Ivan Němec, publicista

Zkouška dospělosti před maturitou

Myslím, že povídku Karla od Boženy Němcové zná většina dnešních středoškoláků jen podle názvu a zprostředkovaného obsahu než z vlastní četby. Nepochybně ji však ovládá středoškolský profesor češtiny a spisovatel Pavel Brycz, jenž se nedlouho po své čtyřicítce může chlubit řadou prozaických, básnických a dramatických děl, které vyvolávají ohlas mezi čtenáři i kritiky nejen tím, že několik z nich je ověnčeno cenami. Svou rozhlasovou komedií Karla (premiéra 22. 2.) přispěl do cyklu Vinohradská 12, v němž stanice Vltava uvádí tucet nových her současných dramatiků. Shoda názvů mezi povídkou Němcové a Bryczovou hrou není jistě náhodná, neboť z dívky Karly se u obou autorů vyklube hoch. Jistou podobnost mezi titulními hrdiny bychom snad našli i v jejich šikovnosti a obětavosti, ale jejich další srovnávání by bylo značně kostrbaté.
Bryczova Karla, kterou autor obdařil příjmením Němcová, je mladá oblíbená profesorka angličtiny a češtiny, která právě zadává maturitní otázky, když do školy vstoupí policie a začne se shánět po Karlu Němcovi. Zakrátko je všem jasné, že Karla je vlastně Karel, jenž se pustí do vysvětlujícího vypravování. Kompozice hry tak dostane podobu přerušované retrospektivní dějové linie, z níž se začne odvíjet příběh, o jehož pravděpodobnosti musí člověk začít pochybovat.
Maturant Karel (Kryštof Hádek) sice zájem o studium příliš neprojevuje, takže je na propadnutí, ale o to větší má vztah k nejrůznějším školním srandičkám a recesím. Svůj lehkovážný způsob života však rázem změní, když jeho matka utrpí vážný úraz a on zůstane s dvěma malými sourozenci sám. Odmítne hledat pomoc v sociálním ústavu pro mládež a když mu kamarád se spolužačkou přivedou do domu starou paní Naďu, co bývala kdysi baletkou a teď vybírá na ulici popelnice, přijme ji na hlídání malého bratra a sestřičky. Zdroj příjmů mu pomůže vyřešit inzerát, v němž střední zdravotní škola hledá učitelku angličtiny a češtiny. Karel, opíraje se o bonmot, že „pohlaví je dnes věcí osobního rozhodnutí“, se lehce přejinačí do dívčí podoby a úspěšně absolvuje přijímací pohovor, při němž natvrdlá ředitelka neodhalí ani jeho převlek, ani falešný vysokoškolský diplom. Lehce projde i jazykovými testy „svých“ předmětů, v nichž se jako student neúspěšně potácí. Všechno praskne ve chvíli, kdy policie zadrží opatrovnici Naďu, jak vybírá popelnice i se svými svěřenci, a milovaná profesorka Karla se stane Karlem, který čelí podezření ze zanedbání péče.
Byl bych k nastíněné hře vstřícnější, kdyby šlo skutečně o komedii, v níž se pracuje s jasnou nadsázkou, třeba i vtipně přeexponovanými obrazy, aniž by si při tom hrála na reálný příběh. Komedie Pavla Brycze navíc zároveň nabízí jakési vyumělkované naučení o morální zodpovědnosti, kterou na sebe okamžitě vezme doposud rozjívený puberťák, protože to vyžadují vážné okolnosti. Ozývá se to zvláště ve finále hry, kdy  zkarikovaný profesor, z něhož si Karel dosud dělal jen šprťouchlata, pronáší na maturantovu obhajobu obdivná slova „dospělost už dávno složil“.
Dosavadní tvorba Pavla Brycze obsahuje závažnější a propracovanější díla než je tato Karla, jejíž zjednodušující a poněkud naivní děj mohl stěží někam posunout režisér Vladimír Rusko, který se poctivě vyrovnal se „zátěží“ více než dvaceti postav.



  Změny pro změny
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Jára Cimrman, hedvábný, velebný

  Pořiďte si  
 
  Perla saské Florencie
  Téma