Číslo 22 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Vondráčkem.





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Na vrchol mám ještě daleko

Jeho housle jsou pojištěné na čtyři miliony dolarů... Čtyřiadvacetiletý Josef Špaček se od příští sezony stane koncertním mistrem České filharmonie.Narodil se v Třebíči a na housle hraje od svých šesti let. Hudební gymnázuim Jana Nerudy, Pražská konzervatoř, vítězství v mnoha mezinárodních soutěžích, Curtis Institut of Music v Philadelhii a teď prestižní Julliard School v New Yorku ve třídě Itzhaka Perlmana – to je nejstručnější verze jeho CV. Od příští koncertní sezony se Josef Špaček, výrazná osobnost mladé české houslové generace, stane koncertním mistrem České filharmonie. Ve čtyřiadvaceti letech! Kdo však slyšel 5. a 6. května letošního roku v Rudolfinu jeho provedení Barberova koncertu pro housle a orchestr, ztratil veškeré pochybnosti, pokud je měl.

Možná ne všichni vědí, co to obnáší, stát se koncertním mistrem.
Je to pozice lídra orchestru, první židle prvních houslí, pozice velmi zodpovědná. Předpokládá to připravenost a stálou přípravu a určitě taky sebejistotu. Máte na starosti čtyřicet houslistů a všichni jsou výborní, jinak by nehráli v České filharmonii. Za nejdůležitější tedy považuji vedení skupiny, nemůžete přece tak schopné hráče něčemu učit.

Je vám čtyřiadvacet, Česká filharmonie není zrovna nejposlušnějším orchestrem, nemáte strach, že vás nebudou respektovat?
Zatím ne, uvidíme, jak to půjde. Ale v poslední době se v orchestru hodně změnilo, je tam dobrý management, přijde Jiří Bělohlávek, myslím, že atmosféra je pozitivní a že všichni jsou celkem nadšení z toho, že se něco bude měnit. Domnívám se, že se blýská na lepší časy.

Na Julliard School končíte. O jaké kariéře jste uvažoval?
Přemýšlel jsem o mnoha variantách, ale rozhodl jsem se pro Českou filharmonii. Nejenom že to je skvělý orchestr s mezinárodní reputací, ale také má jako většina evropských orchestrů dva koncertní mistry. Nikdy nehrajeme oba najednou, a volných týdnů je během sezony poměrně hodně. V těch bych se chtěl soustředit na jiné aktivity, na sólovou a komorní hru.

Co znamená být ve vašem oboru na vrcholu?
To nevím, protože já zdaleka na vrcholu nejsem (smích). A vrchol se dá vždycky zvyšovat, v mém věku je tam stále rezerva a já jen doufám, že jsem na správné cestě, že ještě někam postoupím, ale práce je přede mnou opravdu hodně. Objektivně se to měřit ale nedá a na vrcholu jste asi ve chvíli, kdy dosáhnete cíle, který jste si předsevzal. U někoho je to hraní v malém orchestru malého města, u jiného hrát s Berlínskou filharmonií či vystupovat v Carnegie Hall. Pro mě to tedy znamená dosáhnout toho nejvyššího stupně, kterého jste schopen dosáhnout.

V čem je Julliard School prestižní?
V tom, kdo na ní učí a v úspěšnosti jejích absolventů. To, že tam mají třeba Itzhaka Perlmana je pro ně úžasná věc a škola z toho těží. Dává se tedy důraz na personální složení kateder.

Znamená to, že když tam studujete, hrajete automaticky se skvělými orchestry?
Tohle spíš fungovalo na Curtisově institutu, kde jsem pět let studoval předtím. Bylo tam jen sto šedesát studentů a péče jako u maminky. Zařídili mi třeba koncert s Philadelphským orchestrem, což je špičkový americký orchestr, nebo jsme například s jedním cellistou hráli s Kansaským symfonickým orchestrem, který nás zařadil do plné sezony. Na Julliardu to funguje jinak, tam vás hlavně učí, jak dělat kariéru, jak jednat s agenty, jak psát e-maily, prostě jak se osamostatnit. Na to se velmi dbá. Na Curtisu nás rozmazlovali, tady je to reálnější svět.

A jak je reální svět zastoupen ve vašem pracovním diáři, tedy alespoň pro nejbližší období?
Dvacátého května mám na Julliardu graduační koncert. Podařilo se mi vyhrát konkurz, takže si na něm zahraju Brahmsův houslový koncert. Julliard Symphony Orchestra bude dirigovat James DePreist. Hned potom odlétám na tři týdny na turné na Nový Zéland a do Austrálie, potom letím do Chicaga na festival Ravinia, To bude moje poslední léto, kdy se ještě budu něčemu učit. Konkrétně půjde o komorní hudbu. Pak mě čeká vystoupení v Českém Krumlově a potom už Praha a Česká filharmonie.

Dáváte komorní hudbě přednost před sólovým hraním?
Sólová dráha mě asi láká nejvíc. Ale pokud chcete být sólistou, musíte komořinu dělat, bez toho to nejde.

Máte svého oblíbeného autora?
Je jich víc… ale nejraději mám Beethovena. Ať vezmete jakoukoli skladbu, nenajdete tam slabou chvilku. Zároveň se ale Beethovena nejvíc bojím, konkrétně jeho houslového koncertu, protože je hrozně těžký. Je to prostě výzva!

Na jaké housle hrajete?
Teď jsem opravdu šťastný člověk, protože mi na Julliardu půjčili Stradivárky z roku 1692.

Podobný nástroj musí být nesmírně cenný. I z hlediska materiálního. Na kolik jsou takové housle pojištěné?
Na čtyři miliony dolarů.

Omlouvám se v té souvislosti za úplně laickou otázku, ale vážně tolik záleží tom, jestli máte takhle cenné housle, nebo jestli hrajete na něco modernějšího? 

(Smích.) Určitě existují dokonalé moderní housle, které skvěle znějí, ale těch tři sta let je na nástroji prostě stejně znát. Už jen ta představa, kdo všechno na ně hrál...

A kdo na ně hrál…
Tak v případě těchto nevím, ale pro školní sbírku, která je mimochodem neuvěřitelně obsáhlá, a jeden nástroj je lepší než druhý, je koupil pan Avery Fischer, po němž se jmenuje koncertní sál newyorského filharmonie. Stradivárky mi půjčili, když jsem řekl, že budu dělat konkurz na koncertního mistra do České filharmonie, a když jsem ho vyhrál, půjčili mi je až do konce roku.

To znamená, že po gradačním koncertu je budete muset vrátit. Na co budete hrát?
Jedny housle jsem si už vyhlédl v aukční síni Tarisio, kam jsem vlastně šel kvůli Stradivárkám, protože jejich houslař se stará o školní sbírku. Vyrobil je francouzský mistr Jean Baptiste Vuillaume. Zamiloval jsem se do nich na první pohled a v budoucnu mi snad budou patřit.

Chcete říct, že až jednou nebudete vědět co s penězi, koupíte si je?
Bude to dřív… Dalo by se říci, že jsem si na ně vzal hypotéku.
 

Šárka Vieweghová



  O Rusku, Anglii a Izraeli
  Jak to vidí Pavel Kohout
 
  Zoufalky ze sekáče...

  Pořiďte si  
 
  Od frašky po mystérium
  Navštivte