba nepřešla.
Nevím, co mám z těchto poznatků vyvozovat. Snad jen to, že život je v každém případě velmi nebezpečná záležitost.
Neřekl jsem na začátku, že největší problém při vytváření života jako uměleckého díla mám s náhodností svých pozorování a s naprostým nedostatkem jakýchkoliv kritérií, podle kterých bych mohl události vyhodnocovat a případně podle takových hodnocení opravovat, korigovat a řídit své jednání. Jen tak může člověk správně žít, zařadit se do společnosti, která pak může dobře fungovat.
O nebezpečnosti našeho života není pochyb. Představuji si, jak asi někde na druhém konci světa zaznamenává člověk jako já informace o tom, jak žijeme a co prožíváme v této naší české kotlině.
Zachytí vysílání televize a vidí moderátora, toho chlapce s vytřeštěnýma očima, který na nás denně zírá a vyhrožuje nám z obrazovky. „Myslíte si, že nemůžete přijít náhodně o peníze na svém bankovním kontě? To se tedy mýlíte. A jen v málo případech se vám podaří dostat je zpátky.“ A teď něco jiného. „Myslíte, že nemůžete přijít o střechu nad hlavou?“ Potom přináší zpravodajství o dalších případech, kdy exekutoři zabavili někomu majetek buď pro několik stovek, nebo prostě jen tak. Už brzy vás majitel vystěhuje bez náhrady z bytu. Kdybyste se chtěli soudit, nebudete mít jistě na soudní výlohy.
V jedné zemi ve střední Evropě, zapisuje si člověk, který chce mít co nejvíce podkladů k tomu, aby udělal ze svého života umělecké dílo, v jedné zemi se připravují na to, že budou lidé povinně odvádět peníze do soukromých penzijních fondů a nebudou mít žádnou záruku, že o ně nepřijdou. V té zemi se rozhodli lékaři, že odejdou do světa, protože se cítí vykořisťovaní. Mysleli si totiž, jako většina společnosti, že přijde režim podobný západoevropskému kapitalismu poválečných let, kde se budou mít líp a budou mít své jisté. Místo toho se dočkali zkorumpované společnosti, která nemá žádný cíl a žádnou perspektivu. Ve které platí jediné pravidlo: Ukradni si, co chceš, jen ať tě přitom nechytí. A když tě chytí, mlč. Stejně tě nikdo nepotrestá.
Na plzeňskou fakultu falešných diplomů se vracejí studenti, kteří byli vyhozeni, a falešné diplomy budou zase brzy platit. Není daleko doba, kdy se omluvíme katarskému princi a Pavel Němec ho pozve na návštěvu do Prahy. Omluvíme se jednou i vrahům z Orlické přehrady?
Tak nebezpečným se stal život. Nebezpečí hrozí na každém kroku.
Čtu také dějepisné knihy a srovnávám, jak žili lidé a jak žijí dnes. Zjistil jsem, že se mnoho nezměnilo. Za dlouhá tisíciletí se lidé nedobrali k tomu, jak přirozeně a příjemně uspořádat společnost. Stejně jako za starých Sumerů a Egypťanů jen metodou pokus–omyl zkoušejí vytvořit fungující model. Jsou to však stále jen stejné slepé uličky.
Chápu, že lidský mozek neumí vypočítat, kolik se vyrobí, kolik člověk spotřebuje, a rozdělit společenské bohatství, aby nikdo netrpěl hladem. Nejde přece o nic jiného než o trochu jídla a střechu nad hlavou. To by mohl dostat každý. A ještě něco navíc, o co usilovaly generace a co by nemělo přijít nazmar: trochu toho šafránu – trochu té zdravotní péče a trochu toho vzdělání. Že je na programování a plánování špatně vybavený lidský mozek, který ovládají pudy, chamtivost, touha po majetku a po moci, to chápu. Ale že to nedokážou počítače?!
Lidé jsou nebezpeční sami sobě. Ještě ani ve třetím tisíciletí jim nepřišlo na mysl, že není normální, aby existovalo tolik chudáků, ztroskotanců a bezdomovců ve společnosti přebytku a bohatství. Pohled na uspořádání života v moderní středoevropské zemi dvacet let po návratu svobody a nastolení tržního hospodářství je zoufale tristní.
Chtěl bych mít jednou klid a nemuset poslouchat z televize výhrůžky, co všechno se mi stane, když nezaplatím včas daně, když ztratím složenku a nikdo mě na to neupozorní, když přijdu o lékaře, kteří odejdou, když přijdu o práci, když se nepokloním na úřadu dost hluboko a nepozdravím uctivě Vaše Vysokoblahorodí.
Tak to vypni! radí mi kdekdo. Neposlouchej to, nečti noviny, nechoď mezi lidi. A hlavně – nepracuj! Zapomeň na svůj plán, že až budeš bez práce, budeš chodit po domech a brousit nože. Taková provokace by se dostala hned do televize. Nezapínej televizi. Nepouštěj si politiky do hlavy. Nemluv raději s nikým o ničem.
Rád bych to udělal. Je to velice lákavé. Zbavit se všech našeptávačů a informátorů. Ale to bych se nedozvěděl, jak to dopadlo. Jestli byl někdo odveden do vězení za přečiny transformace a privatizace, za rozkradení továren, za rozvrácení státu.
A hlavně: to by nebyl můj život jednou vyhodnocen v anketě nezávislých kosmických pozorovatelů jako slušné umělecké dílo.



  Kanály nechtěných
  informací

  Jak to vidí Věra Nosková  
 
  Zpráva
  o kalužích naděje

  Pořiďte si  
 
  Robinsonka
  je neohrožený druh

  Téma