Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU

Změny pro změny

Nevím vlastně, nepřekračuji-li duchem tohoto fejetonu nějaké tohle či támhle... Je to těžká věc, kdo mne více zná, ví, že nejsem zrovna typem člověka loajálního; k lidem, k jednotlivcům, to jo, jak by ne, a často i proti většině, ale k institucím ani za mák. Takže můžu s klidným svědomím psát do mnou oblíbeného týdeníku, aniž bych se k jeho image nějak lísal. Četl jsem jej totiž dlouho předtím, než jsem do něj začal psát. A to už je – obojí dohromady – pěkná řádka let. Což v sobě jaksi implicitně zahrnuje informaci, že přestal-li bych do něj, potažmo pro vás, milí čtenáři, psát, neznamená to, že bych jej pak přestal číst. Tedy pokud by se z něj nestalo zbrusu nové periodikum, mně nesympatické, anžto nevyhovující mým potřebám kulturním, estetickým i etickým. A když píši zbrusu, míním „zbrusu“ a vím přitom, o čem mluvím; sám si rád na koleně své nože, ale třebas i kosu na chalupě, brousím; je to činnost účelná, smysluplná, povýtce i meditativní. Zmíněné nástroje jsou pak zase funkční, ostré, jakkoli se navenek zdají být stejně zanedbanými, jako byly předtím. Jinak bych je navíc musil ještě všelijak leštit či co, a to podle mého není pro jejich užitnou krásu zapotřebí. Posloužím domáckým příkladem: S manželkou se často dohadujeme o tom, kdo naposledy použil (a poté udánlivě někam ukryl) ty nejfunkčnější nůžky v naší domácnosti; není pak od věci připomenout, že: za a) právě ony pocházejí z majetku mé babičky (byly-li součástí její svatební výbavy ještě po její babičce, nevím, leč nedivil bych se), a za b) co má paměť sahá, nebrousil jsem je ani já ani nikdo jiný.
Inu, píši-li s chutí pro Týdeník Rozhlas, mám přes veškeré jeho třeba i nepřesvědčivé proměny pocit čehosi léty prověřeného. Podobně poslouchal-li jsem donedávna Český rozhlas 2 – Praha, činil jsem tak s vědomím zhruba třicetileté kontinuity svého posluchačství, jakkoli jsem zprvu – pravda – neměl mnoho na výběr (jako teenager Radio Luxembourg a později Svobodnou Evropu). V náhle otevřeném čase, kdy jsem si vybrat mohl, zvolil jsem si zhruba po ročním hledání, inu, hádejte jakou stanici? Popuzuje mne proto, dozvím-li, se že takovéto vyznavačství funkčnosti čas od času nějaký rozumbrada nazve názorovou setrvačností, sentimentálním lpěním na minulém, neřkuli konzervativismem. Domnívám se totiž, že konzervativismus nemluví ze mne ani z ostatních nespokojených posluchačů, kteří nyní spolu se mnou píší do našeho týdeníku. Ti, kdož nám toto podsouvají, zastávají snad nevědomky trendovou, ve své podstatě kýčovitou myšlenku, na kterou je nutno reagovat, vůči níž je třeba se vymezit. Zažil jsem její důsledky ostatně vícekrát na vlastní kůži jakožto objekt takových manipulací, ať už jako dramaturg, novinář či vysokoškolský pedagog. Žádná z oněch institucionálních, v podstatě mocenských změn nebyla dle mého neloajálního cítění pro dobro věci zapotřebí; velkolepé ideje čerstvých šéfů se v posledku změnily v pouhá, stále stejná slůvka, jimiž nás průběžně zahrnují všelijací ti bytostní a pohříchu někdy i profesionální „neofilové“. Nejde tu jen o onen čas od času zmiňovaný, v podstatě archetypální (spíše než historický) poznatek o změnách, vedoucích nutně k horšímu. Problém má současnější parametry: život zdá se být dnes k nesnesení právě proto, že akcelerující změny světa probíhají nikoli již po zákonu akce–reakce, ale jaksi komplexně; ten či onen inovátor dnes přičinlivě shání důvody ke změnám odkudkoli, aby mohl po svém globalizovat, glajchšaltovat a potažmo mršit svět myšlenek jaksi z podstaty jejich postmoderní zaměnitelnosti. Zkrátka: sotva přivyknete v běhu vlastního života stromům či domům, plenérům a horizontům, „mediální krajině“ či konkrétní rozhlasové stanici, stane se, že když se s tím či oním už nesetkáte, je ta změna dnes podpořena více argumenty, je zdánlivě vynucena více důvody. Ohánějí-li se takto argumentující navíc statistikami, tím hůře pro budoucnost statistik...
Otázka z úvodního odstavce zůstává: mám já coby nezávislý fejetonista vůbec nějaký puvoár psát k situaci ve veřejnoprávním rozhlase, když o ní, milí čtenáři, sami píšete ve svých dopisech redakci rozhlasového týdeníku? Jsem přesvědčen, že mám. Dávám tím najevo, že poslouchám totéž co vy, že nepíšu do tohoto časopisu jenom náhodou, a nemohu tudíž smlčet, že prvé dny nového vysílacího schématu (kam ostatně na takové výrazy chodí ti všelijací programoví šéfové, naslouchající svým prapodivným manažerům jako čertům z čalamády?) věnovala naše rodina dosti času sebezáchovnému surfování po dalších rozhlasových stanicích. Jen tak, pro případ, že co kdyby, když toto tedy ne. Než se k vám tento fejeton dostane, ledacos se možná usadí, anóbrž vrátí k neškodnému konsenzu mezi původní a čerstvě inovovanou, dramaturgicky staronovou podobou programu. Přijde mi jen poněkud zpozdilé, že v době, kdy se filozofové a kulturní antropologové shodují v názoru, že idea pokroku skončila zároveň s radostností dalších modernistických ideálů, neobohativší vezdejší svět o nic lidštějšího, stále ještě hledají svou zaslíbenou zemi mediální developeři, chtějící svět po svém proměnit, vtisknout – podobni sociálním inženýrům – svůj drápek do tváře současnosti.
Málokdo dnes přece ještě uvěří tomu, co nám slibovali oni kormidelníci nových pořádků na počátku cesty k české demokracii. Říkali zhruba toto: Výhoda svobody je v tom, že nemusíte brát, co je. Nelíbí-li se vám ta či ona hospoda, můžete jít vedle, do jiné. Upřímně řečeno, od té doby já a mnoho mých přátel hledáme hospodu podle našeho gusta a našli jsme jich pohříchu tak málo, že je raději nebudu zmiňovat, už proto, že si tam tak akorát stačíme. Aspoň si můžeme v klidu popovídat třeba o tom, proč nechceme, aby se z občasných intelektuálních sešupů médií veřejné správy stala skluzavka do pekel myšlenkové úrovně statistických čísel. Jde nám více o to, aby byly nůžky nabroušené, nikoli zbrusu nové…



  Změny pro změny
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jára Cimrman, hedvábný, velebný

  Pořiďte si  
 
  Perla saské Florencie
  Téma