Číslo 22 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Vondráčkem.






 

 

 

 

 

Přemysl Hnilička, publicista

Dvakrát z války a o válce

Opět se ve své recenzi věnujeme činnosti aktivního olomouckého studia. Tentokrát sáhli dramaturg Hynek Pekárek a režisér Michal Bureš po textu autorské dvojice Lucie Kolouchová a Tomáš Hrbek Šoa. Název sám říká, čemu se bude hra věnovat – nezměrné tragédii holokaustu. Text, který se poprvé objevil na prknech Švandova divadla v režii autora Tomáše Hrbka ve výtečné interpretaci Zuzany Onufrákové a Miroslava Hrušky, je postaven na souběžném vyprávění dvou jakoby náhodně vybraných příběhů přímých účastníků (a obětí) tohoto barbarského „experimentu“: herečky Hany Pravdové a hráče rugby Miloše Dobrého. Ona relativně úspěšná herečka, která hostovala i na Vinohradech a v Národním divadle, on úspěšný začátečník v rugby. Dva lidé, kteří se pravděpodobně nikdy nepotkali a jejichž osudy by šly každý jiným směrem, nebýt jednoho pojítka – oba byli Židé, oba přežili pobyt v koncentračním táboře.

Kolouchová a Hrbek sestavili jejich výpovědi do scénáře, který Michal Bureš přetavil do funkčního dokumentárního dramatu. Ve spolupráci s herci Luďkem Eliášem a Hanou Maciuchovou se mu podařilo vytvořit sdělnou, čistou a stylově téměř jednotnou inscenaci, která podává svědectví o době a skutcích, jež nejsou tak vzdáleny a o lidech, kteří žili s tím, že přežili. Inscenace je zvukově střídmá, režisér zde ponechává prostor hercům, kteří příběhy svých postav podávají klidně, bez patosu, aby o to více vyzněla tragédie, kterou museli prožít.

Ne vše však vychází zcela. Režisér Bureš v začátku inscenace opět používá svůj oblíbený dokumentárně stylizovaný úvod, který ale troskotá v okamžiku, kdy se on, režisér Bureš, setkává s herečkou Pravdovou – ovšem v interpretaci Hany Maciuchové. Jakýsi pseudodokumentární „reál“ se tu sráží s hranou fikcí – a to by se stávat nemělo, obzvlášť u jinak vydařeného díla.

Do období druhé světové války zavedl posluchače také Stanislav Motl, host pořadu RozHraní – Poklady rozhlasového archivu, kterému autor Tomáš Černý (v magazínové části skvěle prezentující archivní materiály Svobodné Evropy) zapůjčil pomyslné „klíče“ od rozhlasového archívu. Reportér Motl si samozřejmě nemohl nechat ujít výlet do Protektorátu, v bezedném rozhlasovém archivu si však počíná jako návštěvník čajovny, který si objedná sáčkový ovocný čaj. Nabízí posluchačům tisíckrát slyšené dobové šlágry, vypráví stokrát již vyslechnuté známé pravdy. Posluchač má samozřejmě příjemný pocit ze známého, v závěru pořadu zazní zajímavé i citově otřásající svědectví reálných pamětníků, ale člověka znalého věci se chápe lehké zklamání nad promarněnou šancí pustit do éteru něco neslyšeného, neznámého. Alespoň že o týden později odvysílal Tomáš Černý skutečný skvost – obnovenou premiéru zázračně dochované Nerudovy aktovky Prodaná láska (1945), získané z pozůstalosti Karla Högra.



  O Rusku, Anglii a Izraeli
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Zoufalky ze sekáče...

  Pořiďte si  
 
  Od frašky po mystérium
  Navštivte