Číslo 22 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Vondráčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Jan Vondráček, herec

Navzdory oboru svého studia jste se stal hercem bez předpon a přívlastků. Proč jste vlastně šel touto cestou?

Prostě jsem se nemohl rozhodnout, jestli budu dělat muziku, nebo divadlo. Na jednu stranu jsem byl nadšený ochotník, na druhou stranu jsem hrál v kapele, bavilo mě obojí. Přitahovala mě studiová divadla jako HaDivadlo nebo Ypsilonka. A školou, která mi připadala nejblíž tomuto typu divadla, byla takzvaná loutkárna na DAMU. Sotva jsem na ni nastoupil, přišla sametová revoluce a škola dostala novou tvář. Pracovali jsme s Arnoštem Goldflamem, s Janem Schmidtem z Ypsilonky, s panem Kopeckým a s Jakubem Kroftou jsme se dostali i k loutkám... Vlastně jsem si vyzkoušel všechno, co jsem chtěl.

V dětství jste toužil být houslistou v symfonickém orchestru. Pak ale převážily úplně jiné žánry – folk, punk... Jaký vztah k vážné hudbě máte dnes?

Vždycky jsem byl šumař. Když jsem jednou na jevišti hrál na housle a v obecenstvu seděl Václav Hudeček, omlouval jsem se mu potom za tu drzost a on mi řekl: Ale vždyť vám to pro divadelní účely stačí, tak proč byste se omlouval. Měl pravdu. Divadlo je vlastně takový podvod, kde herec předstírá, že je něco, co není. Takže proč bych nemohl předstírat, že jsem muzikant. V našich představeních hraju na housle, basu, mandolínu a baví mě to. Stejně tak mě baví skládat do našich her hudbu. Když jsme zkoušeli Pratchettovu Maškarádu, která se celá odehrává v opeře, trochu jsem prznil klasiku, do Goldbergovských variací jsem napsal rockovou muziku, do Myšky z bříška bigbít a funky. Mám rád a obdivuju například francouzské smyčcové kvarteto Le Quatuor, které dokáže z jakéhokoli hudebního žánru udělat špičkovou klauniádu. Čtyři nástroje, několik rekvizit, a co s tím dokážou! Jinak klasiku poslouchám rád i v autě, protože není přerušovaná reklamami. Jet po pražském nábřeží, dívat se na Hradčany a poslouchat třeba Brucknera, to je zážitek.

Divadlo v Dlouhé, kde hrajete už patnáct let, se řadí k nejlepším scénám u nás. Přesto není souborem mediálních celebrit. Spatřujete v tom zákonitost?

Pár mediálních figur u nás taky máme, ale ne moc. Není to tím, že by nebyl zájem, prostě to jinak nejde. Také občas dostávám nabídky na velké role v seriálech, ale zatím je z různých důvodů odmítám. Většinou beru jen menší role, které jsou rychle hotové. Ale několik hezkých rolí už jsem stihnul. Když dopoledne zkouším a večer hraju, zbývají mi asi tři hodiny, během nichž musím vydělat nějaké peníze, abych si mohl dovolit hrát divadlo. Naše platy jsou pod průměrným příjmem.

Prozradíte, kolik divadelní herci berou?

Průměrně kolem sedmnácti osmnácti tisíc čistého, často i méně, podle toho, v jakém divadle hrají. Herci v divadlech veřejné služby pobírají v přepočtu na hodiny strávené na zkouškách a představeních méně než popeláři placení stejným magistrátem. Mám dvě děti, žena je učitelka, z našich pravidelných příjmů bychom stěží zaplatili složenky a školní potřeby. Seriáloví herci od pěti ráno točí, pak jdou na zkoušku do divadla, odpoledne stihnou natočit ještě jednu dvě scény – a večer mají podávat maximální výkon na jevišti. Dá se to zvládnout, pokud má někdo v divadle méně práce. Já trávím v divadle hodně času, do toho si odskočím do dabingu, rozhlasu, občas točím, hudbu často píšu po nocích. Jednou jsem po několika takových probdělých nocích uslyšel, jak pražský radní Richter v rádiu říká, že divadelní herci jsou elita, která za málo práce dostává hodně peněz. Vzpomněl jsem si na přísloví: Podle sebe soudím tebe.

Použil jste termín divadlo veřejné služby. V časopise, který píše o rozhlase veřejné služby, by bylo dobré tento pojem vysvětlit.

V celém světě spolu soupeří dva typy divadel, můžeme je po newyorském způsobu nazvat třeba Broadway a Off-Broadway. Ten první typ pracuje s vyzkoušenými technikami, protože musí mít pořád plno. A je to tak správné, protože si musí na sebe vydělat. Naproti tomu divadla veřejné služby si mohou dovolit udělat hru, která nebude třeba tak prvoplánová, a tím pádem tolik navštěvovaná, ale pohne s divákem, posune třeba vývoj divadelní řeči někam dál. Ale to není jejich jediný úkol. Když v divadle veřejné služby stojí lístek třeba na Macbetha tři stovky, je to hodně, ale pořád je to polovina nebo třetina toho, co stojí lístek na muzikál v divadle, které bylo založené za účelem zisku. Lidé si platí z daní na kulturu i proto, aby pro ně divadlo bylo relativně dostupné. Právě kvůli tomu, aby to tak zůstalo, je třeba odlišit Broadway a Off-Broadway. Nelze dopustit, aby ten, kdo si divadlo pořídil jako výdělečný podnik, si mohl, jak bezelstně prohlásil jeden divadelní podnikatel, pravidelně sáhnout na veřejné peníze. Jistě, může připravit náročné představení, na které mu může město přispět formou grantu. Ale mělo by to být jen pro tyto případy.

V roce 2010 jste se stal vítězem divácké Ceny Františka Filipovského za dabování titulního hrdiny v seriálu Mentalista. Je pro vás dabing i příležitostí přiučit se něčemu od zahraničních kolegů?

Když jsou dobří, pak určitě. Člověk se musí do „své“ figury dostat, pochopit, jak hraje. Pak si může osvojit některé herecké postupy tak, že je někdy podvědomě použije i na jevišti. Mezi mé oblíbené herce patří David Thewlis, mluvil jsem ho například v Úplném zatmění režisérky Agnieszky Hollandové nebo v Sedmi letech v Tibetu. Moc rád jsem daboval Anthony Hopkinse ve filmu Loutka nebo Jacka Nicholsona v jednom z jeho raných filmů, kdy se typově nehodilo, aby ho dělal Alois Švehlík.

Jednou jste daboval i Karla Rodena. Jak se to přihodilo?

Když se tu daboval film Neprůstřelný mnich, ve kterém Karel hrál, nebyl zrovna k dispozici. Poslali mu do Ameriky jména tří herců, kteří by ho mohli předabovat, a on si vybral mě. Znali jsme se z našeho divadla, kde hostoval, dokonce jsem část jedné písničky, do které jsem mu předepsal vysoké tóny, odzpíval za něj. Možná se mi takhle revanšoval...

Milan Pokorný

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 24. 5.



  O Rusku, Anglii a Izraeli
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Zoufalky ze sekáče...

  Pořiďte si  
 
  Od frašky po mystérium
  Navštivte