Číslo 23 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Zdeňkem Mácalem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Jak se žije v Polsku

Polský režisér Andrzej Jakimowski získal za film Fígle mnohá domácí ocenění, a dlužno říci, že vcelku právem. Není to totiž dílo jednoznačné ani jednoznačně vyložitelné. A své pochopení nijak neusnadňuje. I při nynějším televizním uvedení (pondělí 6. června, ČT2, 22.30) postřehneme, že snímek vystavuje na odiv melancholické zpodobnění ošuntělého (velko)městského předměstí s postavami sociálně řekněme znevýhodněnými, ale přitom je zbavuje jakéhokoli významového přesahu, nahlíží je jakoby „samy o sobě“.

Ewelina Walendziaková ve filmu Fígle

Kolíbavě vyprávěný příběh se opírá o řadu průběžně se vracejících atributů: vedle železnice je to třeba motiv vypouštěných holubů, figurek vojáků převážně rozmísťovaných do kolejiště či tamtéž vhazovaných drobných mincí, především pak svérázných hrátek a happeningů, zpravidla odhadujících, jak se zachová člověk, vůči němuž je provokující „hra“ vztažena. Protagonistou je tu malý Stefek (Damian Ul), vyrůstající společně s dospívající sestrou Elkou (Ewelina Walendziaková) u osamělé matky. Režisér se soustředí hlavně na chlapcovo počínání, neboť právě on většinou podněcuje probíhající dění.

Fígle, často v netečném přihlížení jakoby duchem nepřítomné (příznačné jsou dlouhé pouliční jízdy poloprázdnými ulicemi), rozehrávají řadu syžetových okruhů. Ačkoli Stefek vystupuje jako jakýsi svorník dění (příznačné je jeho běhání z místa na místo, aby nic nepropásl), režisér vřazuje další témata: není to jen flirtování hochovy sestry s mladíkem, zprvu spjatém s poruchovou motorkou a později s věkovitým americkým autem, někdejším „korábem pouště“, ale zejména její docházení do italské firmy na přijímající konkurs.

Ve filmu převažuje jakási „modelovost“, vyvázaná z bližšího vylíčení sociálního zakotvení, neprůkazně naznačené poměry, v nichž hrdinové žijí, nejspíš sporné i v rodinném zázemí, ztrácejí vypovídací hodnotu. Toto nezúčastněné nahlížení (jakoby skrze sklo) podporuje i herecké ztvárnění, zbavené zkoumavějšího rozměru – jsou zachycovány toliko výseky z příslušného dění, aniž by byly jakákoli provázány. Damian Ul coby Stefek se tak ocitá před náročným úkolem, protože jeho jakoby mimoděčnému, ale přitom zarputile vytrvalému počínání (to jsou ony titulové fígle) schází obvyklá motivická základna. Režisér nic nevysvětluje, toliko popisuje zevnějšek sledovaných skutků – a záleží na diváku, jak si co vysvětlí a jaký čemu přisoudí význam.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Na měsíci
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se žije v Polsku

  Dívejte se  
 
  Sólista s duší komorního hráče
  Téma