|
Jananas
mezi folkem a dubem
Posluchači Českého rozhlasu a diváci České televize si Janu
Infeldovou jistě vybaví jako moderátorku reality show
Odhalení. Vystudovaná herečka se však už zavedla i na domácí
hudební scéně – kapela Jananas, v níž se vedle zpěvu realizuje
i autorsky, patří k nejslibnějším českým folkovým formacím a
čerstvá nominace na žánrovou cenu Anděl to potvrzuje. Jananas
v únoru pokřtili své stejnojmenné debutové album (vydavatel
Indies Scope), jednu z výrazných tuzemských nahrávek minulého
roku.
Skupina,
v níž Janě Infeldové sekundují kytarista Jan Vávra a basista
Jaromír Fulnek, staví především na textech – od řady
„zasloužilých“ folkových bardů se ovšem liší v tom, jak se
slovy zacházejí. V písních Jananas nenajdete laciný patos ani
pitvání se v intimnostech, spíš humor a (sebe)ironii, s níž
reflektují i vážnější témata. Nápadité obraty a vtipné pointy
mají daleko k samoúčelnému slovíčkaření a byť se někdy četnost
jazykových hříček zdá až neúnosná (což se ještě častěji stává
s Jananasem hojně srovnávanému Xindlovi X), díky neotřelosti
toho kočkování s češtinou, ale také snaze odvyprávět příběh a
nespokojit se jen s nablýskaným sloganem, udrží pozornost i ty
nejupovídanější ze třinácti skladeb alba.
Chuť přesáhnout hranice žánru je patrná i v aranžmá písní.
Táborovým pravdařům se Jananas vzdaluje otevřeností vůči
současnějším stylům, ať jde o beatbox, dub nebo hiphop, stejně
jako angažováním producenta Martina Ledviny, který v minulosti
dokázal provětrat i repertoár Lenky Dusilové či Anety
Langerové. Svěžesti obsahu tak odpovídá forma – a to se
zvláště v případě první nahrávky cení.
Milan Šefl
Foto Khalil Baalbaki |