Číslo 14 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Taťjanou Medveckou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Co si počít s džunglí před tabulí

I problémovou mládež bylo možné vychovávat, pokud měl učitel dost trpělivosti a pedagogického umu, aby vyhmátl a dál pěstoval talent i u zanedbaných dětí, aby prolomil lhostejnost a získal jejich důvěru. To byla zjištění, k nimž v minulosti dospěly filmy jako Džungle před tabulí nebo Conrack. Ve francouzském filmu Mezi zdmi (5. 4., ČT2, 22.50), který před třemi roky zvítězil na canneském festivalu, je tomu jinak.

Film upoutává hereckým ztvárněním – zvláště u dětských postav ohromuje bezprostřednost jejich počínání

Režisér Laurent Cantet zcela vytěsnil jakoukoli osvětovou dikci, vyhýbá se nabádavým akcentům. Opřel se o téměř protokolární záznam dění, který zobrazované události nahlíží výhradně zvenčí, pomíjí psychologizující zázemí a celý příběh uzavírá školní budovou, respektive časovým vymezením jednoho školního roku. Proto se nic nedovíme o soukromí jednotlivých protagonistů, o případném rodinném zázemí – nanejvýš problesknou náznaky málo uspokojivých podmínek, v nichž děti vyrůstají.
Snímek se odehrává na jedné předměstské státní škole, kde převažují děti přistěhovalců: Asiaté, Arabové, černoši z Afriky i Antil. O výuku, tím méně o nové vědomosti většinou projevují pramalý zájem a demokratické vyučování, které žáky přijímá jako rovnocenného partnera v diskusi a respektuje jeho osobitost, se ukazuje být bezmocné tváří v tvář vzdorovitému odmítání učitelových požadavků.

Běžné je neporozumění významu slov, chybí mluvnické návyky, třeba správné časování sloves. Někteří žáci se při psaní drží své hovorové, nepřesné výslovnosti, málokdy schopni – či ochotni – složit delší souvislejší text. Ustavičně hlučí, odmlouvají, nespokojeni už s tím, že učitel po nich něco požaduje. I oprávněné výtky často vnímají jako rasově podmíněné, už pouhé zkoušení prezentují tak, že si na ně učitel „zasedl“.
Mezi zdmi je dílo hluboce deziluzivní, děsivě vyznívá už pouhé zamyšlení nad selháváním sebelépe míněného vzdělávacího procesu, stojí-li proti němu banda ignorantů. Ústřední figurou je tu laskavý, trpělivý, ale také zásadový učitel Marin, jehož ztělesnil Francois Bégaudeau, autor knižní předlohy, v níž spisovatel popsal své zkušenosti z pedagogické činnosti a před kamerou nechal ožít variantu sebe samého.
Film upoutává hereckým ztvárněním – zvláště u dětských postav ohromuje bezprostřednost jejich počínání. Cantet vsadil na co nejjednodušší prezentaci příběhu a vyplatilo se mu to. Nehledá berličky v podobě dojímání či naopak rozhořčení; jeho zdánlivě nezúčastněný pohled se však zadírá hluboko.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Dítě nepříjemných myšlenek
  Nalaďte si  
 
  Jananas mezi folkem...

  Pořiďte si  
 
  Furianti s nadhledem
  Navštivte