Číslo 21 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Evou Emingerovou.




 

 

 

 

 

 

 


 

Alena Wagnerová, spisovatelka

Učit se od ovcí?

Už jste měli někdy možnost pozorovat, jak se chovají ovce, když jsou vyhnány na novou pastvinu? Je to nejen zajímavá, ale i poučná podívaná. Napřed se divoce rozběhnou po novém terénu, každá si najde to nejlepší sousto, nejšťavnatější trávu nebo bylinu, ale nesežere ji, jen ji nakousne a označí tak svými slinami. Za chvíli volného pobíhání, když si nejlepší sousta mezi sebou „rozdělily“, vytvoří ovce na některém místě pastviny znovu formaci stáda a začnou trávu více méně systematicky spásat. Nejlépe se toto jejich chování ovšem pozoruje, když je stádo malé, spíš stádečko jen o několika jedincích, kde můžete bez problémů jednotlivé ovce a jejich cesty rozlišit. U stohlavého stáda vedeného beranem by to sotva šlo.

Takové ministádo, které ovce potřebují ke spokojenému životu, začíná u tří zvířat. Do kousků, které si předtím označila některá z nich, se ostatní při kolektivním spásání nepustí, nesnaží se je své kolegyni před nosem sežrat, ale její „majetek“ respektují a nedotknou se ho. Místa ve skupině si přitom při spásání louky vyměňují, ta, která byla na okraji, se přesunuje do středu skupiny, ta ze středu v určitém rytmu zase na okraj. Místa ve středu stáda jsou totiž bezpečnější před možnými nepřáteli a dávají možnost víc se soustředit na pastvu. Střídání míst je tak jakýmsi projevem instinktivní solidarity uvnitř stáda. Stejně tak ovce chrání i své slabé jedince, například jehňata, tím, že jim vymezuje bezpečná místa uprostřed stáda.

Jistě, v našich zeměpisných šířkách se ovce žádných nepřátel jako třeba vlků nebo medvědů bát nemusí, ale instinkt jednou vytvořený se ukázal být užitečným pro život a zachování stáda, a proto se udržel. Podíváme-li se na jejich chování z odstupu, ovce tu dokázaly harmonicky spojit individuální zájem každé jednotlivé ovce po nejlepším soustu, tak říkajíc výhody pro sebe, se zájmem celku stáda po přežítí, jeho dalším rozvoji a minimalizaci nebezpečí, což je ovšem opět v zájmu každé jednotlivé ovce. Ovce mají přesně zakódováno – i to si přinesly z divočiny –, že jejich přežití jako jednotlivce záleží na přežití stáda, dobrém životě všech a že ovšem i stádu se vede tím lépe, čím lépe jsou jednotliví jeho členové fyzicky vybaveni, čím lépe se jim daří a jsou po svém ovčím způsobu spokojeni. Bez stáda by ovce ponechaná v přírodě sobě samé byla sotva přežila. Dobrý stav stáda je prostě ku prospěchu každému jeho členu.

Ovce ovšem neznají spisy Adama Smithe. Kdyby si vzaly k srdci jeho slavnou poučku, která je úhelním kamenem neoliberálního kapitalismu, že je postaráno o všechny, když se každý stará jen sám o sebe, a jen z osobního užitku roste obecné blaho, chovaly by se docela jinak. Vypuštěny na pastvinu národního hospodářství spásly by okamžitě každá pro sebe tu nejšťavnatější trávu, kterou by našly, vyžraly ji až do kořene, pak by se snažily urvat co možná nejvíc z toho, co si pro sebe zajistily jejich družky, a nakonec se ještě všemi možnými způsoby snažily získat pro sebe víc než ty druhé.

Zkrátka a dobře chovaly by se ne jako ovce, ale jako lidé. A šťavnatá pastvina by se pod jejich shánčlivými kopýtky pomalu měnila v pustinu. Pro vlky nebo medvědy, kdyby ovšem ještě někde nějací žili, by se ovšem takové poblázněné ovce nechráněné ostražitostí stáda stávaly snadnou kořistí...



  Učit se od ovcí?
  Jak to vidí Alena Wagnerová  
 
  Šťastná chvilky Sylvie Krobové

  Pořiďte si  
 
  Za Mainerem do ticha
  Navštivte