Číslo 14 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Taťjanou Medveckou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Furianti s andělským nadhledem

Dobrá divadelní hra má mnoho významových fazet a záleží na režisérovi a interpretech, ke kterým z nich upnou divákovu pozornost. V případě nejnovější inscenace Divadla v Dlouhé – Našich furiantů Ladislava Stroupežnického – se režisér Jan Borna (za režijní spolupráce Miroslava Hanuše a Jana Vondráčka) rozhodl v klasickém textu české dramatiky zvýraznit groteskní prvky. A příběh o volbě vesnického ponocného a o furiantském soupeření dvou největších sedláckých rodin Dubských a Bušků vskutku podal tak, že v něm nenajdeme postavu, jež by v nás neprobouzela smích. Spíš než ke Gogolovi, o němž se režisér zmiňuje v programu, má ale jeho pojetí blíž k Formanově poetice trapnosti.

V ostré karikatuře je podána pouze rodina jednoho z kandidátu na ponocného: Martin Matejka dělá z krejčího Fialy paskřivce, který za vizáží zbědovaného zagroškudly skrývá vychytralé podrazáctví, a jeho dceru Kristýnu vykresluje Klára Sedláčková-Oltová jako retardovanou husopasku. K ostatním postavám byl režisér shovívavější, takže za jejich směšnými stránkami může divák rozpoznat i leccos ze sebe sama. Zdařile jsou od sebe odlišeni oba furiantští protagonisté: starosta Dubský Miroslava Táborského je uvážlivější a přece jen se kontroluje o něco víc než cholerický radní Bušek, v jehož postavě dokázal Miroslav Hanuš pěkně vystihnout sebezničující, samospádný mechanismus vznětlivosti a samožerství. Dědeček Dubský Jiřího Wohanky je pábitelský proutník, který by se sexy obchodnicí Markýtkou (Marie Turková) dělal nejraději to, co v jednom kuse dělá – v náznaku nepřekračujícím meze vkusu – jeho vnuk (Jan Meduna) se svou milou Verunkou Buškovou (Helena Dvořáková). Jan Vondráček v roli vysloužilého vojáka Bláhy a Pavel Tesař v roli ševce Habršperka neubrali svým postavám nic z jejích všudybylství, obdařili je ale zároveň i jiskřivou přímočarostí, která jejich všeználkovství sympaticky nadlehčuje.

Ironický nadhled, lehký sarkasmus a humor se v této inscenaci – podobně jako ve většině předchozích Jana Borny – mísí s melancholickou jímavostí. A tato působivá směs se projevuje takřka ve všem: od důmyslného využití scénické hudby Milana Potočka, až po minuciozní práci s temporytmem a scénickými detaily. Nezapomenutelná je kupříkladu poměrně dlouhá sekvence ze schůze radních, kdy všichni strnule a tiše sledují let pomyslné mouchy... Takových chvil, kdy nás „navštěvují andělé“, bylo ostatně při lednové premiéře víc.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Martin Špelda



  Dítě nepříjemných myšlenek
  Nalaďte si  
 
  Jananas mezi folkem...

  Pořiďte si  
 
  Furianti s nadhledem
  Navštivte