Číslo 22 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Vondráčkem.



 

 

 

 

 

 

 



 

Zoufalky ze sekáče na CD a naostro

Jmenují se Zuzana Fuksová a Adéla Elbel, pocházejí z Brna a označují se za „dělnice černého humoru“. V duu jménem Čokovoko rýmují nebývale vtipně a se sebevražednou otevřeností o pocitech dnešních pozdních dvacátnic znuděných nedělními obědy u rodičů i partnerskými stereotypy. Trefně parodují agresivní mačismus hiphopu a syrová autentičnost jejich nahrávek má až punkový rozměr.

„Byls moje prestižky, já tvoje conversky… Kdo teď bude platit to drahý žrádlo pro pejsky?“ rýmují na svém albu Čokovoko

Už před třemi lety kolovaly po internetu jejich skladby z debutové „empétrojky“ Best of, kterou poskytly na svém webu ke stažení zdarma. Nyní vydaly řádné CD s odvážným názvem Hudba (vydává Mamka Label). Svůj exaltovaný a brněnským přízvukem napadený rap už neservírují za doprovodu ledabyle nakradených zvukových smyček, ale v důmyslně propracovaném podkladu utkaném ze samplů brněnských kapel sedmdesátých a osmdesátých let. Což je případně výstřední i symbolické zároveň.

Čokovoko získaly kultovní status postmoderní textovou mozaikou, v níž se deziluzivní postřehy emancipovaných žen s prvními vráskami u očí mísí s nejrůznějšími popkulturními odkazy, ironickými sebeshazovačnými výpady a poetikou, již dobře vystihl Morávkův film Nuda v Brně. I na albu Hudba se naivní rýmovánky mísí s podstatným, řekněme generačním sdělením – také to je ovšem formulováno s nadhledem, který zdejším sociálním kritikům vesměs schází. Což zdaleka neznamená, že by snad slovník Čokovoko na první oficiální nahrávce jakkoli zkrotl.

Dívky střežící si image sekáčových loserů atakují nevzrušivost současného českého popu a přitakávají trendu dnešní doby, v níž zajímavou hudbu může díky snadnému přístupu k technologiím vytvářet téměř kdokoli. Pokud má co říci.

Milan Šefl



  O Rusku, Anglii a Izraeli
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Zoufalky ze sekáče...

  Pořiďte si  
 
  Od frašky po mystérium
  Navštivte