|
V Brně řádí
převlekový komiks
Hudební produkce Městského divadla Brno, představující
výraznou část jeho repertoáru, zaznamenala nyní dva
pozoruhodné momenty. K patnáctému výročí uvedení West Side
Story, které úspěšně hostovalo v mnoha evropských zemích a
dosáhlo již 650 (!) repríz, uskutečnilo se mimořádné
představení s víceméně původním, prvotní energií stále nabitým
hvězdným obsazením. Krátce předtím proběhla premiéra muzikálu
Sugar! (1972) amerického trojlístku Jule Styne – Peter
Stone – Bob Merrill, který rovněž nastudoval ředitel MdB
Stanislav Moša.
Příběh dvou muzikantů, kteří se před mafiánským gangem
„zašijí“ do dámské kapely a v přestrojení prožijí mnoho
ztřeštěných situací, náleží k bohaté tradici světových
převlekových komedií. Režisér se s ním setkal doma i v
zahraničí už počtvrté, přičemž na své scéně varioval přístup
poprvé uplatněný před dvěma roky v Lublani. Na podkladě
svižného překladu Jiřího Joska spočívá v celkové adaptaci
broadwayské předlohy přiblížením ke scénáři staršího slavného
Wilderova filmu Někdo to rád horké a její osobité výtvarné
stylizaci (Jaroslav Milfajt, Petr Hloušek) do podoby
jevištního komiksu. Za živého doprovodu početného orchestru
dirigenta Ondřeje Tajovského a v nápadité choreografii
Vladimíra Kloubka se stepařskými čísly vychutnáváme kaskády
vkusně vycizelovaných gagů důsledně černobíle kostýmovaných
aktérů, spolu s plochými figurínami začleněných do kreslených
kulis. Všem klíčovým účinkujícím, s ukázněným apetytem
využívajícím vítanou hereckou příležitost, je blízký slovní i
situační humor, podle alternací robustnější či tlumenější – ať
už jde o nekarikovanou titulní naivku (Mária Lalková),
uměřenou saxofonovou Josefinu (Roman Vojtek), divočejší
marciální basistku Dafne (Aleš Slanina), sekýrovaného manažera
Bienstocka (Michal Isteník) nebo milionáře Osgooda Fieldinga
(Jan Apolenář). Delší dvojdílný komorní večer si zachovává
jednotící interpretační nadhled, takže o nepodbízivou zábavu
není nouze. Brzy však MdB pozve publikum do meziválečných
Států znovu: tentokrát ve vážnějším ladění proslulého muzikálu
Chicago opět v Mošově režii.
Vít Závodský, teatrolog
Foto Jef Kratochvil |