Číslo 21 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Evou Emingerovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Eva Emingerová, zpěvačka

Proč jste se vlastně rozhodla tak radikálně přehodit stylovou výhybku a zabrousit k popu?

Hlavním důvodem bylo vyzkoušet si původní tvorbu, vlastní písničky s českými texty, a obyčejná snaha sdělit lidem, co cítím. K ústupu od angličtiny jsem navíc měla ještě jeden důvod. Jsem perfekcionistka, mám na sebe dost vysoké nároky a měla jsem pocit, že moje angličtina, v níž jsem dosud zpívala jazzové standardy, není na takové úrovni, jaká je dnes běžná u mladých lidí, kteří se učí anglicky od dětství.

Hrálo ve vašem rozhodnutí roli i – řekněme – komerční hledisko?

Nemyslím si, že by se moje nová deska bůhvíjak prodávala... Odjakživa mě ale sužuje, jak málo lidí poslouchá jazz. Chtěla jsem natočit písničky, které by si poslechlo mnohem širší než jen jazzové publikum.

K té češtině: vy jste přece jen už v minulosti zpívala v mateřštině…

To je pravda, spolupracovala jsem s Ferdou Havlíkem i Jiřím Suchým, mám na repertoáru tu semaforskou klasiku, ale to jsou vlastně taky standardy. Uspokojovaly mě jen do té míry, že si je se mnou publikum mohlo pobrukovat. Teď jsem chtěla texty, které by o mně něco prozrazovaly, a jak už jsem řekla – hlavně mi šlo o vlastní písničky.

Na své předposlední desce jste měla i nějaké texty od Ester Kočičkové. A nebyly špatné. Proč jste neoslovila ji?

Ester mi na album Colours Of My Life napsala české texty na americké jazzové standardy, ale s těmi je potíž v tom, že musíte o jejich natočení složitě žádat majitele práv. Povedlo se nám jich tedy nahrát jen několik. Etapa s Ester byla zajímavá, je to nesmírně chytrá, ale taky hodně zaneprázdněná žena. Já potřebovala někoho, kdo by mi věnoval víc času, kdo by mi psal na tělo.

A tím se stal Dušan Prokop. Neznámé jméno…

Je to vlastně kamarád z volejbalu, který léta píše do šuplíku. Když jsem začínala  přemýšlet o projektu nového alba, začal mi posílat takové básnické esemesky, mě zaujaly, a tak jsme se začali scházet a on vytáhl svoje starší texty i básničky, které kdysi psal pro své dívky. Něco z toho jsme použili. Ale většinou naše spolupráce fungovala tak, že jsem nadhodila nějaké téma, pocit a on je zpracoval. Jeho texty i akordy nás také inspirovaly k samotným skladbám, a tak se u klavíru nebo u kytary rodily zárodky písniček.

Tak jednoduché to ale nebylo; vaše album nakonec vzniklo na trase Praha – Stockholm. Jak se to přihodilo?

Zásluhou Tomase Danka, kamaráda, muzikanta a manažera, který žije ve Švédsku už desítky let. Několikrát jsem tam v minulosti koncertovala a po jednom vystoupení nás napadlo to samé – udělat desku, která by trochu vybočila z té mé dosavadní úzké jazzové škatulky. Tomas mě seznámil s Andersem Johanssonem, výborným producentem i kytaristou, který mi vzápětí doručil asi tucet svých skladeb. Na oplátku jsem mu poslala i nějaké své věci, na kterých jsme dělali s Dušanem Prokopem. A hned první písnička ho zaujala a poslal ji zpátky nádherně zaranžovanou. Pak vše nabralo rychlý spád. Původně jsem měla nahrát výhradně jeho skladby s českými texty, ale nakonec se to vyvinulo jinak – na desce je devět mých věcí, tři písně od Anderse a jedna od Tomase.

Natáčení tedy probíhalo ve Švédsku?

Album vlastně vznikalo po internetu. To je ta dnešní doba... Vyměňovali jsme si s Andersem po e-mailu nápady, dvakrát jsem přijela do Stockholmu na demosnímky a nakonec během týdne ve studiu Polar všechno nazpívala s kapelou, kterou Anders mezitím výborně připravil. Je to skvělý a citlivý muzikant a lichotí mi, že ve své kariéře spolupracoval se spoustou interpretů světových jmen.

Ostatně i Polar Studios je pojem, vznikla tu velká část nahrávek Abby…

Měla jsem z Polaru trochu obavy – sedíte v kabince, čekáte na pokyny z režie a vedle sedí zvukař, který natáčel Waterloo, Mamma Mia, Dancing Queen a tyhle hity... Ale byla to výborná zkušenost, bezvadně připravení profesionálové, přitom maximálně přátelský a vřelý přístup. Prostě sen. Říkali, že jsem snad jediná východoevropská zpěvačka, která tam nahrávala…

Jak si vlastně vysvětlujete, že jste švédské muzikanty tolik zaujala?

Mám pocit, že lidi venku, nejen ve Švédsku, oceňují moji schopnost improvizace,  živočišnost. Před lety jsem se Steamboat Stompers zpívala na dixielandovém festivalu v San Diegu, já tam byla jediná sólová zpěvačka. Půjčovala si mě jedna kapela za druhou... Asi mám nějaký dar působit na jevišti přirozeně, pohodově.

Co vaše současná česká kapela – nebylo muzikantům líto, že jste nové album nahrála v cizině a bez nich?

Samozřejmě, že je to mrzelo, přišli o zajímavou a dobře placenou práci. Ale Tomas Danko se asi právem obával, že nedokáží naplnit tu základní hudební ideu alba – aby to byl pop. Některé z těch nových písniček nicméně moje kapela hraje na českých koncertech a pro mě je dost důležité, že se to klukům docela líbí. Jen teď budu muset kapelu rozšířit o cello a kytaru, abychom ty písničky z nové desky uhráli.

Jak byste vlastně svou novinku žánrově charakterizovala?

Venku se té hudbě prý říká multižánr. Já bych spíš mluvila o písničkách s prvky jazzu a šansonu.  A doufám, že si v nich lidé najdou to své – lásku, romantiku, snění. Jak je libo.

Milan Šefl

Foto Zbyněk Pecák

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 17. 5.



  Učit se od ovcí?
  Jak to vidí Alena Wagnerová  
 
  Šťastná chvilky Sylvie Krobové

  Pořiďte si  
 
  Za Mainerem do ticha
  Navštivte