Číslo 23 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Zdeňkem Mácalem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Sólista s duší komorního hráče

Violoncellista Jiří Bárta před čtyřmi lety spoluzaložil Mezinárodní festival komorní hudby v Kutné Hoře, který už stačil svou atmosférou i dramaturgií okouzlit obyvatele i návštěvníky tohoto historického středočeského města. V předletním čase – na začátku června – tu společně muzicírují hudební osobnosti, které byste jen stěží jinde zaslechli hrát v podobných seskupeních jako právě v Kutné Hoře. Tráví tu spolu celý týden, zkoušejí, vystupují, debatují... a posluchačům přinášejí zážitky v podobě objevné dramaturgie a neoposlouchaných formací.

Lara St. John, Jiří Bárta a Karel Untermüller hrají v kutnohorském kostele sv. Jana Nepomuckého 

Do Kutné Hory si jako umělecký ředitel festivalu zvete muzikanty, s kterými si rozumíte a kteří mají podobně jako vy rádi komorní hru...
To máte pravdu. Všichni účinkující kutnohorského festivalu jsou vynikající hráči s komorní zkušeností, typy, které dokážou poslouchat jeden druhého a umějí se jeden druhému podřídit. Rád hraju s lidmi, které mám rád, věci, které mám rád a ke kterým se v sezoně nedostanu. Přijedou sem lidi, se kterými si rozumím a které jsem třeba léta neviděl. Například s japonským houslistou Daishinem Kashimotou, dnes koncertním mistrem Berlínských filharmoniků, jsem se viděl naposledy před deseti lety v Tokiu. Nu a letos tu spolu strávíme týden.

Kdo z muzikantů se do Kutné Hory rád vrací?
Těším se na klavíristu Konstantina Lifschitze, který letos přijede již potřetí, na houslisty Romana Patočku a Jakuba Fišera, violistu Karla Untermüllera a samozřejmě i na hornistu Radka Baboráka.

A kdo přijede poprvé?
Již zmíněný houslista Daishin Kashimoto, klarinetista Michel Raison, flétnistka Žofie Vokálková, varhanice Drahomíra Matznerová, akordeonistka Jarmila Vlachová, zpěvačka Tereza Černochová, hráč na didgeridoo – nástroj australských domorodců – Ondřej Smeykal.

S jakou podporou jste se setkali u představitelů města?
Město mělo o festival zájem, ale zpočátku jsme cítili určité váhání. Lidé v Kutné Hoře prý nejsou zvyklí chodit na koncerty, z Prahy sem nikdo nepojede, turisté večer z města odjedou... Dnes za námi jezdí posluchači nejen z Prahy, ale i z Brna, Mikulova, Olomouce... Ovšem nejpodstatnější část publika tvoří Kutnohoráci, ti, o kterých nám představitelé města říkali, že nechodí na koncerty.

Dramaturgie kutnohorského festivalu je postavena na kontrastech a souvislostech. Na které koncerty byste rád upozornil?
Na prvním koncertě – preludiu – si zahrajeme Barberův smyčcový kvartet, jehož část Adagio je oficiální americkou smuteční hudbou, tenhle kvartet zazní v Čechách celý asi poprvé. Samotné zahájení festivalu obstará Konstantin Lifschitz, přemýšlivý člověk i klavírista, který ve sv. Barboře zahraje Bachovo Umění fugy. V pondělí 6. června se uskuteční koncert, který jsem věnoval hlasům zvířat, Vox animae. Kromě Karnevalu zvířat Camilla Saint-Saense uslyší návštěvníci Vox Balaenae – Hlas velryby pro tři maskované hráče současného amerického skladatele George Crumba. Nástroje budou znít neobvykle – hraje se na „preparovaný“ klavír, flétnistka Žofie Vokálková bude používat zvláštní techniku nátisku, na violoncello budu imitovat zpěv racků. Navíc budeme hrát v maskách – záměrem skladatele bylo zbavit hráče jejich tváří, nevystupujeme jako lidé, ale jsme součástí světa živých tvorů.

V Kutné Hoře si letos opět zahrajete v klavírním triu...
Na jednom z tradičnějších koncertů zahrajeme ve složení Kashimoto, Lifschitz, Bárta Beethovenovo a Smetanovo klavírní trio. Na to se opravdu těším, protože ani jeden z mých spoluhráčů dosud Smetanu nehrál. I to je účel festivalu, propagovat českou muziku, která v sobě skrývá nádherné skvosty.

Alena Sojková



  Na měsíci
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Jak se žije v Polsku

  Dívejte se  
 
  Sólista s duší komorního hráče
  Téma