Číslo 18 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Andreou Kalivodovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Komedianti ve hře o život

V současném divadle se čím dál výrazněji prosazují hry odvozené z filmů. Řadí se k nim i titul britského dramatika Nicka Whitbyho Být či nebýt, jehož českou premiéru nedávno uvedla činohra Národního divadla v Praze. Předlohou byl stejnojmenný americký film Ernsta Lubitsche z roku 1941, ztvárňující optikou černé komedie až frašky téma nacistické okupace Polska. Jejími hrdiny jsou herci varšavského divadla, kteří několik měsíců před vypuknutím války zkoušejí satirickou hru Dárek od Hitlera. Ministerstvo vnitra ji ovšem zakáže, aby sousední stát neprovokovalo. Ansámbl tedy místo ní uvádí Hamleta v titulní roli s hercem Turou. Nejslavnější princův monolog je vždy zároveň signálem pro poručíka Sobinskiho, mladého milence Turovy ženy, aby se zvedl z hlediště a v šatně tuto primadonu souboru potěšil – třeba vyprávěním o svých dovednostech armádního pilota.

Nejvíc různorodých fazet nabízí role Turova a  Miroslav Donutil je všechny dokonale rozehrává

Do chvíle, než jsou představení Hamleta v Teatru Polskim přerušena bombardováním Varšavy, působí inscenace režiséra Daniela Špinara uváděná na scéně Stavovského divadla poněkud rozpačitě. Snaha tohoto loňského laureáta Ceny Alfréda Radoka nastavit ironické zrcadlo narcismu divadelníků a kašírovanosti jejich světa je sice zřejmá, jenže zrcadlené často s oním zrcadlem nerozlišitelně splývá.

Správné grády inscenace naštěstí získává s peripetiemi příběhu. Ve válce herci Teatru Polskiho nuzují v prostorách svého zavřeného a bombardováním zdevastovaného  divadla. Opět mezi ně přichází poručík Sobinski. Tentokrát ovšem kvůli pletkám vojensko-zpravodajským. A zaplete je do nich všechny. Herci musejí nejdříve jednoho nebezpečného dubl agenta přesvědčit, že se jejich divadlo změnilo ve velitelství varšavského gestapa a poté se Tura musí odebrat  na skutečné velitelství a onoho dubl agenta sehrát. Spolu s tím, jak se hamletovská árie „být či nebýt“ obloukem přes milostnou frašku vrací zpět ke své existenciální podstatě, proměňuje se i vrstevnatost herecké interpretace. Nejvíc různorodých fazet nabízí role Turova a  Miroslav Donutil je všechny dokonale rozehrává: nafoukaný „mistr“, přecitlivělý ješita, nevědomý a posléze vědomý paroháč, falešný agent hrající o život svůj i své nevěrné ženy. Proměnlivý charakter této varšavské primadony zvládá neméně přesvědčivě Miluše Šplechtová. A když dodám, že švarným poručíkem letectva je Jan Dolanský, velitelem varšavského gestapa, jenž se rád předvádí při tělesných cvicích v trenýrkách, Václav Postránecký a že členy varšavského divadla dále představují kupříkladu David Matásek či Kateřina Burianová, je zřejmé, že nová inscenace Národního divadla má i přes svůj průměrný začátek nakonec divákům přece jen co nabídnout.

Bronislav Pražan, publicista



  Bu bu bu, menší zlo!
  Jak to vidí Pavel Kohout  
 
  Poslušen rad Kámasútry

  Pořiďte si  
 
  V archivu Svobodné Evropy
  Téma