Číslo 22 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Vondráčkem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Co je pro dítě nejlepší?

I Česká televize si občas vymýšlí názvy filmů odlišné od těch, pod kterými je již známe – tak třeba francouzský snímek Doba kamenná vysílala jako Jeho Veličenstvo Minor. Nyní americké drama v kinech uvedené pod původním názvem Gone Baby Gone překřtila na podivně makarónskou splácaninu Sbohem, baby. Ponechme však stranou název, důležitější je, o čem film, který v sobotu 4. června ve 21.40 spatříme na ČT1, vlastně pojednává.

Ukázka z filmu

Ben Affleck (dosavadní úspěšný herec tímto snímkem debutoval jako režisér) se zaměřil na hledání ztracených dětí – či přesněji řečeno zjišťuje, co všechno se pod tímto označením může skrývat. Odkrývá zejména rozpadající se rodinné zázemí u nejchudších vrstev, asociální jednání, které stěží skýtá záruku zdárného dětského vývoje. A nadnáší otázku, zda je mravně přijatelné, byť nepochybně v zájmu dítěte, zasahovat protizákonně (a tudíž utajeně) do takových poměrů. Film zdárně evokuje chudinská prostředí i asociální poměry v nich panující, ale přesto připusťme, že právě tyto postřehy – i vinou někdy planě proklamativních dialogů, zůstávají v poloze dojemné ilustrace.

Oč se v tomto filmu jedná? Matka závislá na drogách a příležitostně si přivydělávající prostitucí ohlásí, že se jí ztratilo dítě. Není snadné prokázat, že o svého potomka pečovala špatně, považovala jej spíše za přítěž. Má i ona mít stejná práva jako všichni ostatní? Když policejní pátrání nevede k žádoucím výsledkům, oslovena je detektivní kancelář – Patrick a Angie (Casey Affleck a Michelle Monaghanová) se ujmou pátrání a znovu prověřují veškeré stopy. Narážejí na pochybnosti, případný únos totiž nedává smysl: nikdo nevznesl požadavek výkupného, nic nenasvědčuje vydírání. A posléze musí detektivové zvážit, zda přednost má litera zákona nebo prospěch dítěte.

Nic nemusí být takové, jak se na první pohled jeví – a snaha pomoci se může snadno ocitnout za hranou zákona

Snímek začleňuje reportážní prvky. Jako komentář znějí postřehy detektiva o nezvěstných dětech, v podobě přímých vstupů do dění vstupuje televizní vysílání. Výrazně dynamické jsou konfrontační scény, které zprvu naznačují určité osvětlení dosavadních záhad, avšak nakonec přispívají k ještě většímu zpochybnění dosavadních jistot. Vypravěčsky hodně pochybným řešením je rozlomení celého příběhu do dvou na sobě jakoby nezávislých rovin – první polovinu uzavírá zdánlivá dívčina smrt. Teprve pozdější události, již rozehrávané do obvyklé thrillerové podoby, začnou předešlé skutky stavět do odlišného nasvětlení. Nic nemusí být takové, jak se na první pohled jeví – a snaha pomoci se může snadno ocitnout za hranou zákona.

Jan Jaroš, filmový publicista



  O Rusku, Anglii a Izraeli
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Zoufalky ze sekáče...

  Pořiďte si  
 
  Od frašky po mystérium
  Navštivte