Číslo 23 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Zdeňkem Mácalem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Zdeněk Mácal, dirigent

Jste moravský patriot, hrálo to roli v rozhodnutí přijmout na Moravě novou funkci?

Jistě, navíc festival má Janáčkovo jméno a s Janáčkem je spojen můj život. Studoval jsem Janáčkovu akademii muzických umění, před několika lety jsem na této škole dostal čestný doktorát. A především – mám vřelý vztah k Janáčkově hudbě, rád jsem ji ve světě uváděl. Také proto jsem funkci přijal. Výkonný ředitel festivalu Jaromír Javůrek mě oslovil už před časem, ale já se nejdřív rozmýšlel, protože festival trvá přes tři týdny a má pětadvacet koncertů, které se musí dobře připravit. A já v květnu a červnu mívám málo času. Nakonec jsem se ale nechal přemluvit.

Jak vnímáte své manažerské angažmá?

Když jsem se ujal funkce, byla už vzhledem k termínům dost pokročilá doba. Naštěstí pan Javůrek je výborný organizátor, mnohé věci už rozběhl, jiné jsme doplnili, včetně mého koncertu s Brněnskou filharmonií 7. června – uvedeme Dvořákovu předehru Karneval, premiéru Opožděných písní od brněnského skladatele Milana Báchorka, které představí Kateřina Kněžíková, a Brahmsovu Druhou symfonii. V současné době už pracujeme na programu dalších ročníků festivalu. Máme dobrý základ, Jaromír Javůrek vede festival výborně, podle mne existuje jen málo tak dobře řízených institucí. To byl také jeden z důvodů, proč jsem přijal prezidentství, věděl jsem, že třeba financování nebude jen na mně...

I s financemi si však dokážete poradit.

Naštěstí mám skoro třicetiletou praxi z Ameriky, kde jsem byl zodpovědný skoro za všechno – od dramaturgie přes obsazení orchestru až po finanční zabezpečení. To je nejsložitější. Říkal jsem – a nebylo to jen špásem –, že trávím čtyřicet procent času muzikou a šedesát procent sháněním peněz.

To je asi úděl všech šéfů festivalů…

Nejen festivalů, ale každého symfonického orchestru! Sponzoři chtějí jednat nejen s manažerem orchestru, ale jsou zvědaví i na dirigenta a další umělce. Skoro po každém koncertě byla recepce, kam přišli sponzoři, a my na ni vzali i sólisty. To zabralo hodně času. Vím, že na papíře je možné udělat nejkrásnější program na světě, ale pak přijde otázka – kdo to zaplatí? My musíme pořád mít na paměti, že program je třeba z něčeho uhradit. A pro mne i pro Jaromíra Javůrka platí pravidlo, že se nesmíme dostat do červených čísel, z nich bychom se pak už těžko dostávali. Naštěstí máme v Ostravě i v celém severomoravském regionu spoustu užitečných kontaktů. Co nestihne pan Javůrek, tam zapracuji já. Diskutuji s možnými sponzory, aniž bych se zmínil o penězích. Mluvím s nimi o muzice, a když se jim festivalové projekty líbí, když se mi podaří je nadchnout, pošlou festivalu Janáčkův máj peníze. V regionu je dost velkých firem, takže se to daří, i když podniky mají občas finanční těžkosti.

Co nového chystáte pro další ročníky festivalu?

Už když jsem jel do Ostravy, říkal jsem si, že by bylo dobré zatáhnout do festivalu i ostravskou operu. A pak jsem zjistil, že v rámci festivalu už vystupuje, její představení je v programu. Ale do budoucna bych rád, aby ostravská opera vždy v době festivalu uvedla premiéru – pokud možno Janáčkovy opery.

To by bylo skvělé, ale možná i trochu riskantní. Myslím kvůli festivalovému publiku. Vždyť čeští muzikanti i pěvci si občas stěžují, že naše domácí obecenstvo Janáčka stále moc nebere, na rozdíl od návštěvníků koncertů jinde ve světě.

Tak se pro to musí něco udělat! Máte pravdu, ve světě Janáčka ohromně berou. Sinfonietta nebo Taras Bulba jsou úspěšné skladby. I já Janáčka často uváděl ve světě, Sinfoniettu třeba v Tokiu nebo v Ósace. K Janáčkovi jsem si budoval vztah už za studií v Brně, uváděli ho dirigenti Bakala i Jílek. Všechno jsem si to prostudoval, měl jsem z čeho čerpat. Je to krásná muzika, jen se nesmí v programu koncertů či hudebních festivalů předimenzovat. Je třeba zachovat proporce. V této věci mám ostatně dobré zkušenosti z Ameriky, když jsme měli na programu příliš méně známých nebo náročnějších skladeb, hned se to poznalo na zájmu publika. Musíte to vždycky vyvážit něčím, co lidi přitáhne. Dát obecenstvu hudbu, na které vám záleží a kterou by mělo poznat, na „zlatém tácu“. Měl jsem takový trik; do první půlky koncertu jsem zařadil například Beethovenův Pátý klavírní koncert a do druhé třeba Bohuslava Martinů.

Nedávno jste dirigoval Symfonický orchestr Českého rozhlasu, také vaše první zahraniční angažmá po odchodu z republiky bylo u rozhlasového orchestru v Kolíně nad Rýnem. Co soudíte o rozhlasových hudebních tělesech a o symbióze rozhlasu a symfonického orchestru?

Rozhlasové orchestry měly vždy velkou výhodu. Například v Německu byly vesměs veřejnoprávní, nikdo se nemusel starat o finanční zajištění, peněz bylo díky koncesionářským poplatkům dost. Proto si samozřejmě rozhlasové orchestry mohly dovolit jít kousek dál i v programování. Pět roků jsem šéfoval Westdeutsche Rundfunk v Kolíně nad Rýnem, orchestr vynikajících kvalit. A mohli jsme hrát až padesát procent soudobé hudby! Což byla naše povinnost, vždyť to patří k poslání veřejnoprávního rozhlasu. A moje zkušenost je, že když si lidé na moderní hudbu zvyknou, opravdu na ni začnou chodit. Když už mluvíme o rozhlasových tělesech, musím zmínit i výborný orchestr v Mnichově, kterému dlouhá léta šéfoval Rafael Kubelík, nebo ve Stuttgartu či v Hamburku, kam brzy pojedu zase dirigovat.

Jak hodnotíte české rozhlasové symfoniky?

To je skutečně vynikající orchestr. Já s nimi dělal těžký program, náročnou Alpskou symfonii Richarda Strausse, kde je orchestr mimořádně vytížený. Smyčce, velké obsazení plechů, šest lesních rohů... Skloubit a srovnat obrovský ansámbl dohromady je mimořádně obtížné – a s nimi to šlo jako po másle. Musím říct, že šéfdirigent Vladimír Válek udělal s orchestrem velký kus práce, těleso má skvělou disciplínu. Angažoval i vynikající hráče. Však jsem mu pár těch nejlepších přetáhl do České filharmonie... Na rozhlasových symfonicích si cením také toho, že mi dokáží vyjít vstříc. Vůbec si myslím, že z domácích orchestrů, které jsem tu řídil, je práce se SOČR nejpříjemnější. Na orchestru je poznat, že se mimořádně snaží, aby se v konkurenci našich špičkových orchestrů prosadil, a daří se mu to.

Agáta Pilátová

Foto Ivan Malý, archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 31. 5.



  Na měsíci
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se žije v Polsku

  Dívejte se  
 
  Sólista s duší komorního hráče
  Téma