Jára Cimrman, hedvábný, velebný

„S výjimkou tasemnice nemám žádných vyživovacích povinností,“ zpívá guru českého moderního jazzu Karel Velebný (1931–1989) v jedné z písní právě vydané reedice desky Jazzman Cimrman z roku 1985, která připomíná, že proslulý jazzový vibrafonista, skladatel a pedagog zanechal i výraznou divadelní stopu  – coby jeden z otců opulentně rozkošatělé cimrmanovské fikce. Jeho pseudonym najdeme dokonce na úplném začátku fenoménu Cimrman: právě Velebného hudební teoretik dr. Evžen Hedvábný oznámil v prosinci 1966 v přímém přenosu Nealkoholické vinárny U Pavouka nález truhly s Cimrmanovou pozůstalostí v Liptákově v Jizerských horách...

Po založení Divadla Járy Cimrmana účinkoval Velebný v první inscenaci Akt a také v následující Domácí zabíjačce Jiřího Šebánka, což je jediná hra, která se v pětačtyřicetileté historii scény odporoučela z repertoáru. A to poměrně záhy – jejím uvedením vyvrcholily rozpory mezi cimrmanovskými autory Svěrákem, Smoljakem a právě Šebánkem. Ten v roce 1969 divadlo opustil a hru i Velebného si vzal s sebou. O deset let později se vrátili s „konkurenčním“ projektem Salón Cimrman, jímž chtěli už nezadržitelně rozjetou mystifikaci doplnit o svůj typ humoru, který byl o dost jiný, než Svěrákův a Smoljakův, daleko víc přitakával absurditě a recesi, ale také improvizaci – jak by ne, když představení stála (vedle tu nápaditých, jindy trochu křečovitějších Šebánkových textů) na kapele muzikanta, který už od padesátých let zvláště v klíčové formaci SHQ spolupracoval snad s každým, kdo u nás v jazzu něco znamenal.

Karel Velebný by se 17. března dožil osmdesátky. Na snímku vlevo, s manželkou Zuzanou a jazzovým muzikantem Borisem UrbánkemKarel Velebný ale neobohacoval představení Salónu Cimrman jen o jazz, byť jeho muzikantský přínos byl zásadní. Jak dokumentuje dosud nešťastně opomíjené album, Šebánek v něm hledal partnera i spoluautora, v dialozích se snažil jeho málomluvný, nesmělý herecký projev i až umanutý sklon k hrátkám s jazykem („říkali tomu pochod, ale byl to spíš pohov“) přetavit v neokázalou komiku. A v těch nejjiskřivějších okamžicích, třeba v badatelském příspěvku o Cimrmanově podílu na vzniku saxofonu („s váma je těžká řeč, vy si asi myslíte, že nejstarší saxofon je altsaxofon...“), je Velebného neumělá úsečnost stejně osvěžující, jako zdůrazňované „neherectví“ většiny protagonistů kultovního Divadla Járy Cimrmana. Už proto by oprášenou nahrávku čtvrtstoletí starého vystoupení Šebánka a Velebného v Malostranské Besedě neměli minout zvláště obdivovatelé neporovnatelně populárnějších cimrmanologů Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka.

Milan Šefl

Foto Hana Urbánková



  Změny pro změny
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jára Cimrman, hedvábný, velebný

  Pořiďte si  
 
  Perla saské Florencie
  Téma